Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:16:58
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 11:38:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
  

Auteur Topic: Vrijloop motor met vliegwiel?  (gelezen 1771 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Vrijloop motor met vliegwiel?
« Gepost op: 21 February 2014, 13:57:25 »
Hallo allen,

Misschien weet hier iemand hoe het precies zit. Bij mijn vroegere h0e baan reed ik digitaal met Lenz en Kühn decoders. Voldeed allemaal prima, maar het viel me op dat lokjes die analoog goed reden en flinke uitloop hadden, digitaal geen uitloop hadden en bij de meest lichte vervuiling al reden als een natte krant.

vanuit mijn werk weet ik dat bij een industriële frequentieregelaar voor het opvangen van de stroom die de motor produceert bij afremmen een weerstand wordt gebruikt. Je kunt die regelaars ook zo instellen dat de motor deels kortgesloten wordt zodat er op het veld snel geremd kan worden. Hetzelfde zoals de accuboormachine die meteen stilstaat zodra je de knop loslaat.

Nou ziet het er naar uit dat een decoder de motor kortsluit op het moment dat deze geen signaal krijgt (en dus beide motorpolen verbindt) waardoor de motor enorm afremt op zijn eigen veld en een vliegwiel dus absoluut geen effect meer heeft. Gezien het formaat van de gebruikte onderdeeltjes snap ik ook dat er weinig reserve is om de remstroom op een andere manier af te kunnen voeren dan simpelweg terug te voeren naar de wikkelingen van de motor.

Een en ander kan het abrupte stoppen van een vliegwielmotor verklaren als deze achter een decoder zit, maar wie weet of mijn beredenering ook echt klopt? In zo'n geval zou je bij een digitale lok het vliegwiel er beter uit kunnen halen en de ruimte benutten voor een powercap om de spanning op de decoder te houden bij onderbrekingen..

Ik kon op de datasheet van de decoders geen informatie hierover vinden namelijk..

groet Daan.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2014, 14:33:25 »
Daan,
geen idee of je redenering echt klopt. Er zit wel logica in. Misschien dat een van onze mede specialisten dit als een uitdaging ziet en het gewoon een keer uitprobeert. Ik zou zelf wel willen, maar bij mij staat alles nu opgeborgen ivm renovatie zolder.

Ronald
Ronald Brandt

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2014, 15:45:10 »
Op het moment dat de motor geen signaal krijgt wordt de terugkomende stroom/spanning gemeten door de decoder dacht ik. Hiermee controleert de decoder of de motor ook de juiste snelheid krijgt en de decoder kan dan 'bijsturen'. Ik weet dit niet 100% zeker.

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2014, 23:59:44 »
Kun je hier uit concluderen nou dat een digitale lok geen vliegwiel nodig heeft?
ik heb er vanavond nog een ingebouwd. ::)
Gr Jan

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2014, 00:05:54 »
Ik denk eerlijk gezegt dat een vliegwiel geen zin meer heeft. Ook doordat je de remweg via de decoder/koploper afregelt.
Wat zeg maar vroeger het vliegwiel deed heb je nu als powerpack voor de decoder (condensators dus).
Zoiezo: als een decoder even geen stroom krijgt knalt hij toch uit, en begint hij weer bij 0 met de aanzet spanning als de stroom terugkeert.
In Knollendam rijdt bijvoorbeeld een Marklin Hamo 1139 rond, die ik verbouwd heb met cd-speler motor. Verder zit er alleen maar een decoder in en is de behuizing helemaal volgestouwd met condensators. Rijdt werkelijk prachtig.

Groet,

Richard
« Laatst bewerkt op: 22 February 2014, 00:08:17 door Richey. Reden: teveel baco equals tijpgeblek »

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2014, 00:48:19 »
Dat een vliegwiel geen zin meer heeft vind ik wel een erg griezelige uitspraak. Zolang een fabrikant de loks verkoopt als analoog model, moet het ding analoog ook netjes lopen. Met vliegwiel dus.  (y)

Zoals je al aangeeft kun je er mee wegkomen door een mechanisch zeer matig modelletje met een stuk slimme electronica fatsoen bij te brengen, maar het is en blijft een lapmiddel. Als fabrikanten gaan denken zoals jij komen we nooit van die koffiemolens af..  ;D


ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2014, 07:54:05 »
Maar hoe zit dat dan als je de decoder gebruikt voor optrek en afrem vertraging? Dat gaat dan toch bij iedere stroom onderbreking opnieuw met vertraging optrekken (of valt te vroeg stil omdat snelheid al nul is) . Of zie ik dat verkeerd?

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2014, 11:33:42 »
Dat was dus precies wat ik ook al zei: alleen bij analoog heeft het zin, digitaal heb ik nog nooit verschil gezien.
Beter gezegd: ik vervang rustig een 5-polige roco motor voor een mashima, zonder dat ik het vliegwiel overzet. Heb nog nooit verschil gezien. En dat zijn echt geen koffiemolens 😉.
Een DVD speler heeft toch ook geen vliegwiel?

Groet,

Richard

Ter ondersteuning: Karst heeft zijn ombc toch ook zonder vliegwiel... 😉. Bij de MK de3 zat hij al op de motor, maar ik heb zo'n vermoeden dat Karst anders heus niet de moeite genomen had er eentje op te zetten... 😊
« Laatst bewerkt op: 22 February 2014, 11:42:17 door Richey »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2014, 12:21:31 »
Ter ondersteuning: Karst heeft zijn ombc toch ook zonder vliegwiel... 😉. Bij de MK de3 zat hij al op de motor, maar ik heb zo'n vermoeden dat Karst anders heus niet de moeite genomen had er eentje op te zetten... 😊

En de DE-III rijdt een veelvoud beter dan de omBC... Overigens heb ik bij de gemodificeerde aandrijving wel degelijk en bewust een vliegwiel geplaatst. Ook digitaal is het een wereld van verschil ! Dit komt doordat het vliegwiel mechanisch eventuele onbalans en 'dode/zware punten' in de aandrijving compenseert. En de decoderregeling het een heel stuk eenvoudiger heeft om het motortoerental constant te houden. En dus een rustiger en vooral stiller rijgedrag oplevert.

En nog even dit: Een moderne decoder meet juist de motorspanning door de motor 'vrij' te laten draaien, dus geen voeding en geen remmen. Het enige moment waarop ik heb kunnen meten dat een decoder de motor remt, is bij het dcc noodstop commando.

Ook het 'steeds opnieuw opstarten' na stroom onderbreking is tegenwoordig niet meer bij moderne decoders. Vooral de Lenz decoders hadden hier vroeger last van, dat is echter ook verleden tijd ;)

Grtzz,

Karst

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2014, 13:50:12 »
Kijk... weer een hoop geleerd!  (y)

thnx Karst!

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2014, 16:07:25 »
Dat mechanische stukje zou ik nooit aan gedacht hebben. alle vliegwielen dus lekker laten zitten.

Ronald
Ronald Brandt

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2014, 18:28:32 »
Het rustiger draaien van een motor merk je inderdaad, bij analoog schiet de motor niet van poot naar poot bij langzaam rijden, maar zorgt het vliegwiel voor een soepele overgang tussen de poten van het anker.
Het DCC avontuur van mij ligt al weer een paar jaar achter mij, dus met moderne decoders heb ik geen ervaring. Wellicht dat moderne decoders inderdaad de motor vrij schakelen en zo de vliegwielfunctie behouden. Die techniek staat ook niet stil!

Antwoord op de vraag is dus dat moderne decoders de motor vrij schakelen en dus de werking van het vliegwiel nagenoeg onveranderd blijft. Dank voor het antwoord!

groet Daan.


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2014, 21:57:26 »
Ik heb eens wat zitten tekenen en heb een H-brug met N- en P-FETs getekend. Daar komt echter mijn onkunde met P-FETs om de hoek kijken: ik weet dat die dingen betrekkelijk zeldzaam zijn vergeleken met hun N-soortgenoten en vaker niet dan wel toegepast worden (een driver die een N-FET 'de andere kant op trekt' is gebruikelijker)

Grote kans dus dat er in een decoder H-brug allemaal N-FETs zitten. Pas als er losse vrijloopdiodes gemonteerd zijn, zou het een probleem kunnen worden denk ik. Óf die er zitten weet ik niet eens ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2014, 22:06:11 »
Zit meestal een P-N-paartje in, met ingebouwde vrijloop diode.

Dus kunnen al de 4 FET's in hi-Z en dus de motor vrij laten lopen. 'Remmen' gebeurt door de N-FETs beide open te zetten.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Vrijloop motor met vliegwiel?
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2014, 22:49:00 »
Juist... ik zie nu waar ik in m'n tekeningetje de fout in ben gegaan kwa redenering. Ik had de polariteit van de opgewekte spanning/stroom aan beide kanten van de motor gelijk: dan stroomden ze ongehinderd door de parasitaire diodes van 2 FETs, om elkaar uiteindelijk te ontmoeten... maar die opgewekte energie heeft natuurlijk ook gewoon een plus en min...