Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255  (gelezen 2204 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Gepost op: 20 februari 2014, 18:57:37 »
Hallo,

Ik heb een Zimo decoder MX64V1 en deze geeft bij het uitlezen van de CV's voor elke CV de waarde 255.

Ik heb al een harde reset gedaan (CV8=8) en daarna was het locadres -zoals behoort- keurig 3, althans de loc reageerde op adres 3.
Daarna weer m'n 'oude' lange adres (1204) ingeprogrammeerd en de loc reageerde keurig op locadres 1204.
Als ik CV's uitlees, krijg ik alleen maar de waarde 255 te zien; ik kan dus niet zien welke waardes in bv. CV1 t/m 6 staan.

Alle andere decoders geven geen probleem; daarvan worden de juiste waardes weergegeven. Ik merkte dit fenomeen alleen bij deze decoder.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en of ik de decoder weer zo kan krijgen dat de juiste waardes weer getoond worden?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2014, 19:28:47 »
Die decoders die wel werken zijn dat geen Zimo's?

Ik heb geen ervaring met Zimo maar uit een ander draadje heb ik wel eens iets opgevangen over een beveiliging die in/uitgeschakeld kan worden voor het programmeren. Heb me een beetje door de handleiding heen geworsteld en dat heeft volgens mij met CV144 te maken. Misschien dat je daar iets moet aanpassen om weer volledig controle te krijgen.

En ik ga er ook van uit dan je geen Multimaus gebruikt. Want daar kan je geen decoders mee uitlezen. Maar als jij schrijft dat het met andere decoders wel goed gaat zal dat het probleem niet zijn.
Gr.
Eric

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2014, 20:20:55 »
Hallo Remunj,

Met alle andere decoders (die inderdaad niet van Zimo zijn) is er geen probleem. Ik gebruik Digitrax en de handregelaar van Digitrax en alle andere decoders zijn prima uit te lezen en te programmeren. Maar zoals gezegd, deze Zimo decoder laat alleen maar de waarde 255 zien.

Naar aanleiding van jouw tip over CV144 heb ik wel e.e.a. gevonden, maar daarbij wordt gesproken over 'on-the-main' programming.
Nou ben ik niet thuis in dit wereldje, dus moet ik eerst uitzoeken hoe dit werkt en of mijn Digitrax dat ook kan.

Ik gebruik altijd een apart programmeerspoor voor dit werk, maar 'on-the-main' programming betekent dat de loc via het hoofdspoor geprogrammeerd moet worden, toch?
Dan zal ik (als mijn centrale dat aankan) eerst maar alle locs en treinen van de hoofdbaan afhalen, zodat die niet ook geherprogrammeerd worden. Maar nogmaals, eerst uitzoeken hoe dit werkt en of daarvoor een instelling aangepast moet worden.

Of kan ik de loc gewoon op het hoofdspoor zetten in plaats van op het programmeerspoor en dan de CV's aanpassen?
Met vriendelijke groet,
Peter

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2014, 20:50:28 »
Zit er niet toevallig iets van een condensator of spoeltje in de loc, dat heb ik namelijk ook wel eens gehad en krijg je vreemde waardes?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2014, 20:56:16 »
POM is inderdaad "on the main" programming en normaal gesproken ondersteund door Digitrax.
Je hoeft daarbij niet alle locs van de baan te halen bij het programmeren omdat er specifiek via een adres geprogrammeerd wordt. Wat je dan niet kan veranderen is het adres. Anders zou het daarna wel erg moeilijk worden om de loc nog aan te spreken  8)
Ik gebruik het eigenlijk nooit.
Doe gewoon alles via een programmeerspoor. Veiligheid voor alles. Zowel in het niet onbedoeld programmeren van andere locs als in de begrenzing van de stroom (kan je anders zomaar een decoder kosten als het fout gaat).

Misschien zitten we op de verkeerde weg maar iets anders schiet me ook niet zo gauw te binnen.
Gr.
Eric

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2014, 21:05:46 »
Naar aanleiding van jouw tip over CV144 heb ik wel e.e.a. gevonden, maar daarbij wordt gesproken over 'on-the-main' programming.
Nou ben ik niet thuis in dit wereldje, dus moet ik eerst uitzoeken hoe dit werkt en of mijn Digitrax dat ook kan.

Met Digitrax is het heel simpel om rijdend en wel via het hoofdspoor te programmeren. Het locadres dient wel bekend te zijn, alle andere cv's kan je dan aanpassen.
Ga op de regelaar naar de Programing mode en kies dan voor Po. Dit is de stand voor "On the main" programming.

Gerard

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2014, 21:51:36 »
Er zitten geen spoeltjes o.i.d. tussen de decoder en de motor. Alles is rechtstreeks aangesloten, dus daar zit 't probleem niet.

Ik heb in de handleiding van de handregelaar DT402 gevonden hoe ik 'm in de POM mode moet zetten. Nogal makkelijk; alleen ik gebruik uitsluitend mijn aparte programmeerspoor, vandaar dat dit weer nieuw is.

Enfin, in de handregelaar het locadres geselecteerd en de loc even bediend: dat werkt, daarna de handregelaar in de 'Po' mode gezet.

De informatie van de Zimo decoder zegt: CV144 "Programming and update lock" met de range Bits 6, 7 en een default waarde van 0 of 255. Volgens de beschrijving is waarde 0: Unrestricted CV programming.

Dus met de loc op het hoofdspoor, de regelaar in Po mode heb ik CV144 geselecteerd en waarde '0' ingegeven. De regelaar reageert met 'GOOD'.

Als ik daarna de programmeerknop op de regelaar weer op Pg-mode zet en de loc op het programmeerspoor en bv waarde CV5 uitlees, krijg ik nog steeds waarde 255 te zien.

Kennelijk werkt 't niet of is de decoder niet te 'unlocken'.

Is dit de juiste manier of doe ik iets fout?

Groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2014, 22:46:17 »
Als je op de regelaar als antwoord "Good"  krijgt, dan is de waarde van de desbetreffende CV verstuurd en op een of andere manier ontvangen. Dat de decoder er verder niets mee wil doen, dat is een heel ander verhaal. Volgens mij ligt het probleem meer bij de decoder :'( dan bij de methode van programmeren.

Gerard

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2014, 22:56:02 »
Gerard,

Ik had als eerste al een reset uitgevoerd en de decoder/loc had toen inderdaad adres 3. Daarna het locadres op 1204 gezet en ook daarop reageerde de loc normaal. Dus vandaar dat ik weet dat het versturen en ontvangen gewoon goed gaat.
Ik krijg alleen niet voor elkaar dmv het aanpassen van CV144 dat ik de werkelijke waardes van de CV's kan uitlezen.

Maar ja, als dat niet kan maar ik kan wel de CV's aanpassen (zoals het locadres) dan zal 't wel goed zijn  :-\
Dan zal de decoder die optie kennelijk niet willen 'prijsgeven'. Nou, daar valt (met een decoder) mee te leven  ;D

Groet,
Peter

Met vriendelijke groet,
Peter

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2014, 23:08:06 »
Hallo
Ik gebruik zelf bijna allemaal Zimo decoders, de MX63, MX64 en de MX630 en heb er geen problemen mee, gebruik hiervoor MRdirect en kan alles programmeren en uitlezen.
Ben er onlangs achtergekomen bij het programmeren van een functie decoder maar ook een PIC controller voor aansturing van wissels en seinen dat ik de CV's niet kon uitlezen. Programeren was geen probleem maar uitlezen gaf als resultaat niets, dacht zelfs een error dat de Cv niet bestond.
Na onderzoek kwam ik er achter dat bij uitlezen van een decoder er ook voldoende belasting moet zijn die wat stroom afneemt. In mijn geval ledjes en ja nemen gewoon te weinig stroom op om een spanningsval te creeren en dit te zien als een ACKdetectie, dus geen uitlezing van de decoder helaas.
Geef alleen aan mijn ervaring hopende dat jij er wat aan heb.

Groeten Frans

PS, weet niet waar je woont anders kan je bij mij best langs komen om dit te bekijken.


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2014, 23:19:23 »
Hi Frans,

De Zimo decoder zit ingebouwd in de loc, compleet geïnstalleerd en aangesloten op de (Canon) motor en 1,5V lampjes.
Dit is hetzelfde zoals alle andere locdecoders aangesloten zijn, die wel uitleesbaar zijn.
Daar zou het probleem niet in moeten zitten.

Altijd leuk om bij een ander te kijken; maar ik woon in Hoorn (NH).

Gr. Peter

 
Met vriendelijke groet,
Peter

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2014, 23:35:21 »
Hallo
Het is te ver uit de buurt.

Zoals jij het beschrijft is dit zeker voldoende belasting, dus ook dat is het niet, ben benieuwd wat er dan aan de hand is.

Misschien opsturen naar Zimo in Oostenrijk?

Frans
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 23:37:35 door Fransx »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2014, 01:45:45 »
De Zimo decoder zit ingebouwd in de loc, compleet geïnstalleerd en aangesloten op de (Canon) motor en 1,5V lampjes.
Altijd leuk om bij een ander te kijken; maar ik woon in Hoorn (NH).
Loop eens binnen (na een afspraak) bij anw in Medemblik.
Misschien kan Ad Harrewijn je verder helpen, ook evt met het opsturen.

Ik heb goede ervaringen met dat bedrijf.

grt Piet.

Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zimo decoder geeft voor alle CV's: 255
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2014, 09:14:22 »
Ik heb al contact gehad met Zimo Oostenrijk en van hen kreeg ik het volgende antwoord:

"It can have several causes that each CV returns the value 255.
The decoder may be defective - repair of the MX64 will no longer pay off.
It could be a Pufferelko "swallow" the ACK signal and the DCC command station then
counts up to 255 ...
Decoder - connecting rail input directly to the DCC Command Station - Read only with
connected motor.


Dus opsturen naar Oostenrijk heeft geen zin. Tenslotte is de decoder niet defect; de motoraansturing werkt en de functie uitgangen werken.
Het is alleen maar dat de CV's niet uit te lezen zijn, maar volgens mij staat de decoder goed ingesteld: langzaam optrekken, normaal afremmen, juiste topsnelheid en verder werkt alles. Dus laat ik 't hier maar bij..

Tot zover iedereen bedankt voor de hulp en suggesties.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter