Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Thom
Vandaag
om 02:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Silvolde
Vandaag
om 02:02:47
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis?
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 01:49:30
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
Bahn-AG
Vandaag
om 00:18:52
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 00:06:32
Bahnstrecke 5867
door
Frans Peeters
22 November 2025, 23:59:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal.
door
BR 50
22 November 2025, 22:36:47
VERPLAATST: Liliput schaal N
door
Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND
door
Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz
door
Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder
door
Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet
door
Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0
door
wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
defender
22 November 2025, 16:38:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
22 November 2025, 16:37:46
Stub switches
door
Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim.
door
Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD
door
Ben
22 November 2025, 13:44:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding (gelezen 3352 keer)
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #15 Gepost op:
10 February 2014, 01:39:22 »
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.
Groeten Simon
Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Te 2/2
Offline
Berichten: 1024
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #16 Gepost op:
03 March 2014, 18:06:58 »
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.
Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Henkietrein
Offline
Berichten: 13
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #17 Gepost op:
09 March 2014, 16:04:23 »
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.
groetjes
Henk
Gelogd
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #18 Gepost op:
09 March 2014, 16:49:50 »
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.
Groetjes,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1024
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #19 Gepost op:
01 April 2014, 16:39:34 »
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.
Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.
Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok). De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding