Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen  (gelezen 6284 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2014, 23:29:22 »
Aah, dat was ook nog een mogelijkheid natuurlijk :p

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2014, 12:28:28 »
Kijk eens op www.sleutelspoor.nl in de delen die Roosendaal behandelen.
Deel 1 van een grootspoorverhaal rond  Roosendaal in de jaren 1986—1992
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Maastrichtse dwergseinen
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2014, 14:52:26 »
Over Maastricht:
wellicht ben ik op het verkeerde been gezet door dit plaatje ?

( Net iets groter te zien op http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx op foto 7 van Gerard van de Weerd) 
Het lijkt het er voor mij toch op dat daar in 2005 nog steeds perronseinen staan, die binnenkort vervangen worden door de nog afgekruiste dwergen. Vandaar.
Dat zal in meer plaatsen het geval zijn geweest. Zo rijk waren de dwergen vroeger (1980) niet gezaaid.
m vr gr
Marco
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2014, 15:16:23 »
Hoi Paul,
Uit mijn hoofd had ik gezegd dat er in het middenspoor ook nog een hoog sein thv sein 66 stond, maar ik ga er vanuit dat Sven z'n zaken op orde heeft.
Sven heeft vast zijn zaakjes op orde, maar ik zie alleen de plaatjes van nu, niet van 1980 of 1990.  Op mijn netvlies staat inderdaad een hoog sein ergens midden onder de kap, ik denk op spoor 2 halverwege, rijdend richting Amsterdam,  om linksafslaand verkeer naar de tuin te beschermen.

Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Op het NX-tableau stond geen sein voor het kruiswissel (geen hoog en geen dwerg)
Dank voor je bijdrage t.o.h  / m. vr. gr.

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2014, 15:37:01 »
Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Ik heb het even nagezocht en er staat inderdaad een hoog sein voor het kruiswissel voor spoor 3(b) uit het westen, nr 66. 
Voor het completeren van de herinnering hoeft er dus geen sein op spoor 2b hebben gestaan (vanuit het westen).  Maar volgens de NX zou je aan het begin van spoor 2b hebben moeten kunnen stoppen, zodat het kruiswissel al  door een verderliggend sein beschermd is.
Wat overigens vooral wissel 67 zou beveiligen. Zo'n sein op spoor 2 tussen wissel 71B en 67A ontbreekt inmiddels...
Dit terzijde
 
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Maastrichtse dwergseinen
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2014, 16:39:39 »
Het lijkt het er voor mij toch op dat daar in 2005 nog steeds perronseinen staan, die binnenkort vervangen worden door de nog afgekruiste dwergen. Vandaar.
De copyright heeft als jaar 2005, zal wel het jaar zijn dat de foto op de site is gezet. Gerard geeft zelf aan dat de foto uit 1981 is, maar aangezien toen het perron rechts nog niet bestond, kan dat niet. De ombouw heeft zover ik kan herleiden in 1985 plaatsgevonden. Ik neem aan dat toen die perronseinen zijn verwijderd, in 1987 waren ze met zekerheid verdwenen.
Ik vraag me sowieso af of die perronseinen ooit in combinatie met seinstelsel 54 zijn gebruikt.

Huub

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2014, 17:18:25 »
Die foto te Maastrickt kan inderdaad niet uit 2005 zijn (anders had ik ze wel een keer gezien). De betreffende seinen staan al zeker 25 jaar niet meer in het seinenboek.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2014, 17:29:34 »
Die perronseinen staan al jaaaaren niet meer in get seinenboek ook....

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2014, 00:12:59 »
Hoi Paul,Sven heeft vast zijn zaakjes op orde, maar ik zie alleen de plaatjes van nu, niet van 1980 of 1990.  Op mijn netvlies staat inderdaad een hoog sein ergens midden onder de kap, ik denk op spoor 2 halverwege, rijdend richting Amsterdam,  om linksafslaand verkeer naar de tuin te beschermen.

Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Op het NX-tableau stond geen sein voor het kruiswissel (geen hoog en geen dwerg)
Dank voor je bijdrage t.o.h  / m. vr. gr.

Die seinen in het verlengde van spoor 2 (Haarlem) zijn een jaar of 3 geleden verwijderd. Ook de seinen in het verlengde van spoor 1 zijn toen verwijderd. Waren allemaal dwergseinen. Waarschijnlijk met als doel het aantal STS passages te reduceren en het scheelde 6x ATB-vv aanleggen.
Trouwens, het NX tableau staat op zn kop. (voor de detaillist)
Groet
Erik

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2014, 00:29:48 »
Hoi Eric
Trouwens, het NX tableau staat op zn kop.
ja dat weet ik wel, heb ik voor de lezers gedaan.  Mensen - Hagenaars uitgezonderd- zijn gewend aan Noord boven.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat het NX-paneel van Haarlem op zijn kop stond, dwz spoor 1 boven. Stond het dan ook voor het bedienend personeel met Amsterdam in het westen  ?? (op het NX paneel dan)

Op je STS opmerking ga ik verder maar even niet in.  Heel interessant: als er geen rode seinen zijn is STS-passages  gelijk afgelopen.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Kruiswissel met slechts 2 dwergseinen
« Reactie #25 Gepost op: 11 February 2014, 00:40:30 »
U heeft nog een bijdrage van me tegoed. Welke treinbewegingen er mogelijk zouden zijn in het hypothetische 'Gvm'

Bij deze.

Voor de detaillist, twee zeer onwaarschijnlijke (ongewesnte) routes zijn weggelaten
Spoor 2 heeft trouwens net zo'n grapje als Haarlem: een soort wisselstraat aan de westkant, waardoor er geen fatsoenlijke trein op spoor "2a" kan, hoogstens een losse loc.  Ben ik toch geïnspireerd door Haarlem ?

« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 00:47:45 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #26 Gepost op: 11 February 2014, 11:46:46 »
Hoi Ericja dat weet ik wel, heb ik voor de lezers gedaan.  Mensen - Hagenaars uitgezonderd- zijn gewend aan Noord boven.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat het NX-paneel van Haarlem op zijn kop stond, dwz spoor 1 boven. Stond het dan ook voor het bedienend personeel met Amsterdam in het westen  ?? (op het NX paneel dan)
Post T in Haarlem zat zodanig gesitueerd op spoor 3 dat deze uitzicht had richting het zuiden, uitkkijkend op de sporen 1, 2 en 3. Daarmee kwam Amsterdam dus links van de post te liggen en Zandvoort rechts. Dan kom je er inderdaad automatisch op dat het NX-tableau "op z'n kop" kwam te hangen (dus met het zuiden boven). Er zullen wellicht meer van deze situaties geweest zijn dat op het tableau het noorden niet boven zat.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 11:49:29 door Emiel_nl »

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #27 Gepost op: 11 February 2014, 19:47:39 »
Hoi Emiel
Post T in Haarlem zat zodanig gesitueerd op spoor 3 (..)
En ik maar denken dat ze aan de kant van spoor 1 zaten. Nu is het wel logisch. dank voor deze "correctie"
Voortaan zal ik (voor Hlm) vanuit het middenperron denken
m vr gr
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #28 Gepost op: 11 February 2014, 23:38:10 »
@Erik: Je slaat de spijker op zijn kop. Deze seinen zijn inderdaad verwijderd om het aantal STS-passages te verminderen. Het probleem was dat ze midden in een wisselstraat stonden en daarom 99 van de 100 keer bij nadering uit de stand stop stonden. Alleen die enkele keer dat ze dat niet stonden, werden ze juist door hun positie gemist.

Groeten,
Peter

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #29 Gepost op: 11 February 2014, 23:56:51 »
@Erik: Je slaat de spijker op zijn kop. Deze seinen zijn inderdaad verwijderd om het aantal STS-passages te verminderen. Het probleem was dat ze midden in een wisselstraat stonden en daarom 99 van de 100 keer bij nadering uit de stand stop stonden. Alleen die enkele keer dat ze dat niet stonden, werden ze juist door hun positie gemist.

Groeten,
Peter

Ze waren alleen handig met omrijden, maar sinds het verdwijnen van Haarlem-G, Zandvoort-G, en PTT Post heeft Hlm qua spoorcharme een flinke jas uit gedaan. Maar we dwalen af .....
Groet
Erik