Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 21:42:54
Lekstroom ledverlichting bij aarding op chassis door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:24:43
Database software door MJ11
Vandaag om 21:01:15
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 20:54:59
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 20:53:07
BNLS modules: de groeten uit Berkel door defender
Vandaag om 20:51:31
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door defender
Vandaag om 20:45:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:42:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:41:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:33:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25

Auteur Topic: Geen bezetmeldingen bij overgang boosters  (gelezen 1394 keer)

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
Geen bezetmeldingen bij overgang boosters
« Gepost op: 23 February 2014, 16:33:49 »
Hallo,

Voor mijn baan maak ik gebruik van de digitale onderdelen van Uhlenbrock. Dit werkt allemaal perfect. Afgelopen vrijdag heb ik een Uhlenbrock Power 4 booster aangeschaft om het stroomcircuit van het schaduwstation en de keerlus te scheiden van het zichtbare gedeelte van de baan. Ook dit werkt allemaal perfect, stroomkringen zijn gescheiden, alle trafo's via de bruine draad doorverbonden en de treinen kunnen rustig hun rondjes rijden.

Wel heb ik een probleem met de bezetmelders (Uhlenbrock 63320). Bij de overgang tussen het stuk wat door de IB-COM van stroom wordt voorzien en het stuk dat door de Power 4 van stroom wordt voorzien werken mijn detectiemeldingen niet meer goed. Soms blijft een punt op bezet staat terwijl de trein reeds gepasseerd is, soms wordt er helemaal niets meer gedetecteerd.

In koploper heb ik getraceerd welke bezetmeldingen doorkomen, maar er is werkelijk geen peil aan op te trekken. Het heeft voorheen altijd correct gewerkt dus het probleem zit hem niet in de bedrading zelf lijkt mij zo.

Heeft iemand tips om dit probleem te tackelen?
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

michel-zeeland

• Offline Offline
Re: Geen bezetmeldingen bij overgang boosters
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2014, 21:44:32 »
Hoi Dverkade,

dit duidt volgens mij op een probleem wat gezocht moet worden in een aanpassingsfout tussen de IBCOM en de Power4. Zijn aan de secundaire kant van beide de GND/zwarte draad/1 spoorstaaf wel doorverbonden? Anders, althans mijn ervaring, bestaat een redelijke kans dat de ene stroomkring wat gaat zweven qua spanningsniveau boven de andere.

Dat is een van de reden waarom sindsdien op onze club (MSVZ) alle boosters (12 stuks) secundair aan 1 zijde keihard aan elkaar hangen. Overigens laten we ook onze centrale(s) nooit de baan rechtstreeks voeden, maar altijd via een booster. Onder het mom van liever een booster naar de fiele##miezen, dan je centrale.

Welke bezetmeldingen heb je (S88/Loconet/CAN-bus/ ??) Hoe heb je hun aangesloten? Is hun GND ook keihard aan elkaar aangesloten, of ieder apart? Misschien kan je ons een klein schetsje of tekening tonen?

spoorse groeten,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2014, 21:46:58 »
Dat kan inderdaad een oplossing zijn. Common Ground-systeem noemen ze dat ook wel. Dus de Massa / GND van de versterkers en de IB aan elkaar knopen. Dat zal je problemen verhelpen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2014, 23:50:54 »
Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik heb de booster aangesloten volgens het schema van Uhlenbrock, dus de bruine draad is van de verschillende trafo's met elkaar verbonden. De rails is op de overgangen dubbel geïsoleerd.

Hieronder 2 afbeeldingen van mijn test scenario:
- Trein rijdt vanuit station via niet gedetecteerde wisselstraat naar blok 1201 (bezetmelder 2.03 en 2.04)
- Trein rijdt vervolgens van blok 1201 naar 1202 (tussen deze blokken bevind zicht de overgang van centrale naar booster. Beide spoorstaven zijn geïsoleerd. Blok 1202 heeft bezetmelder 1.02 en 1.04). Van blok 1201 blijft 2.03 gedetecteerd (bezet).
- Trein rijdt van blok 1202 naar 1203 (blok 1203 heeft bezetmelders 1.06 en 1.08). De bezetmelders 1.04 en 1.06 worden niet gedetecteerd (rode lampje knippert ook niet op de Uhlenbruck bezetmelder).
- Trein rijdt van blok 1203 de keerlus in, blok 1104 (blokken van het schaduwstation liggen er nog niet). Blok 1104 bestaat uit een andere bezetmelder een geeft geen problemen (bezetmelding komen binnen op 6.01, 6.16 en 6.15).
- Trein rijdt vervolgens weer terug omhoog, alle bezetmeldingen worden goed gedetecteerd, alleen wordt 1.01 bezet, krijgt deze vervolgens de dubbele isolatie van booster naar centrale en wordt niet meer vrijgegeven. (Blok 1102 bevat bezetmelder 1.01 en 1.03)
- Trein rijdt in blok 1101 (bezetmelders 2.01 en 2.02). Nu wordt melder 2.03 vrijgegeven, melder 2.02 wordt niet vrijgegeven.

Eindresultaat is dat blokken 1101 en 1102 nog steeds bezet blijven en dat tijdens de daling in de klimspiraal voor Koploper de trein ineens van blok 1201 naar 1104 schiet.

Danny

michel-zeeland

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2014, 08:47:44 »
Hallo Danny,

weet je zeker dat ook aan de secundaire kant alle boosters en bezetmeldingen aan diezelfde GND hangen? Primair alles aan elkaar hangen is niet zo boeiend nu. Kan je iets meer vertellen over je aansluiting van de bezetmeldingen, althans van de Uh* 63320?

Ik herken je probleem wel, en alles is destijds opgelost door alle common GND secundair aan elkaar te knopen, wij hadden ook last van vage meldingen, zoals jij. Het heeft in ieder geval niets te maken met Koploper.

groet,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2014, 09:57:01 »
weet je zeker dat ook aan de secundaire kant alle boosters en bezetmeldingen aan diezelfde GND hangen? Primair alles aan elkaar hangen is niet zo boeiend nu. Kan je iets meer vertellen over je aansluiting van de bezetmeldingen, althans van de Uh* 63320?

Ik herken je probleem wel, en alles is destijds opgelost door alle common GND secundair aan elkaar te knopen, wij hadden ook last van vage meldingen, zoals jij. Het heeft in ieder geval niets te maken met Koploper.

Hoi Michel,

Bedankt voor je bericht. Ik snap alleen niet wat je bedoeld met de common GND secundair koppelen. De trafo's zijn doorgelust, maar wat moet er dan nog extra gebeuren?

Danny

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2014, 10:00:02 »
Niet de bruine aansluiting van de trafo's doorverbinden, maar de bruine uitgangen van de boosters koppelen.

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
Re: Geen bezetmeldingen bij overgang boosters -- OPGELOST!
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2014, 10:18:29 »
Hallo,

Bedankt voor alle tips! Nadat ik het één en ander zoals hierboven is beschreven had geprobeerd en geen resultaat boekte nog maar een keer alle documentatie erop nageslagen van zowel centrale, booster en terugmelders. Na veel gepuzzel zag ik dat de uitgangen rood en bruin op zowel de centrale als de booster verwisseld waren (ik gebruik andere kleuren draad dan op de centrale is aangegeven). Na het omdraaien van deze draden doet alles het perfect, treinen rijden hun rondjes en alle bezetmeldingen werken perfect.

Bedankt!

Danny