Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Laag sein voor hoog sein  (gelezen 3790 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Laag sein voor hoog sein
« Gepost op: 14 August 2007, 13:49:35 »
Op weg naar Wolvega afgelopen zondag viel mij op dat op het traject naar het noorden deze lage seinen voorkomen voor de hoge seinen:


Klik op afbeelding voor groter formaat

Kent iemand de betekenis van deze seinen ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2007, 13:52:31 »
De rede hiervoor is waarschijnlijk simpel. Het spoor met het lage sein is alleen geschikt voor vertrek met max. 40 kilometer per uur. Op het spoor met het hoge sein is een hogere maximumvertreksnelheid. Anders zou het zijn aangegeven.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2007, 14:47:42 »
Ja ok, zou kunnen, maar de seinen komen consequent voor langs de hoofdbaan op dat traject.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2007, 15:15:45 »
Is het wellicht een controle-lamp voor de overweg, als die dicht is dat de lamp brandt zodat de machinist weet dat ie veilig kan vertrekken?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2007, 15:33:36 »
De rede hiervoor is waarschijnlijk simpel. Het spoor met het lage sein is alleen geschikt voor vertrek met max. 40 kilometer per uur.

Op nevenspoor staat een dwergsein ;)
Sein hoort bij het hoofdsein, maar wat hier nu de betekenis van is? Het enige wat ik in het seinenboek kon vinden is sein tbv Adob, maar dat is dit waarschijnlijk niet. Beveiliging van de overweg lijkt me geregeld via het hoofdsein.
Ik ben erg benieuwd wat het wel is.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 15:35:52 door Rail4Rem »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2007, 15:46:40 »
Verkeerd begrepen.

Maar zou het misschien een "hoge variant" van het sein 'vrijgave rangeren' zijn ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2007, 15:49:24 »
Denk ook dat het vrijgave rangeren is.

jarag

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2007, 16:03:40 »
Dit sein heeft te maken met een probeersel van een ander treinbeveiligingssyteem heb ik mij wel eens laten vertellen


Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2007, 16:04:21 »
Als ik vrijgave ranggeren had ingevuld op mijn examen, had men dit falikant foutgekeurd, zal jullie maar niet vermoeien met de juiste termelogie ;).

Volgens het seinen boek komt de "vrijgave" alleen voor bij dwergsein, maar Marijn gaf al aan dat het sein ook veelvuldig voorkomt op de hoofdbaan en daar zul je zeer zeker nooit de vrijgave krijgen ;)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2007, 16:08:47 »
Wat mij opviel bij de uitgebreide emplacementstekeningen, is dat de inrijseinen een extra rondje met kruis dragen. Ook vond ik geen seinen tussen de stations, maar dat is denk ik schaalverkleining
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2007, 17:25:49 »
Het is volgens mij een sein voor vrijgave om te kunnen rangeren, ik kan hier vandaan niet precies zien wat voor kleur lamp erin zit, maar als het een witte is dan weet ik het zeker. Als ik nog wat beter kijk lijkt er ook voor het lage sein een witte lamp te staan? Er zijn wel meer plaatsen waar in een hoor sein een witte lamp zit, zoals de rangeersporen bij Boxtel en Liempde.

Groeten Dennis

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2007, 17:45:57 »
Als ik inzoom lijkt mij de kleur groen, maar dat kan bedrog zijn,dwergseintje heeft geen extra lamp.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 17:51:50 door Rail4Rem »

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2007, 17:51:44 »
Het is een sein wat aangeeft dat het sein erachter buitendienst is. Als het sein (wit) brand betekend het dat er een nieuw beveiligingssysteem wordt getest en de 'normale' seinen geen betekenis hebben.

Op dit moment wordt er trouwens geen gebruik meer van gemaakt.
De bouw van Berkendam is begonnen.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2007, 17:56:03 »
Het zou mij niks verwonderen als het een blauw sein is zoals in stations wordt gebruikt.

Maar voor de goede orde:

Witvarianten:

Wit (hoog en laag) Voorbijrijden toegestaan na opdracht; er zijn geen beveiligingsgaranties.

Blauw sein: Stopplaatssein; Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een rangeerdeel of een stoppende trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering.

Dat heb ik er over kunnen vinden in het seinenboek.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2007, 18:00:05 »
Oei een boel reacties.
Nog even wat verduidelijken:
Ze staan ook gewoon voor de hoge seinen langs de vrije baan, over een grote afstand.

Nog iets:
Nog net zichtbaar op de foto, op het perron staat dus een dwergje MET vrijgave rangeren lamp eronder.

Deze  half hoge seintjes horen dus consequent bij de hoge seinen OOK langs de vrije baan.. voor mij een compleet raadsel

EDIT: zie net dat het antwoord al gegeven is 2 postings hierboven !
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 18:02:57 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.