Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Roco 1107  (gelezen 16565 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Roco 1107
« Reactie #105 Gepost op: 21 March 2014, 13:01:57 »
Wat is dit nou voor onzin Henk! Zetten ze bij de volgende Plan V dan ook schaarpanto's op het dak, omdat die toevallig nog op de plank lagen? Stel dat het zo zou zijn, bind je daar je klanten mee in deze toch al moeilijke periode en grote concurrentie? En als die oude stra's op de plank zouden liggen, waarom konden er op de botsneuzen dan wel nieuwe komen???

Dat is dus het zinloze speculeren.
Het is denk ik minder speculatief om te veronderstellen dat die standaard Sommerfeldt dingen voor Roco toch wel goedkoper in aanschaf zijn dan panto´s die voor een kleine serie locs speciaal moeten worden gemaakt. Vooropgesteld dat dat een optie was.

Ik hoef meestal niet precies te weten waarom een fabrikant keuzes maakt. Hoef alleen zelf te oordelen. En dan vind ik persoonlijk dat die loc zo langzamerhand wel correcte verlichting mag krijgen. Die stroomafnemers zie ik wat genuanceerder. Ik vind het niet per se een pluspunt als hetzelfde model telkens andere stroomafnemers krijgt. Bij de nieuwe 1600/1700/1800 vind ik dat zo langzamerhand geen gezicht.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 13:08:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Roco 1107
« Reactie #106 Gepost op: 21 March 2014, 16:45:04 »
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.

Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde de stroomafnemers.

Zo heb ik zelf nog een 186 waarbij het vervangen van drie stroomafnemers door de juiste exemplaren niet veel minder kost dan de loc zelf destijds. Die was weliswaar in de aanbieding, maar iedere keer weer kloppen er dingen niet die ogenschijnlijk vermijdbaar zijn. Het kan zijn dat dit een keuze is, of dat iemand niet op heeft staan letten, maar ik weet het niet en dat is enigszins frustrerend. Want verder zijn de modellen van Roco erg fraai en goed in elkaar gezet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Roco 1107
« Reactie #107 Gepost op: 21 March 2014, 17:26:47 »
Met de neusloze variant hoeft er geen concurrent te worden afgetroefd, zou het dat misschien kunnen zijn? Dan is het impliciet een bewuste keuze...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Roco 1107
« Reactie #108 Gepost op: 21 March 2014, 18:09:43 »
Hoe bedoel je concurrentie aftroeven? Je bedoelt hopelijk toch niet dat de sterk achterhaalde en verouderde Trix / Marklin 1100 een serieus alternatief is voor de Roco?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Roco 1107
« Reactie #109 Gepost op: 21 March 2014, 18:44:22 »
Een EloTrains 1500 of DM90, of een Artitec DE-1, of ... zijn óók concurrentie voor een Roco 1100.
Wij kunnen dat geld maar 1x uitgeven.
Dikke pech voor Roco dus - het zal best een "trenD" zijn dat Roco-bashen, maar dan wel een door henzelf veroorzaakte trend.

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Roco 1107
« Reactie #110 Gepost op: 21 March 2014, 19:23:55 »
Het ligt aan mij misschien, maar wordt er de laatste tijd alleen maar bagger op de markt gebracht (1500 met te ver doorlopende gele streep en niet goed geel voor veel te veel geld, een kromme 6400 met waardeloos geluid, plan T verkeerde draaistellen en slecht in de lak en nu een 1107 met oude panto's en geen L-sein voor een pittige prijs) of zijn wij wel heel erg kritisch aan het worden? Wellicht is het een combi van beide die tot een erg negatieve spiraal leidt op dit forum. Werkelijk niets lijkt meer goed.

Nu ben ik redelijk perfectionistisch, maar daarnaast ook hobbyist. Elke lok krijgt bij mij toch wel een of andere pimpbeurt. Een misser(tje) los ik eigenlijk zelf wel op waarbij het helpt dat sommige partijen in het gat duiken en een oplossing voor de misser leveren.

Zaterdag heb ik voor bijvoorbeeld €99 een 1103 gehaald in Badhoevedorp (om de hoek hier in Rijswijk staat hij nog voor €179). Van de 'winst' koop ik vervolgens mooie philo panto's en een vervangend nummerschild om het probleem van het te lage eitje op te lossen. Al met al zit ik nog steeds beneden de initiële nieuwprijs. Stom destijds van Roco dat te lage eitje en de niet correcte panto's voor ns, maar heel simpel op te lossen.

Mogen we niet kritisch zijn? Ja hoor, kritiek is erg goed, mits opbouwend. En problemen kun je als probleem zien of als uitdaging (denk aan de positieve actie van Chris/Digikeijs). Onderhand krijg ik echter het gevoel dat dit forum niet voor hobbyisten is maar voor azijnpissers.

Gert Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco 1107
« Reactie #111 Gepost op: 21 March 2014, 19:38:38 »
Ja Gert jan, dit is inderdaad een discussie die vaker hier voorbij komt. En dat is ook niet erg, we mogen immers ook best kritisch naar onszelf zijn.

Waar ik persoonlijk alleen wel van baal is dat men doodleuk een smak geld vraagt voor een locje wat fouten bevat die nergens voor nodig zijn. Ik vraag echt geen exacte  verkleining van een echte 1100, maar Roco is er vroegtijdig op gewezen dat deze uitvoering een derde pitje moet hebben. En als ze voor deze locserie nieuwe panto's ontwikkelen dan mag je toch verwachten dat die ook op latere producties van dat loctype gebruikt worden?

Ik mis bij Roco de laatste tijd de liefde voor het vak zeg maar. En dat vind ik jammer.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Roco 1107
« Reactie #112 Gepost op: 21 March 2014, 19:44:01 »
[schrijft op boodschappenlijstje: Extra chips & Cola inslaan]
Treinen moeten rijden

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Roco 1107
« Reactie #113 Gepost op: 21 March 2014, 19:52:36 »
Jeroen,

Ik snap je wel, maar, wat hier ook al eerder gezegd is en wat ik ook met mijn verhaal probeerde aan te geven, je hoeft 'm niet per se nu al te kopen.

Het als eerste hebben van de 1107 maakt je binnen dit forum niet extra cool dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het hebben van de nieuwste IPhone of New Balance gympen als ik mijn kinderen mag geloven (en waar ik de discussie over prijs/kwaliteit maar snel heb opgegeven).

Laat 'm met z'n allen liggen en over een paar jaar haal je lok ook ergens voor €99. En blijkbaar wordt er dan nog steeds op verdiend en dus is iedereen blij.

Gert Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco 1107
« Reactie #114 Gepost op: 21 March 2014, 20:05:04 »
Dat klopt en dat ga ik ook zo doen, ook al is dat eigenlijk tegen mijn gewoonte in. Niet omdat ik extra cool wil zijn, dat interesseert me geen lor. Maar ik geloof niet dat het op de lange duur goed is voor Roco als wij alles steeds in de ramsj kopen.

Maar goed, kennelijk leert men niet van eerder gemaakte fouten en betaal ik ook niet langer de volle mep.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco 1107
« Reactie #115 Gepost op: 21 March 2014, 22:00:54 »
En als Roco/winkeliers de prijs van 179,- naar 139,- gooit zijn we dan tevreden?
Misschien een tip... dan kunnen we zelf aan de slag, en komen we aardig richting de prijs van 179,-

Wat is de reden dat de prijs behoorlijk stevig is?
Lonen in China? dan zouden alle loks fors in prijs moeten stijgen, maar dat is niet zo.
Maar het is een oude ontwikkeling, de rode DB 1600 was 175,- en die heeft LED verlichting correcte pantos, sluitverlichting, grotere lok.
Waarom is de 1100 dan duurder  ???

Als ik kijk naar de NS loks die de aflopende jaren op de markt gekomen zijn, zeg maar 2010 heden, vind ik een prijs van max 150,- acceptabel voor een 1100 lok, maar dan wel met de pantos van de 1145/1103

Als de lok het volgende had :

LED verlichting met omgekeerd L sein
Schakelbare sluitverlichting
Digitaal met geluid
Correcte pantogaven

Was ik bereid om er 239,- voor te betalen, als ik kijk naar een Artitec DE-1 analoog wat je er allemaal voor krijgt...


Roco weet gewoon dat wij NS/NL verzamelaars graag een extra geel grijze 1100 erbij willen, omdat Roco in het verleden maar 2 uitgebracht heeft de 1142 en de 1113 ofwel uiteindelijk koopt Nederland het toch wel.

« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 22:12:34 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Roco 1107
« Reactie #116 Gepost op: 21 March 2014, 22:03:55 »
Zelfs voor 139 (wat een nette prijs is voor deze lok) had het model wel up to date kunnen zijn.

Tinus.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Roco 1107
« Reactie #117 Gepost op: 21 March 2014, 22:06:13 »
Hoe bedoel je concurrentie aftroeven? Je bedoelt hopelijk toch niet dat de sterk achterhaalde en verouderde Trix / Marklin 1100 een serieus alternatief is voor de Roco?
Stevige reactie... Ja, die bedoel ik. Zo heel slecht vind ik 'm niet, zeker niet voor een model van 30 jaar geleden. Kennelijk was het voor Roco voldoende reden wat extra z'n best te doen, gezien het verschil tussen beide Roco's.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 22:08:02 door 1200blauw »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Roco 1107
« Reactie #118 Gepost op: 21 March 2014, 22:08:42 »
Dat heet niet extra hun best doen. Dat is gewoon vooruitgang.
Je zegt het zelf al: 30 jaar verschil.

Tinus.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco 1107
« Reactie #119 Gepost op: 21 March 2014, 22:11:59 »
En als Roco/winkeliers de prijs van 179,- naar 139,- gooit zijn we dan tevreden?
Dat geloof ik niet. Als het ding vijf tientjes was, had men nog geroepen "het is een scherpe prijs, maar..." zeuren om maar wat te zeggen te hebben is blijkbaar typisch Hollands.
Ik heb voor mezelf dat probleem opgelost door Tp III en later uit mijn collectie te bannen: alles wat ik hebben wil moet ik zelf maken, dus kan ik niemand lastig vallen met kritiek ;D
RETROBAHN A.G.