Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)  (gelezen 12892 keer)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2015, 23:08:56 »
Zondagje solderen

Vandaag lekker bezig geweest met het verlengen van de bedrading van de elektromagnetische wisselaandrijvingen (Minitrix). Voor het eerst mijn nieuwe soldeerbout
gebruikt en het werkte prima. Waar ik normaliter met tegenzin aan de elektronica zat begon ik het nu nog leuk te vinden ook  :D.


Soldeeropstelling.


Draadje strippen, draadjes in elkaar draaien, verhitten en solderen en tenslotte afsluiten met een krimpkous. Ohja en de aandrijvingen
ook nog getest, want niets is zo frustrerend als iets inbouwen en er vervolgens achter komen dat het niet werkt
.

Morgen een roostervrije dag van werk dus dat wordt ook weer hobbyen ;D. Ik heb bijna alle aandrijvingen gehad dus dan moeten de draden nog onder de tafel getrokken
worden. Daarna wil ik de rails gaan voeden vanuit de ringleiding. Misschien een wat rare volgorde, eerst de wissels en dan de railvoeding maar ik wilde eerst alle bovenliggende
bedrading wegwerken anders werd het een rommeltje in hoeverre het bouwen van een modelbaan dat vaak al niet is ;D.


SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2016, 16:12:43 »
Tegenvallertje

Vandaag m'n wissels in de praktijk getest (vast op de baan met definitieve schakeling). Helaas is er natuurlijk weer één aandrijving die weigert. NB heb ik alle aandrijvingen voor bevestiging
nog getest op werkzaamheid en bij geen enkele problemen gehad. Bedieningspaneel gecontroleerd, draden gecontroleerd maar dit is allemaal in orde. Dan blijft uiteindelijk over dat het
defect in de aandrijving zelf moet zitten  :-\. Hieronder heb ik even een foto van de binnenkant en wellicht dat jullie een probleem zien of weten waar ik op moet letten. Ik ga vanavond alle
draadjes loshalen en opnieuw solderen en als de aandrijving dan nog steeds niks doet zal ik een nieuwe (moeten) aanschaffen  :-[.


De betreffende wisselaandrijving (Minitrix)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2016, 22:14:54 »
#1 Update: Tegenvallertje

Even mee zoet geweest en niet zo'n fijn klusje maar de wisselaandrijving is inmiddels succesvol gerepareerd. Blijkbaar was het contact van de originele bedrading
en de printplaat niet (meer) goed. Na het vervangen van alle solderingen werkt de aandrijving weer. Nu alle wissels operationeel zijn is de planning dat ik deze week
de railvoeding naar de ringleiding ga solderen en dan kan er écht gereden gaan worden, en kan er alvast met de scenery gestart worden wat voor het oog aantrekkelijkere
updates zal geven.


SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2016, 22:43:19 »
#2 Update: Tegenvallertje

Vandaag doemden er wederom problemen om met het schakelen van verscheidene wissels. Ze schakelde soms maar 1x en niet meer terug en soms schakelden ze
helemaal niet. Het is natuurlijk raar dat dit probleem zich bij meerdere wissels voordoet. Dus dan ga je kijken wat ze gemeen hebben en daar kwam ik al snel achter.
Ten eerste waren de haperingen alleen bij de oudere wisselaandrijvingen aanwezig en niet bij de nieuwe aandrijvingen die ik 2 jaar geleden nieuw heb aangeschaft. De
rest was 2e hands en een ouder model. Ook ben ik gaan rondkijken op internet en vond een handig draadje (minitrix eindafschakeling verwijderen *1 ) ook op dit
 forum van enkele jaren terug. Dus heb ik zowel een oude als een nieuwe wisselaandrijving opgemaakt om de ze is nader te bestuderen. Het probleem was al snel
gevonden en kwam overeen met het probleem uit het eerder genoemde draadje. Hoe zit de vork in de steel? De oude wissels bezitten nog een soort van brug van koper
welke we maar de eindafschakeling noemen en deze is bij de nieuwe aandrijvingen vervangen voor een directe gesoldeerde verbinding. Deze schakeling er dus uitgehaald
en vervangen voor een directe verbinding en het werkt weer prima. Nu ga ik dit dus maar gelijk van de week preventief doen bij alle wissels met de schakeling om toekomstige
problemen voor te zijn.


Boven: Oude wisselaandrijving met de eindafschakeling rood omcirkelt . Deze ligt normaal 180 graden gedraaid naast de spoel.
Onder: Nieuwe wisselaandrijving met directe overbrugging blauw omcirkelt


*1 http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46947.0

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #19 Gepost op: 07 January 2016, 07:53:30 »
Da's wel een handige tip, want een aantal van mijn wisselaandrijvingen hapert ook.

Grt,
Wim
Grt, Wim

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2016, 18:43:57 »
@ WimC
Ja bij mij hielp het in ieder geval voor die ene wissel, de rest ga ik van het weekend doen. Verder neem ik aan dat Trix ze in de nieuwe aandrijvingen niet voor niets heeft weggelaten.

Gr SteeF

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #21 Gepost op: 06 March 2016, 22:33:41 »
Track testing en meer

Inmiddels alweer 2 maanden verder en kan melden dat alle oude wisselaandrijvingen van hun eindafschakeling zijn ontdaan en uitvoerig getest.
De baan zelf is nu ook voorzien van stroom en deze heb ik analoog laten berijden door mijn loks nadat deze een onderhoudsbeurtje hadden gehad.
Wetend dat de baan over goed gevoed wordt is het volgende station het dan eindelijk digitaal maken van de baan. Dit staat voor aankomende week
op het programma. Verder vandaag nog even een spoorbruggetje in elkaar geknutseld, deze krijgt nog een andere kleur. Helaas had ik hier wat foto's
willen plaatsen maar merk net dat plaatjes uploaden niet beschikbaar is (weet niet of dit nog ten gevolge is van de eerdere hack) maar deze houden
jullie dus nog tegoed.




SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2016, 16:46:35 »
Zoals beloofd hier wat voortgang foto's.


Wisselbesturing (handmatig).


Baan testen met de BR132 (Railion).


Dubbele spoorbrug. Deze wordt nog voorzien van een likje verf.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2016, 16:48:59 door SteeF_NS92 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2016, 18:38:33 »
Nostalgisch ziet dat er uit.
Die testloc is trouwens een 232er ipv een 132er ;-)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2016, 21:34:16 »
Je hebt helemaal gelijk Floris. Ik ken haar alleen onder de naam 'Ludmilla'. Heb domweg de naam uit de handleiding overgenomen niet rekening houdend dat voor een modelspoorfabrikant de onderdelen van een 132 hetzelfde zijn als voor een 232. En kan er verder ook niets aan doen dat ik beter ben in het onthouden van vrouwennamen dan van cijfers  ;D.

Gr Stefan