Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:42:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:31:25
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 20:31:09
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:27:51
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
  

Auteur Topic: Fleischmann koelwagon  (gelezen 8299 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Fleischmann koelwagon
« Gepost op: 05 February 2014, 10:48:00 »
Hallo,

Fleischmann heeft een NS koelwagon uitgebracht op artikelnummer:534145
Op een Duits modelspoorforum werd ik aangesproken met de vraag of deze wagon nu Ep 2 of 3 is. De (revisie) data op de wagon zijn: 2-1920 en 7-2-1924.
De website vermeld echter Ep 3.
site

Zelf heb ik te weinig ervaring met Nederlands materieel. Dus wie kan me aan een antwoord helpen. In welk tijdperk hoort deze wagon thuis?

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 12:47:08 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2014, 10:52:02 »
Voor-oorlogs, dus: 2.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2014, 12:54:47 »
Is de belettering op de wagon ook Ep II?
Heeft iemand misschien een foto van de betreffende wagon in het eggie?
Dan mogen we dus uit gaan van typfoutje op de website?

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2014, 13:51:48 »
Alstublieft. :)  Foto's van mijn exemplaar.


Fleischmann 534145.


Bevestiging van de gemoemde data.

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2014, 15:04:36 »
Bas, dank voor je snelle reactie.
Ziet dus echt uit naar een typfoutje op de site. Dat overkomt de beste.
Zijn er toevallig ook foto's van het origineel in 1:1?
Dank, kan ik weer iemand blij maken.  :)


groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 15:08:27 door Ivo vS. Reden: vergeten te bedanken. »
groet,

Ivo vS

hans nahon

  • Gast
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2014, 22:27:29 »
Hallo Ivo,

Wagens van dit type, of die er op leken, hebben gereden vanaf het begin tot ruim in de jaren '50 van de vorige eeuw.

Maar dat geldt niet voor Fleischmannwagen 534145. De firmanaam "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" werd in 1924 omgedoopt in "Rotterdamsche Koel- en Vrieshuizen. De revisieopschriften passen dus nog net bij de firmanaam en plaatsen het model in de vroege jaren '20.

Maar dan het model t.o.v. het grote voorbeeld. Ik ken geen foto van wagen 554143, maar er is wel andere informatie van, o.a. de tekening in het NS-Archief. Voor wie zich er voor interesseert een aantal feiten (en fouten):
- de wagen werd in oktober 1921 onder nummer 200049 bij de Staatsspoorwegen toegelaten. Het bouwjaar was 1920, de wagen werd gehuurd van een Duitse verhuurfirma. Het schilderopschrift 2-1920 te Blerick is dus fout.
- de wagen verdween weer uit het park van Staaij (en ging terug naar de verhuurmaatschappij) in 1923. Toen hadden er nog nauwelijks tot geen Staatsspoorwagens een NS-nummer gekregen. Het NS-nummer 554143 was wel "gereserveerd", maar de wagen heeft vrijwel zeker nooit NS-opschriften gehad.
- Omdat de wagen in 1923 terug naar Duitsland was is een revisiedatum in 7-2-1924 te Blerick opnieuw fout.
- Dat geldt voor meer opschriften: de wagen had een laadvermogen van 15 ton (het model een teken voor 8 ton), het snelheidsteken (80) op de kopwanden kwam pas eind 1924 en de witte hoekbanden ("wagen met luchtleiding") zijn pas in 1926 ingevoerd.

Nu kun je natuurlijk wat sportief omgaan met die data, het scheelt allemaal niet zo heel erg veel. Maar ook op de wagen zelf valt nog wel wat aan te merken:
- Wagen SS 200049/NS554143 had een luchtrem en een (hoog) remmershuis. Het model heeft in het geheel geen rem.
- de wagen had 6 ventilatoren op het dak
- de beplanking van de zijwanden was aan de buitenzijde vertikaal, zonder de vertikale U-profielen, de wagen was langer, en de wagen had geen spaakwielen.

Kortom: eigenlijk klopt er helemaal niets van, een fantasieproduct dus.

- hans -


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2014, 22:42:45 »
ik zeg altijd de laatste die het kan weten ligt al 30 jaar onder de grond.
Maar ze zijn er nog (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2014, 22:53:35 »
Dat is info !

Maar al met al blijft het een geinig wagentje.

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2014, 23:06:35 »
Hij is wel leuk. Maar eigenlijk klopt er nog minder van dan de Piko 554114. En dat vind ik persoonlijk een attraktiever wagentje
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 23:17:02 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2014, 23:35:05 »
Vraag me af of er ooit een 100 procent kloppend wagentje is geweest van een duitse fabrikant.
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2014, 00:06:54 »
inderdaad, dat is pas informatie! Bedankt Hans, daar help je ons verder mee. Maar die laatste regel is de doodsteek voor dit specifieke wagentje, zo te lezen kun je beter de Piko versie hebben (95531, de (NS) 554114P) .
« Laatst bewerkt op: 06 February 2014, 00:10:36 door Gert Arkema. Reden: typo »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2014, 12:44:06 »
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.

Hans, dank voor alle info. De wagon wordt waarschijnlijk niet meer aangeschaft na deze "doodsteek".

De Piko 95531 is wel een EpIII volgens Piko., Daar waar Fleischmann een EpII bedoelde en er helaas EpIII bij schreef.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2014, 20:46:55 »
Wauw, ik vind jullie geweldig.
Zoveel detail info uit vervlogen tijden nog gewoon paraat.

Het is wel zielig voor dit schattige wagentje.
Waar kan ik er nog eentje kopen om te troosten? :'(

Groeten Henk


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2014, 22:08:50 »
@ Hans: Dank voor de uitgebreide informatie.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.
Waar kan ik dat terugvinden, Ivo? Ik zou zijn reactie wel eens willen lezen. :)

Groet,
Bas

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #14 Gepost op: 07 February 2014, 00:32:06 »
MK heeft deze als ombouwsetje in het assortiment
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/