Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
RobVille
Vandaag
om 16:05:30
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 16:03:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:37:38
Zolderbaan 2025
door
Ronald69
Vandaag
om 15:27:30
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 15:19:49
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:17:45
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:59:24
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Thijs1271
Vandaag
om 10:10:28
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Jan Wiegerinck
Vandaag
om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Huup
Vandaag
om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:18:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
kortsluiting 2e baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: kortsluiting 2e baan (gelezen 1406 keer)
BR203
Offline
Berichten: 31
kortsluiting 2e baan
«
Gepost op:
21 February 2014, 17:58:39 »
Hallo medespoorders,
Ik heb een baan (ovaal) met 2 sporen en wissels wat prima werkt.
Ik rijdt digitaal met een ECoS2 en heb een 2e baan in aanmaak.
Deze 2 aparte banen wil ik op elkaar aansluiten maar krijg hierbij kortsluiting. Bij navraag op een beurs hoorde ik over een keerlus die kortsluitng zou veroorzaken en dat dit met een keerlus module verholpen zou kunnen worden.
Wie weet wat ik kan aanschaffen en belangrijk hoe ik dit aansluit in/op de baan?
Ik heb foto's en/of tekening maar geen idee hoe ik deze in dit bericht krijg
Bij voorbaat dank
spoorgroet,
Kenneth
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3982
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #1 Gepost op:
21 February 2014, 18:24:09 »
Voor een plaatje oploaden kijk je links op deze pagina direct naast dit bericht , onder "Algemeen " en dan "Plaatje Uploaden."
<<<<------
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #2 Gepost op:
21 February 2014, 19:26:19 »
Hoeft niet perse een keerlus probleem te zijn.
Als je de tweede baan op je eerste wilt aansluiten moet je sowieso zorgen dat de polariteit van beide banen gelijk is. Stel bij de bestaande ovaal is de rechter spoorstaaf de "plus", dan moet je zorgen dat je bij de overgang naar het nieuwe gedeelte de rechter spoorstaaf ook "plus" is. Anders krijg je daar de kortsluiting. Dat is ongeacht of je digitaal of analoog rijdt.
Maar plaats je baanplan en we kunnen je verder helpen.
Gelogd
Gr.
Eric
BR203
Offline
Berichten: 31
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #3 Gepost op:
21 February 2014, 20:27:17 »
Hallo Peter, Remunj,
Dank je. Plaatje ge-upload. Tekenen was niet echt m'n beste
Ik hoop dat dit 't probleem beter schetst anders kan ik nog foto's plaatsen als duidelijker is.
P.S.
Ik rijd N-spoor met wissels/seinen ook digitaal.
Dank wederom.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitbreiding001.jpg
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #4 Gepost op:
21 February 2014, 20:44:07 »
De spoordriehoek links boven geeft inderdaad het probleem.
Daar zul je met een keerlusschakeling het probleem moeten tackelen. Zoek mmar eens op keerlussschakeling en kijk hiervoor ook eens in de encyclopedie.
Kun je ook de echte maten geven.
En even muggenziften, je geeft op vier plaatsen aan dat er kruiswissels zitten, maar er zit er maar een (midden boven). De rest zijn gewoon engelse wissels
Gelogd
Gr.
Eric
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #5 Gepost op:
22 February 2014, 09:17:55 »
Ik zie twee keerlussen op het plaatje. De driehoek linksboven. De rechterkant is ook een keerlus.
Gelogd
Grt, Wim
BR203
Offline
Berichten: 31
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #6 Gepost op:
22 February 2014, 09:42:13 »
Hallo Wim,
Dank je, dat vermoeden begon bij mij ook te rijsen na het lezen her en der over dit onderwerp.
Alleen nu heb ik gelezen in pdf-je van HCC en encyclopedie alhier dat een keerlus module in digitaalbedrijf vermeden moet worden
En ook dat er een bepaalde lengte voor trein (of is 't alleen lok?) nodig is in de "lus"?
Kan ik nu 2 keerlus modules aanbrengen zonder de boel op te blazen en passen deze dan qua lengte zoals ik las?
Dank weer voor alle input
Gelogd
BR203
Offline
Berichten: 31
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #7 Gepost op:
23 February 2014, 10:19:43 »
Waar moet ik de modules plaatsen en is er een bepaalde rail lengte nodig voor lok of gehele trein..?
Bij voorbaat dank
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #8 Gepost op:
23 February 2014, 14:17:43 »
Een keerlusblok moet zolang zijn dat je complete langste trein erin past.
Hoe je het aanlsuit is afhankleijk van wat voor soort keerlus module je gebruikt.
De beste methode is er een die met sensorrails aan het begin en einde werkt om de polariteit om te schakelen (zoek maar eens op extreme keerlusmodule) e niet de kortsluitmethode (zoals o.a. Lenz die levert)
Om te beginnen zou ik de kruiswissel bovein er helmaal uithalen. Die voegt niets toe en maakt het als die weg is sineler om daar een keerlusschakeling toe te gaan voegen.
Gelogd
Gr.
Eric
BR203
Offline
Berichten: 31
Re: kortsluiting 2e baan
«
Reactie #9 Gepost op:
25 February 2014, 12:13:59 »
Dank medespoorders voor hulp en tips.
Ik heb besloten om 't banenplan maar te wijzigen om keerlussen te voorkomen; voelde veiliger aan na 't lezen over (digitaal) keerlusproblematiek.
vriendelijke spoorgroeten
Kenneth
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
kortsluiting 2e baan