Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Miniature Holland
Vandaag
om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Miniature Holland
Vandaag
om 07:55:09
Bollenwagen, diverse vragen
door
gtw6016
Vandaag
om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
roadster36
Vandaag
om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Syb030
Vandaag
om 00:01:32
Klompentrein
door
grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124
door
Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025
door
Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein
door
Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam
door
bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding (gelezen 3277 keer)
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #15 Gepost op:
10 February 2014, 01:39:22 »
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.
Groeten Simon
Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Te 2/2
Offline
Berichten: 1008
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #16 Gepost op:
03 March 2014, 18:06:58 »
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.
Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Henkietrein
Offline
Berichten: 13
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #17 Gepost op:
09 March 2014, 16:04:23 »
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.
groetjes
Henk
Gelogd
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #18 Gepost op:
09 March 2014, 16:49:50 »
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.
Groetjes,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1008
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #19 Gepost op:
01 April 2014, 16:39:34 »
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.
Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.
Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok). De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding