Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:52:21
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17

Auteur Topic: Wat is de ideale rangeerlokomotief?  (gelezen 12678 keer)

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #30 Gepost op: 18 February 2014, 09:59:50 »
Ik heb altijd goede ervaringen met 3-assige rangeerdiesels gehad.

Van de Roco 5/600 heb ik diverse zelf omgeschilderde uitvoeringen (kleurstellingen/tijdperken). In groen tot jaren 80, geel/grijs tot in jaren 90, in RRF-kleurstelling tot nog niet zo heel lang geleden. En alle drie overal in het land te vinden geweest. Er zijn in de jaren 50 ook nog zusterlocs in Denemarken ingezet geweest, in Engeland en Australie zelfs nu nog.

De V60 "West" van Roco doet het ook prima, en is in Railion-uitvoering zelfs ook in NL in te zetten. Maar er zijn ook uitvoeringen voor Belgie, Noorwegen tot in Griekenland en Israel aan toe.

De V60 "Ost" van Gutzold/Piko is vergelijkbaar, met 4-assen zelf een betere stroomafname.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #31 Gepost op: 18 February 2014, 10:10:10 »
Dat de V90 van Trix iets te hoog staat, valt in de praktijk nauwelijks op. De loc heeft een uiterst stille motor en kan in digitaal bedrijf mooi kruipen.

Ruud, dank je wel voor de opmerking over de V90. Ben nogal huiverig om een Trix-lok te kopen, ben naast de eerder genoemde G1000 nog een keer de mist in gegaan met een Trix Baureihe 152. Allebei lawaailoks met een veel te hoge startsnelheid. Nu noemde jij het kunnen kruipen bij digitaalbedrijf, heb je een idee hoe dat bij analoogbedrijf is?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #32 Gepost op: 18 February 2014, 10:21:12 »
De V60 "West" van Roco doet het ook prima, en is in Railion-uitvoering zelfs ook in NL in te zetten. Maar er zijn ook uitvoeringen voor Belgie, Noorwegen tot in Griekenland en Israel aan toe.

Artikelnummer Railion-NL `V60` = 62972
(waarvan Roco de treden geheel wit heeft gelaten terwijl dit alleen de zijkanten moeten zijn)

Noemde eerder dat ik 5 x een V60 had, zijn er 6:

63403: Mittelweserbahn (uitgebracht door Vedes)
63421 rood DB Cargo
46321 Orientrood DB AG
62970 blauw DB
63404 blauw Deutsche Bundespost
63426 oranje Deutsche Bundespost

Daarnaast nog een Ade Henschel (die met drijfstangen) in het blauw van ThyssenKrupp, een KöfIII in orientrood 63989, en een Brawa V15 in gifgroen van de WAB, 0369.

Mijn voorkeur blijft uitgaan naar de V60, 2-assige lokjes rijden net even wat minder soepel bij mij over de wissels. Op de wensenlijst staat nog een ADE-Henschel van de RAG (als die ooit komt) en de aangekondigde ÖBB 2067, liefst in de kleuren van Swietelsky.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #33 Gepost op: 18 February 2014, 16:53:32 »
@Arjan,
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar sommige h0e lokjes van mij die digitaal waren, reden ook op analoog. Nou weet ik echter niet of een decoder op analoog gewoon de gelijkstroom doorlaat of dat de decoder dan toch gaat pulsen. Als de decoder ook hoogfrequente pulsen geeft bij analoog gebruik, dan kun je met een decoder een analoge lok ook fatsoenlijk leren rijden?? Misschien dat iemand in de techniek hoek daar meer verstand van heeft?

groet Daan.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #34 Gepost op: 18 February 2014, 17:05:52 »
Zo'n hippeltje is ook een leuk lokje, maar idd had ik al gelezen dat die dingen wat moeite hebben met stroomafname. Ook dat is nog te overzien / repareren dus. Een backup zit er bij mij echter niet in, want ik rijd niet digitaal. Vliegwiel(en) zijn dus van belang. Amerikaanse lokjes zijn daarin natuurlijk het summum, maat dat past weer niet zo lekker in Europa.. Ach ja, ik ben een zeur..  ;D

Overschat het effect van een vliegwiel bij een rangeerlocje nou ook weer niet... Rangeren gaat over het algemeen met lagere snelheden gepaard, en dan is het effect van een vliegwiel niet heel erg groot. Een goed rijdende loc is niet alleen afhankelijk van vliegwiel en ruime basis voor stroomafname, maar ook van een goed gelegde baan. Volgens mij kun je met de meeste hier genoemde locs zonder al te hoog prijskaartje prima rangeren: Roco Hippel, Roco V60, Roco 2400, Proto 2000 switchers e.d.

Voor rond de 80 euro kom je regelmatig een nieuwe 2400 van Roco tegen die in werkelijkheid voor veel rangeerwerk werd gebruikt. Prima rijeigenschappen en niet al te groot (hooguit paar cm meer dan een V60). Ik zou de zoektocht niet zo héél moeilijk maken...  ;)

Stieven76

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 18 February 2014, 17:30:09 »
Ik heb zo'n 8062 rangeerlocje van Roco, met verende middenas. Ben ik heel blij mee.Dat ding kruipt echt zonder problemen over de wissels. Er steekt een Lopi 4 decoder in.

8062 (17)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #36 Gepost op: 18 February 2014, 17:44:31 »
Arjan, geen idee hoe de startsnelheid van de V90 van Trix is. Ik kan me wel voorstellen dat je voorzichtig bent met Trix. Ben ik ook na wat mindere ervaringen - stroomafname en geluid zijn nogal eens niet wat je verwacht. Maar bij de V90 pakt het goed uit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #37 Gepost op: 18 February 2014, 18:57:32 »
...Ik zou de zoektocht niet zo héél moeilijk maken...  ;)

O, dat doe ik niet hoor, maar ik vind het ook leuk om te lezen waar anderen mee rangeren en waarom. Het kleine italiaanse Rocolokje bijvoorbeeld (uit de startset) kende ik nog niet.. Niet sterk genoeg voor waar ik hem voor wil gebruiken, maar wel een heel mooi klein snoepje van de week..  (y)

Als ik nou korte metten maak van dit topic, mis ik die dingetjes bv weer..  ;D

groet Daan.

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #38 Gepost op: 18 February 2014, 19:09:48 »
Voor op de nieuwe modelbanen.

Een BR 261 "gravita".
Brawa heeft hem in model en ESU komt er ook mee.

En verder natuurlijk de al hierboven aangehaalde V90/ BR294.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

g-j

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 18 February 2014, 20:28:03 »

Was deze al genoemd? Analoog en kruipt over de baan. Athearn CF 7, koste 60 euro nieuw!

Mvg Gert-Jan

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #40 Gepost op: 18 February 2014, 22:50:20 »
O, dat doe ik niet hoor, maar ik vind het ook leuk om te lezen waar anderen mee rangeren en waarom.

OK, in dat geval: Hiermee rangeer ik zo nu en dan:

Een Ierse Baby GM (Class 141/181) van Bachmann/Murphy Models. Ik heb een zwak voor de Ierse spoorwegen in het algemeen en dit soort schattige dieseltjes in het bijzonder. Compact, zijdezacht rijgedrag en mooi gedetailleerd. Wel weer een crime om een decoder in te bouwen (alle hekwerken moeten los), maar verder rangeert 't fantastisch. Ik wil er wel nog andere koppelingen op, waarschijnlijk Kadees.

Die Italiaanse tweeasser vind ik ook wel een snoepje, hoor. Roco heeft ook een andere startset uitgebracht waarin de loc in groen/gele kleuren van FS zit. De wagentjes die daar bij zitten, zijn bruin en ogen daarmee wat realistischer dan de bouwwagens in knalkleuren bij het gele locje.

Groeten, Geoffrey

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #41 Gepost op: 20 February 2014, 17:49:50 »
Inderdaad is de baby GM een prachtig ding! De Athearn loks hebben een grote 5 poler erin met 2 enorme vliegwielen. Dan moet het wel heel raar lopen wil het niet zijdezacht draaien..
Sowieso hebben de amerikaanse loks vaak een veel betere aandrijving dan de europeese loks.

Zelf heb ik toch besloten om voor een roco v60 te gaan. Vooral omdat het onderstel van de trix DHG bevalt met alle verende wieltjes en de v60 dat ook heeft/ erin gebouwd kan worden. De beide assen die door de drijfstangen meegenomen worden kunnen beide vrij eenvoudig pendelend en verend gemaakt worden en de drijfstangen hebben "knikpunten" zodat ze niet klemmen.

Ook kan er makkelijker een andere motor / vliegwielcombi in gebouwd worden. Zelf denk ik dat een zo groot mogelijk vliegwiel toch echt nodig is, vooral om bij langzaam draaiende motor (zonder digitale aansturing) de poolovergangen soepel te laten lopen.. Maar of dat bij de roco anders moet zie ik dan wel weer. bron

Vanuit h0e weet ik dat digitaal een heleboel probleempjes rondom slechte motoren en aandrijvingen wegpoetst, maar ik vind digitaal de boel maskeren een beetje zoiets als vals spelen  ;D

Groet Daan.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 17:58:06 door daan2353. Reden: linkje erbij gezet »

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #42 Gepost op: 20 February 2014, 18:46:48 »
mijn voorkeur:

een BR V 15/23 van Brawa met DCC decoder, digitale koppeling en buffercondensator.
Enkele cm stroomloos geen enkele probleem en je er er op afstand mee ontkoppelen.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #43 Gepost op: 20 February 2014, 19:53:48 »
Ook een mooie combinatie met digitale koppelingen.. Wat ik nou afvraag; bij digitaal lijkt het soms alsof het vliegwiel helemaal niks doet? Ik heb diverse h0e lokjes gehad die analoog heel soepel reden en digitaal als een kreupele..

Zou het zo kunnen zijn dat sommige decoders bij wegvallen van de stroom de motorpolen kortsluiten? Als dit zo is, dan zou dat een vrij stevige elektrische rem zijn en is daarmee elk vliegwiel meteen uitgewerkt..

Op de link die ik hierboven had staan, zijn een paar jijbuisfimpjes te zien van de lok met Faulhaber + groot vliegwiel en dat ding schokt nog steeds.. Er moet iets met die decoder zijn, want analoog kan dat gewoon niet. Een vliegwiel van die afmetingen kan niet zomaar stilstaan..

Natuurlijk kan een buffercondensator dat probleem prima oplossen en dan heb je echt alle voordelen van beide werelden in 1 lokomotief..

groet Daan.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #44 Gepost op: 20 February 2014, 20:25:33 »
oh, nee?
Die Foster Yeoman no. 44 GM-EMD, rangeerloc by Thor Works / Merehead in Somerset, is 2e hands gekocht.
Met zijn verschrikkelijk goede betrouwbaarheid en beschikbaarheid, alsmede de slechte staat van de BR loks begin 80'er jaren, zorgde voor het ontstaan van de Class 59, nog steeds de sterkste diesel loc's in de UK.
Uit de Class 59 werd de Class 66 ontwikkeld, waarvan we het succes allemaal kennen.
En dat door die ene 2e hands rangeerloc.

Mvg, Michel