Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: JoaPuck - Even voorstellen en natuurlijk een vraag  (gelezen 1277 keer)

JoaPuck

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
JoaPuck - Even voorstellen en natuurlijk een vraag
« Gepost op: 05 March 2014, 16:05:02 »
Beste forumleden,

Nadat ik al enige tijd aan het meelezen ben op dit forum, vind ik het op zijn plaats om me even kort voor te stellen.

Over mezelf:
Ik ben Maarten, 33 jaar en woon in de landstreek Twente in het oosten van het land. Ik beschouw mezelf als herintreder omdat ik al meer dan 13 jaar niet aan de modelspoorhobby ben toegekomen. Natuurlijk zijn er op het forum verhalen te vinden van mensen die het veel langer zonder treinenhobby hebben moeten doen. De modelspoorloze periode in mijn leven heb ik opgevuld met bezoeken aan het grootspoor. Zo probeer ik meerdere keren per jaar een museumlijn in Nederland of Duitsland te bezoeken.
Inmiddels ben ik wat meer gesetteld en woon samen met mijn vrouw en kind in ons eigen nieuwe huis. De zolder is niet volledig in gebruik en biedt een goede mogelijkheid om een beperkte modulebaan op te bouwen. Mijn ouders kwamen onlangs alle stoffige verhuisdozen met treinen brengen. De combinatie van de lege zolder en deze treinen was natuurlijk snel gemaakt. Gezien mijn beperkte hobbytijd hoeft er niet vandaag of morgen een nieuwe baan te staan. Eerst wil ik me goed orienteren en inlezen.

Over mijn 'oude' modelbaan:
De baan die ik bij mijn ouders had staan bestond voornamelijk uit meerdere Fleischmann profigleis startsets en rails-uitbreidingssets. Hiermee was het mogelijk om een aardig spoorplan op te bouwen naar Nederlands voorbeeld. Toendertijd heb ik veel aandacht besteed aan gebouwen en landschap, maar hiervan zal veel niet meer bruikbaar zijn. Het materieelpark is standaard en bestaat uit enkele Fleischmann stoomloks en Lima treinsets, allemaal gekocht in de jaren 90. Ze zitten netjes in dozen, maar ik vraag me af wat ik nog wil gebruiken.

Ideeen voor een nieuwe modelbaan:
Ik zit helemaal in de beginfase van mijn orientatie. De eerste vragen die ik moet beantwoorden zijn:
- Digitaal of analoog: dat was eenvoudig, digitaal lijkt me helemaal fantastisch!
- Tijdperk: daar heb ik inmiddels een duidelijke voorkeur; de Nederlandse Spoorwegen tussen 1930 en 1960. Hier ligt ook mijn interesse bij het grootspoor. Da nadagen van de stoomtractie, de onvermijdelijke sloop en de introductie van nieuw diesel en electrisch materieel.
- Rails: In mijn oude collectie zit een behoorlijke hoeveelheid profirails. Daar zitten echter ook vrij onbruikbare delen bij, zoals R1 bogen. Persoonlijk vind ik de profirails van Fleischmann de mooiste met bedding. Als ik de verschillende berichten op het forum lees dan maak ik me echter wel zorgen over de kwaliteit van de wissels in combinatie met modern materieel. Misschien dat ik qua rails nog wel een andere keuze maak in de toekomst.
- Besturing: Dit is voor mij een volledig nieuw onderwerp, waarin ik me zal moeten verdiepen. Om wat gevoel te krijgen voor digitaal rijden heb ik mijn oude rails aangesloten op een Roco multimaus. De mogelijkheden van een multimaus zijn echter beperkt en ik heb al gezien dat er vele andere systemen verkrijgbaar zijn. Dit vergt echter een behoorlijke investering (die niet zo snel goedgekeurd gaat worden aan het thuisfront  :P )
-Materieel: ik wil het materieel zoveel mogelijk beperken tot het tijdperk. Dit betekent dat ik de meeste oude treinen niet zal digitaliseren. Inmiddels heb ik mijn materiaalbestand uitgebreid met enkele digitale loks om hiermee ervaring op te doen. Ik vond het fantastisch om zelf de Roco Sik te digitaliseren aan de hand van de beschrijvingen op dit forum. Dank daarvoor! Inmiddels heb ik ook de eerste digitale koppeling van Roco geplaatst.
Baanplan: Ik zou de baan in modules willen opbouwen, misschien met een klimspiraal naar een schaduwstation. Thema? Waarschijnlijk een oostelijk gelegen landelijk station op een kruispunt van sporen. Enige Duitse traktie lijkt me ook niet onaardig.

Help ik heb een vraag!
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Artitec museumeditie 3737. Deze was aanvankelijk analoog, maar ik heb er een artitec ESU 4.0 sound decoder ingebouwd. Dit bleek erg eenvoudig te zijn. Nu ontstaat het volgende probleem; de trein rijdt overwegend goed en foutloos, maar soms raakt de multimaus de besturing over de lok plotseling kwijt. De trein blijft dan doelloos rondrijden totdat ik op de stopknop druk van de multimaus.
De testbaan is een rondje met R2 profirails bochten en rechte stukken met twee standaard wissels.
Ligt het aan de multimaus? Zijn het de instellingen van de decoder? Heeft de rails er invloed op? Wie herkent dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Maarten
En nu even stoom afblazen,  Maarten

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: JoaPuck - Even voorstellen en natuurlijk een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2014, 16:17:00 »
Hoi Maarten,

Laat een Tukker dan een andere Tukker verwelkomen hier.  ;D

Uit je punten laat je blijken dat je het een en ander al goed overdacht hebt.  (y)

Wat je vraag betreft. Wat zie je dat er gebeurt? Stopt de lok even, of blijft hij simpelweg doorrijden? Gebeurt dit overal op de baan/ of op bepaalde punten. Bij op bepaalde punten zou je kunnen denken dat je misschien wat extra draden voor de "digitale spanning" moet aanbrengen.
Jeroen

JoaPuck

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2014, 16:23:14 »
Hoi Jeroen,

Tukkers moeten elkaar toch wat steunen  8). Ik vind het erg moeilijk om vast te stellen omdat het soms een kwartier zonder problemen goed gaat. Zelf had ik een verband gelegd naar de wissels (korte stroomonderbrekingen?). Op dit moment is er slechts een aansluitpunt op de rails, maar het is ook een eenvoudig testrondje. Ik zal vanavond eens een poging doen zonder wissels. Een duidelijk punt heb ik niet kunnen ontdekken, de lok blijft simpelweg doorrijden terwijl ik de rocomaus naar 0 draai. Dan reageert hij ook niet meer op de (geluids)functies.
Opvallend feitl; mijn Roco loks met standaard Roco decoder hebben dit probleem niet op dezelfde testbaan.

Groeten,

Maarten

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2014, 16:31:27 »
Misschien toch een 2de aansluitpunt maken?
Dan misschien wissels eruit. En maak de baan ook schoon. Kan altijd helpen. De wielen van de lok ook. Hoe "nieuw"alles ook is, misschien.

Als je dan nog dit hebt, dan de decoder in een andere lok proberen.

Jeroen

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2014, 20:18:38 »
Welkom! Een Artitec 3737 krijg je er wel door, maar een goed besturingssysteem niet? Kan ik je misschien helpen met verkoooptechnieken?  ;D

Succes, je denkt er in ieder geval goed over na....
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

JoaPuck

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2014, 21:14:04 »
Ik zal de lok ook reinigen, maar dat gaat vandaag niet lukken. Ik blijf het vreemd vinden dat de Roco loks er geen enkel probleem mee hebben om onder alle omstandigheden bestuurbaar te blijven. Ik zou bijna denken dat ik iets ander moet instellen bij de Artitec.
De decoder van de 3737 in de Roco loks drukken werkt qua aansluiting niet direct omdat de ESU van Artitec een 21MTC aansluiting heeft ipv 8 pin NEM652.
Waarom ik de 3737 er door krijg en een besturingssyteem niet? Een kwestie van kiezen. Bovendien kan ik heel vurig over stoomlocomotieven vertellen, maar in het geval vierkante kastjes met een regelaar erop val ik (nog) erg snel stil.

Groeten,

Maarten

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2014, 07:34:21 »
Als 1ste welkom hier  ;D
Dan nog een suggestie ivm je 3737.
Ligt de decoder los in de loc ?
Als dat een ja is,kan het dan niet zo zijn dat deze miss kortstondig kort sluiting maakt als deze na verloop van tijd ligt te schommelen in de loc en iets van metaal raakt ?
Weet natuurlijk niet of de decoder geheel is "ingepakt",maar dat zou misschien nog iets kunnen wezen  ???
Misschien is trouwens een baanplan rondom een grens station iets om uit te werken,dan heb je terecht zowel NL als Duits materieel nodig  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2014, 08:22:43 »
Vanuit Salland ook van harte welkom Maarten!

Je hebt al goed nagedacht over je baan zie ik, klasse. Het tijdperk dat je hebt gekozen is als je hij mij vraagt, wel de leukste voor een Nederlandse baan. Stroomlijnmaterieel, stoomlocs, lijndiesellocs, e-locs  (y)

Succes met de voorbereidingen!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

RE465

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2014, 00:28:01 »
Hallo Maarten

Het Probleem dat u aan geeft doet mij denken aan een probleem dat we een keer met een lok vaneen club lid met een ander merk decoder hadden.

Dit hebben we verholpen door de decoder zo in te stelen dat hij alleen op het DCC protocol reageert.

Dit is bij een lopi 4 Sound mogelijk door CV47 op 1 in te stellen.

Ik kan niet met zekerheid zegen dat het werkt maar het is een verzoek waard.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *