Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 10:40:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:08:17
onderdeel gezocht voor trix 22156 door bellejt
Vandaag om 10:08:08
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:15:21
RhB H0m, Albulisch door Dennis1984
Vandaag om 08:51:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59

Auteur Topic: Overkill van de hobby.  (gelezen 21266 keer)

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Overkill van de hobby.
« Reactie #105 Gepost op: 18 April 2014, 09:34:43 »
even off topic,

Maar mijn "kot" is een deel van het tuinhuis. Ik heb er wel verwarming in aangebracht maar deze zet ik alleen aan als ik daar ben.
Voor de rest staat deze op vorstbeveiliging. Daarom heb ik mijn modellen het liefst binnen.
En veel "grote" kamers hebben we niet dus staan al die dozen in de slaapkamer.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2014, 10:16:13 »
Grappige draad dit en zo herkenbaar...
Ik denk dat van overkill sprake is wanneer de hebzucht het wint van het inzicht. Ik heb jarenlang 1/43 modelauto's verzameld en als er één branche is waar je artikelen koopt 'voor de heb' is het dat wel, je kunt er namelijk verder niks anders mee dan neerzetten en de gevoelsmatige beperking die dat meebrengt ondervang je alleen met nieuwe aankopen. Zo heb ik dat eigenlijk ervaren, ik vond het per saldo geen bevredigende hobby. Bovendien is het waardeverlies vergelijkbaar met echte auto's ;D

Een jaar of 8 geleden heb ik alles verkocht en mijn modelspoorhobby voor het eerst sinds 1990 nieuw leven in geblazen. Het grote voordeel van je collectie rijdend materieel is dat je je kunt beperken tot dat wat je interesse heeft of wat je nodig hebt voor uitbeelden van jouw emplacement, en de rest vrij makkelijk een nieuwe eigenaar vindt waarmee je vervangende aankopen kunt doen. Er zit een bepaalde doorloop in een collectie, gerelateerd aan de ontwikkeling van je bouwplannen.
Voor mij geldt dat er twee grensbepalende criteria zijn voor de grootte van de collectie: de 1e is de behoefte van het gezin met 3 kinderen, als je tienerdochter een nieuwe fiets nodig heeft gaat dat vóór een nieuwe locomotief.
De 2e is het formaat van mijn vitrine: gebouwd voor modelauto's heb ik 14 planken van 1,40 lengte ter beschikking waar indien nodig 2 rijen achter elkaar kunnen staan. De noodzaak daarin ruimte te maken voor treinen die ik écht graag wil hebben kan dus een reden zijn andere stukken van de hand te doen. Aan de gangbare fabrieksmodellen hecht ik doorgaans niet zozeer dat ik die dan maar in doosjes op zou slaan, ik heb wel eens mensen gezien die een hele winkelvoorraad in dozen op zolder hadden opgeslagen. Dat kapitaal investeer ik dan liever in het scheppen van modules of enkele hoogwaardige modellen zoals Artitec stomers of kits. Dus van overkill zal bij mij geen sprake zijn.
Overigens denken vrouwen daar anders over: modelauto's verzamelen hebben zij geen last van, maar treinen of modules bouwen maakt op meerdere locaties troep en dat vindt ze dan een groot minpunt ten opzichte van de vorige hobby ;D
RETROBAHN A.G.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #107 Gepost op: 18 April 2014, 12:59:20 »
Hebzucht alles compleet willen hebben stja denk dat er dan sprake is van overkill zoals Bessel ook beschrijft.
Ben ook ongeveer 45 jaar met de hobby besmet en heb het ook overgedragen aan mijn beide kinderen, alleen  bij Bas is het aangeslagen.
Denk wel eens als ik in de kast kijk jeetje, wat hebben we veel en als Bas de deur uit zo gaan blijft er nog veel over, en dat roept mijn wederhelft ook regelmatig.
Maar zoals hier in dit draadje beschreven staat , kom nooit in de kroeg en rook niet (gestopt toen shag 1,75 gulden koste) ga niet naar voetbalwedstrijden, dus mijn verzet is dus modeltreinen.

Heb de afgelopen jaren heel nl materieel verkocht, en van dat geld bestier ik de hobby dus er komt bijna niets uit de huishoud pot, maar ben wel anders gaan denken over de hobby en denk soms minder is prettiger en verkoop een groot deel van mijn collectie en ga kleinschalig verder.

maar aan de andere kant kan ik ook switchen qua tijdperk en dat is ook leuk, ja wat is dan de overkill.

mvgr  Evert

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #108 Gepost op: 18 April 2014, 13:34:23 »
de overkill is het moeten hebben,hebben, hebben en nog eens hebben.
Ik zie een mooi model ,die wil ik.
Kortom zoals ik eerder schreef, verstand is ook wat.
Dus verstandig met de hobby omgaan, en er is geen sprake van overkill.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #109 Gepost op: 18 April 2014, 14:21:54 »
Als het niet ten koste gaat van... dan is er geen overkill, genieten van een hobby heet dat.... en ja, het is afgezaagd, maar je leef maar 1 keer  :-\
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 18 April 2014, 15:02:34 »
 (y) (y) (y)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #111 Gepost op: 18 April 2014, 17:47:37 »
Als het niet ten koste gaat van... dan is er geen overkill, genieten van een hobby heet dat.... en ja, het is afgezaagd, maar je leef maar 1 keer  :-\

Dit betekent dan toch met verstand kopen. Als dan kan je er nog van genieten.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #112 Gepost op: 18 April 2014, 17:49:24 »

Helemaal mee eens Peter. Als je 1000 dozen op zolder leuk vindt en je kunt het betalen? Who cares? Als je gelukkig wordt van 2 locs (sorry Ferry, kon het niet laten  ;D) , who cares?

Doe wat je leuk vindt, doe wat je betalen kunt, doe wat je wederhelft je toestaat. Doe :)

Kortom; beleef je hobby op jou manier ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 18 April 2014, 20:08:33 »
Je kunt ook overstappen naar een duurdere schaal en/of segment ;D Scheelt een hoop doosjes en je koopt gegarandeerd minder (tenzij het geld over de plinten klotst natuurlijk, dan zou ik zeggen gaan met die banaan!)...
Spoor 0 adept

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #114 Gepost op: 18 April 2014, 20:43:34 »
Grappige draad dit en zo herkenbaar...
Ik denk dat van overkill sprake is wanneer de hebzucht het wint van het inzicht. Ik heb jarenlang 1/43 modelauto's verzameld en als er één branche is waar je artikelen koopt 'voor de heb' is het dat wel, je kunt er namelijk verder niks anders mee dan neerzetten en de gevoelsmatige beperking die dat meebrengt ondervang je alleen met nieuwe aankopen. Zo heb ik dat eigenlijk ervaren, ik vond het per saldo geen bevredigende hobby. Bovendien is het waardeverlies vergelijkbaar met echte auto's ;D

Goed punt! Verzamelen om het verzamelen vind ik vaak zinloos. Onderdeel van de wedstrijd 'wie gaat er dood met de meeste en duurste spullen'. Daar doe ik zelf per definitie al niet aan mee. Dingen zijn om te gebruiken, ook 'verzamelaarsitems'.

Ik heb in mijn leven ook al verschillnde hobby's bedreven, waaronder het verzamelen van sportschoenen. Oftewel, ik ben (ook) een 'sneakerfreak'. En in die tak ben ik ook al hevige extremen tegen gekomen. Mensen die schoenen behandelen als hun kinderen. Dat zou ik met huisdieren niet eens doen. Ik heb (al zeg ik het zelf) toch wat behoorlijk kostbare sneakers mogen bezitten, sommigen met drie tot vier keer de waarde van een mooie model locomotief. Maar dat belette me er niet van om ze gewoon te dragen. Daar zijn ze immers wel voor bedoeld.

Dit was alleen even een voorbeeld om aan te geven dat ik het pure 'verzamelen' altijd wel een beetje gek blijf vinden. Treinen moet je mee rijden, sneakers moet je op lopen! En zo vind ik dus ook dat modelauto's op zijn minst af en toe een kleed of garage moeten zien. Anders kan ik me inderdaad goed voorstellen dat het onbevredigende gevoel wordt ingevuld met de aanschaf van een nieuw exemplaar. Dat lijkt me een prima voorbeeld van hebzucht.

Natuurlijk ben ik ook een mens en heb ik dezelfde gevoelens, maar kan genoeg relativeren om geen 'freak' te worden over materiele zaken. Omdat ik al vroeg geleerd heb dat sommige zaken waardevaster zijn dan andere probeer ik het zo te plannen dat ik het minimale bezit wat ik wil en er opties zijn omhet tezijnertijd weer te gebruiken als investering voor iets wat ik later wil. Daardoor leer je in mijn ogen naast verzamelen ook goed afstand doen en accepteren. Het blijven uiteindelijk toch maar spullen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 18 April 2014, 21:10:33 »
Citaat
Treinen moet je mee rijden...

Och, dâ wee'k nie... ik mag ze ook graag slopen, ombouwen, superen, veranderen, weatheren en wat al niet... maar rijden... soms, eventjes, om te kijken of ze het wel doen.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #116 Gepost op: 18 April 2014, 23:11:36 »
.......Dit was alleen even een voorbeeld om aan te geven dat ik het pure 'verzamelen' altijd wel een beetje gek blijf vinden. Treinen moet je mee rijden, sneakers moet je op lopen! En zo vind ik dus ook dat modelauto's op zijn minst af en toe een kleed of garage moeten zien....

Ik sluit me bij Ronald aan. Doe lekker wat je zelf (!!) wilt. Je buurman wordt toch wel  :-X .....

En wat de quote betreft, een postzegelverzamelaar plakt ze ook niet allemaal eerst op  :P
Overkill bestaat vaak in de ogen van de ander (we blijven Hollanders, ten minste de meesten van ons).

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #117 Gepost op: 18 April 2014, 23:33:37 »
Dat was precies mijn punt en daarom vind ik postzegelverzamelen ook wel één van de sufste hobby's ooit! Maar misschien begrijp ik verzamelwoede gewoon niet (zo goed).
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #118 Gepost op: 19 April 2014, 00:29:45 »
Je kunt ook overstappen naar een duurdere schaal en/of segment ;D Scheelt een hoop doosjes en je koopt gegarandeerd minder (tenzij het geld over de plinten klotst natuurlijk, dan zou ik zeggen gaan met die banaan!)...

Ach Tom,
Met philootjes verzamelen komen we ook nog een eind, helemaal in schaal O  ;D

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 09:34:08 door roadster36 »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 19 April 2014, 14:43:38 »
;D

Maarre, ik snap het juist wel. Ik verzamel ook munten en postzegels (en geld), maar het is juist de kick om iets te vinden wat schaars en uniek is en om het daarna voor een mooie prijs ergens op te sporen en zo de verzameling steeds completer te maken. En juist dat speurwerk naar dat ene unieke model, die ene uitgave, de jacht daarop, dat maakt verzamelen zo ontzettend leuk en heeeeeeeeeel soms ook winstgevend (meestal kost het juist een fortuin). Om een voorbeeld te noemen, coincards met Nederlandse munten, de eerste 5 uitgaven, kostprijs toendertijd á € 5 of € 10 per stuk zijn nu gemiddeld tussen de € 200 en de € 250 waard. Kijk, dat is leuk verzamelen (en laat ik daar nu net 3 complete sets van hebben ;D). Met modeltreinen is me dat pas 1 keer gelukt, Roco S3/6 zonder sound gekocht voor € 99 en verkocht voor € 300, tsja, dat was mazzel...
Spoor 0 adept