Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:09:39
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 18:07:58
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 18:03:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Wat is de ideale rangeerlokomotief?  (gelezen 12886 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2014, 13:29:30 »
Dat de V90 van Trix iets te hoog staat, valt in de praktijk nauwelijks op. De loc heeft een uiterst stille motor en kan in digitaal bedrijf mooi kruipen.



Een mooie en goed functionerende rangeerloc is ook de Flm stomer Br 81, die overigens wel iets gehorig is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #16 Gepost op: 17 February 2014, 14:00:23 »
Ik gebruik daarvoor de Fleischmann Br363 (V60) nr 874226 digitaal.
 

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #17 Gepost op: 17 February 2014, 14:10:30 »
de ty45 bevalt me wel goed, lekker zwaar, lekker veel wieltjes dus stroom afnemen doet ie wel.

Ty45 379 by Floris Dilz, on Flickr
nadeel: t modelleke is vrij zeldzaam...  ;D

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #18 Gepost op: 17 February 2014, 14:13:30 »
Wat mij betreft eentje met automatische koppelingen en realistisch geluid ;-)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #19 Gepost op: 17 February 2014, 14:20:26 »
Roco heeft ook een Frans 2-assig lokje in eemn startset gehad, jaaaaren geleden.
Had pendel-as en volgens mij ook een vliegwiel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5364
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2014, 15:11:40 »
Voor rangeerwerk of ophalen van losgeraakte wagons gebruik ik mijn totaal uitgewoonde en inmiddels overgespoten Roco 2200. Sinds ik de aandrijfveren (jawel) nodig had voor een betere loc en in deze afgeknipte penneveren heb geplaatst, ratelt het ding als een ouwe diesel, vooral bij lagere snelheid klinkt het geweldig. Geen sounddecoder nodig (y).
RETROBAHN A.G.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2014, 16:24:02 »
Om even helemaal off the topic te gaan, rangeerbewegingen gaan meestal helemaal niet zo zachtzinnig als veel mensen denken. natuurlijk zijn er uitzondering maar vaak is het vlot optrekken, laatste moment afremmen. Dat rangeerlocjes heel langzaam moeten kunnen rijden is dus niet altijd noodzakelijk. dat maakt het gamma "ideale" rangeerlokomotieven natuurlijk alweer een stukje groter !  (y)
« Laatst bewerkt op: 17 February 2014, 16:25:38 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #22 Gepost op: 17 February 2014, 18:05:53 »
nou ja om even door te gaan .... NS 8600 op basis van Fleischmann T3? ;D ;D  :P :P
« Laatst bewerkt op: 17 February 2014, 19:31:59 door guest7823 »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #23 Gepost op: 17 February 2014, 19:58:06 »
Dank voor de uitgebreide reacties  (y)
Inderdaad niet al te groot, maar bv bijna 500 oude guldens voor een 3 assig Fleischmann lokkie is absoluut niet de bedoeling. Ik heb geen vast bedrag in m'n hoofd, maar e.e.a. wil ik wel graag een beetje in verhouding houden..
Zo'n klein Roco lokje uit de startset is een leuk ding, maar een v60 is ongeveer de afmeting die ikzelf in gedachten had. Daarnaast is het ook leuk om te lezen waar anderen mee rangeren en bv dat rangeren niet zo zachtzinnig gaat is voor mij ook een idee om even mee te nemen..
De V100 die ik nu gebruik begint echter met een flinke sprong bij het wegrijden als gevolg van te weinig vertraging in de tandwielbak en dat vind ik zelf niet zo geweldig. Zie je eerst de lampjes gloeien en dan ineens springt de machine weg.

Zo'n hippeltje is ook een leuk lokje, maar idd had ik al gelezen dat die dingen wat moeite hebben met stroomafname. Ook dat is nog te overzien / repareren dus. Een backup zit er bij mij echter niet in, want ik rijd niet digitaal. Vliegwiel(en) zijn dus van belang. Amerikaanse lokjes zijn daarin natuurlijk het summum, maat dat past weer niet zo lekker in Europa.. Ach ja, ik ben een zeur..  ;D

groet Daan.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #24 Gepost op: 17 February 2014, 20:07:21 »
Misschien ten overvloede:
Om te rangeren in jaren dertig stijl kun je natuurlijk niet om de Oersik heen.
Voor een Oersik die goed loopt en er ook nog uitziet zoals hij hoort te zijn, verwijs ik graag naar de topic: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40920.0
Met vriendelijke groeten, WM

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #25 Gepost op: 17 February 2014, 20:26:44 »
Amerikaanse lokjes zijn daarin natuurlijk het summum, maat dat past weer niet zo lekker in Europa..  ;D
oh, nee?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #26 Gepost op: 17 February 2014, 22:46:41 »
@Wim, Schitterend modelletje, knap uitgevoerd!  :-*
@dh3201, zoiets had ik ook een beetje in mijn hoofd mocht ik niets anders kunnen vinden. het moet ook een helling op kunnen, dus gewicht en trekkracht is ook belangrijk (voor mij dan)..

groet Daan.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #27 Gepost op: 17 February 2014, 23:33:48 »
Ben zelf zeer tevreden over  m'n Piko 94.20. Digitaal maar "gewoon" analoog aangestuurd.
Gewoon heerlijk op lage snelheden en met 5 assen geen problemen met stroomopname.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2014, 00:12:46 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #28 Gepost op: 18 February 2014, 00:24:01 »
Dank voor de uitgebreide reacties  (y)
Inderdaad niet al te groot, maar bv bijna 500 oude guldens voor een 3 assig Fleischmann lokkie is absoluut niet de bedoeling. groet Daan.

Hoe kom je daar nou bij.
T3 ergens tussen de 50 en de 100 euro.
bouwkit ns 8600 nu 97,50

Heb hem hier nog niet gezien in SS kleuren.
de mijne is bijna klaar , nog een leiding van dat gaatje in de ketel en de ganghandel nog.
Te zien op Ontraxs bij Station Oosterbeek -Hoog/Rhenen



daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #29 Gepost op: 18 February 2014, 09:32:50 »
Hoe ik daarbij kom dat een 3 assig lokkie bijna 500 ouderwetse guldens moest kosten?

Citaat
Deze wellicht:

http://www.bentinkmodelspoor.nl/diesellocomotieven/25487-eshop-diesellokomotive-v36-mit-kanze-4005575037532.html

Dat is dus voor mij niet echt een optie. 50 tot 100 euro is prima.. Dus een T3 kan ook..

groet Daan.