Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)  (gelezen 13201 keer)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2015, 23:08:56 »
Zondagje solderen

Vandaag lekker bezig geweest met het verlengen van de bedrading van de elektromagnetische wisselaandrijvingen (Minitrix). Voor het eerst mijn nieuwe soldeerbout
gebruikt en het werkte prima. Waar ik normaliter met tegenzin aan de elektronica zat begon ik het nu nog leuk te vinden ook  :D.


Soldeeropstelling.


Draadje strippen, draadjes in elkaar draaien, verhitten en solderen en tenslotte afsluiten met een krimpkous. Ohja en de aandrijvingen
ook nog getest, want niets is zo frustrerend als iets inbouwen en er vervolgens achter komen dat het niet werkt
.

Morgen een roostervrije dag van werk dus dat wordt ook weer hobbyen ;D. Ik heb bijna alle aandrijvingen gehad dus dan moeten de draden nog onder de tafel getrokken
worden. Daarna wil ik de rails gaan voeden vanuit de ringleiding. Misschien een wat rare volgorde, eerst de wissels en dan de railvoeding maar ik wilde eerst alle bovenliggende
bedrading wegwerken anders werd het een rommeltje in hoeverre het bouwen van een modelbaan dat vaak al niet is ;D.


SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2016, 16:12:43 »
Tegenvallertje

Vandaag m'n wissels in de praktijk getest (vast op de baan met definitieve schakeling). Helaas is er natuurlijk weer één aandrijving die weigert. NB heb ik alle aandrijvingen voor bevestiging
nog getest op werkzaamheid en bij geen enkele problemen gehad. Bedieningspaneel gecontroleerd, draden gecontroleerd maar dit is allemaal in orde. Dan blijft uiteindelijk over dat het
defect in de aandrijving zelf moet zitten  :-\. Hieronder heb ik even een foto van de binnenkant en wellicht dat jullie een probleem zien of weten waar ik op moet letten. Ik ga vanavond alle
draadjes loshalen en opnieuw solderen en als de aandrijving dan nog steeds niks doet zal ik een nieuwe (moeten) aanschaffen  :-[.


De betreffende wisselaandrijving (Minitrix)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2016, 22:14:54 »
#1 Update: Tegenvallertje

Even mee zoet geweest en niet zo'n fijn klusje maar de wisselaandrijving is inmiddels succesvol gerepareerd. Blijkbaar was het contact van de originele bedrading
en de printplaat niet (meer) goed. Na het vervangen van alle solderingen werkt de aandrijving weer. Nu alle wissels operationeel zijn is de planning dat ik deze week
de railvoeding naar de ringleiding ga solderen en dan kan er écht gereden gaan worden, en kan er alvast met de scenery gestart worden wat voor het oog aantrekkelijkere
updates zal geven.


SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2016, 22:43:19 »
#2 Update: Tegenvallertje

Vandaag doemden er wederom problemen om met het schakelen van verscheidene wissels. Ze schakelde soms maar 1x en niet meer terug en soms schakelden ze
helemaal niet. Het is natuurlijk raar dat dit probleem zich bij meerdere wissels voordoet. Dus dan ga je kijken wat ze gemeen hebben en daar kwam ik al snel achter.
Ten eerste waren de haperingen alleen bij de oudere wisselaandrijvingen aanwezig en niet bij de nieuwe aandrijvingen die ik 2 jaar geleden nieuw heb aangeschaft. De
rest was 2e hands en een ouder model. Ook ben ik gaan rondkijken op internet en vond een handig draadje (minitrix eindafschakeling verwijderen *1 ) ook op dit
 forum van enkele jaren terug. Dus heb ik zowel een oude als een nieuwe wisselaandrijving opgemaakt om de ze is nader te bestuderen. Het probleem was al snel
gevonden en kwam overeen met het probleem uit het eerder genoemde draadje. Hoe zit de vork in de steel? De oude wissels bezitten nog een soort van brug van koper
welke we maar de eindafschakeling noemen en deze is bij de nieuwe aandrijvingen vervangen voor een directe gesoldeerde verbinding. Deze schakeling er dus uitgehaald
en vervangen voor een directe verbinding en het werkt weer prima. Nu ga ik dit dus maar gelijk van de week preventief doen bij alle wissels met de schakeling om toekomstige
problemen voor te zijn.


Boven: Oude wisselaandrijving met de eindafschakeling rood omcirkelt . Deze ligt normaal 180 graden gedraaid naast de spoel.
Onder: Nieuwe wisselaandrijving met directe overbrugging blauw omcirkelt


*1 http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46947.0

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #19 Gepost op: 07 January 2016, 07:53:30 »
Da's wel een handige tip, want een aantal van mijn wisselaandrijvingen hapert ook.

Grt,
Wim
Grt, Wim

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2016, 18:43:57 »
@ WimC
Ja bij mij hielp het in ieder geval voor die ene wissel, de rest ga ik van het weekend doen. Verder neem ik aan dat Trix ze in de nieuwe aandrijvingen niet voor niets heeft weggelaten.

Gr SteeF

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #21 Gepost op: 06 March 2016, 22:33:41 »
Track testing en meer

Inmiddels alweer 2 maanden verder en kan melden dat alle oude wisselaandrijvingen van hun eindafschakeling zijn ontdaan en uitvoerig getest.
De baan zelf is nu ook voorzien van stroom en deze heb ik analoog laten berijden door mijn loks nadat deze een onderhoudsbeurtje hadden gehad.
Wetend dat de baan over goed gevoed wordt is het volgende station het dan eindelijk digitaal maken van de baan. Dit staat voor aankomende week
op het programma. Verder vandaag nog even een spoorbruggetje in elkaar geknutseld, deze krijgt nog een andere kleur. Helaas had ik hier wat foto's
willen plaatsen maar merk net dat plaatjes uploaden niet beschikbaar is (weet niet of dit nog ten gevolge is van de eerdere hack) maar deze houden
jullie dus nog tegoed.




SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2016, 16:46:35 »
Zoals beloofd hier wat voortgang foto's.


Wisselbesturing (handmatig).


Baan testen met de BR132 (Railion).


Dubbele spoorbrug. Deze wordt nog voorzien van een likje verf.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2016, 16:48:59 door SteeF_NS92 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2016, 18:38:33 »
Nostalgisch ziet dat er uit.
Die testloc is trouwens een 232er ipv een 132er ;-)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2016, 21:34:16 »
Je hebt helemaal gelijk Floris. Ik ken haar alleen onder de naam 'Ludmilla'. Heb domweg de naam uit de handleiding overgenomen niet rekening houdend dat voor een modelspoorfabrikant de onderdelen van een 132 hetzelfde zijn als voor een 232. En kan er verder ook niets aan doen dat ik beter ben in het onthouden van vrouwennamen dan van cijfers  ;D.

Gr Stefan