Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Fleischmann koelwagon  (gelezen 6197 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Fleischmann koelwagon
« Gepost op: 05 februari 2014, 10:48:00 »
Hallo,

Fleischmann heeft een NS koelwagon uitgebracht op artikelnummer:534145
Op een Duits modelspoorforum werd ik aangesproken met de vraag of deze wagon nu Ep 2 of 3 is. De (revisie) data op de wagon zijn: 2-1920 en 7-2-1924.
De website vermeld echter Ep 3.
site

Zelf heb ik te weinig ervaring met Nederlands materieel. Dus wie kan me aan een antwoord helpen. In welk tijdperk hoort deze wagon thuis?

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 12:47:08 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2014, 10:52:02 »
Voor-oorlogs, dus: 2.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2014, 12:54:47 »
Is de belettering op de wagon ook Ep II?
Heeft iemand misschien een foto van de betreffende wagon in het eggie?
Dan mogen we dus uit gaan van typfoutje op de website?

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2014, 13:51:48 »
Alstublieft. :)  Foto's van mijn exemplaar.


Fleischmann 534145.


Bevestiging van de gemoemde data.

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2014, 15:04:36 »
Bas, dank voor je snelle reactie.
Ziet dus echt uit naar een typfoutje op de site. Dat overkomt de beste.
Zijn er toevallig ook foto's van het origineel in 1:1?
Dank, kan ik weer iemand blij maken.  :)


groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 15:08:27 door Ivo vS. Reden: vergeten te bedanken. »
groet,

Ivo vS

hans nahon

  • Gast
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2014, 22:27:29 »
Hallo Ivo,

Wagens van dit type, of die er op leken, hebben gereden vanaf het begin tot ruim in de jaren '50 van de vorige eeuw.

Maar dat geldt niet voor Fleischmannwagen 534145. De firmanaam "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" werd in 1924 omgedoopt in "Rotterdamsche Koel- en Vrieshuizen. De revisieopschriften passen dus nog net bij de firmanaam en plaatsen het model in de vroege jaren '20.

Maar dan het model t.o.v. het grote voorbeeld. Ik ken geen foto van wagen 554143, maar er is wel andere informatie van, o.a. de tekening in het NS-Archief. Voor wie zich er voor interesseert een aantal feiten (en fouten):
- de wagen werd in oktober 1921 onder nummer 200049 bij de Staatsspoorwegen toegelaten. Het bouwjaar was 1920, de wagen werd gehuurd van een Duitse verhuurfirma. Het schilderopschrift 2-1920 te Blerick is dus fout.
- de wagen verdween weer uit het park van Staaij (en ging terug naar de verhuurmaatschappij) in 1923. Toen hadden er nog nauwelijks tot geen Staatsspoorwagens een NS-nummer gekregen. Het NS-nummer 554143 was wel "gereserveerd", maar de wagen heeft vrijwel zeker nooit NS-opschriften gehad.
- Omdat de wagen in 1923 terug naar Duitsland was is een revisiedatum in 7-2-1924 te Blerick opnieuw fout.
- Dat geldt voor meer opschriften: de wagen had een laadvermogen van 15 ton (het model een teken voor 8 ton), het snelheidsteken (80) op de kopwanden kwam pas eind 1924 en de witte hoekbanden ("wagen met luchtleiding") zijn pas in 1926 ingevoerd.

Nu kun je natuurlijk wat sportief omgaan met die data, het scheelt allemaal niet zo heel erg veel. Maar ook op de wagen zelf valt nog wel wat aan te merken:
- Wagen SS 200049/NS554143 had een luchtrem en een (hoog) remmershuis. Het model heeft in het geheel geen rem.
- de wagen had 6 ventilatoren op het dak
- de beplanking van de zijwanden was aan de buitenzijde vertikaal, zonder de vertikale U-profielen, de wagen was langer, en de wagen had geen spaakwielen.

Kortom: eigenlijk klopt er helemaal niets van, een fantasieproduct dus.

- hans -


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2014, 22:42:45 »
ik zeg altijd de laatste die het kan weten ligt al 30 jaar onder de grond.
Maar ze zijn er nog (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2014, 22:53:35 »
Dat is info !

Maar al met al blijft het een geinig wagentje.

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2014, 23:06:35 »
Hij is wel leuk. Maar eigenlijk klopt er nog minder van dan de Piko 554114. En dat vind ik persoonlijk een attraktiever wagentje
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 23:17:02 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2014, 23:35:05 »
Vraag me af of er ooit een 100 procent kloppend wagentje is geweest van een duitse fabrikant.
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2014, 00:06:54 »
inderdaad, dat is pas informatie! Bedankt Hans, daar help je ons verder mee. Maar die laatste regel is de doodsteek voor dit specifieke wagentje, zo te lezen kun je beter de Piko versie hebben (95531, de (NS) 554114P) .
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 00:10:36 door Gert Arkema. Reden: typo »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2014, 12:44:06 »
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.

Hans, dank voor alle info. De wagon wordt waarschijnlijk niet meer aangeschaft na deze "doodsteek".

De Piko 95531 is wel een EpIII volgens Piko., Daar waar Fleischmann een EpII bedoelde en er helaas EpIII bij schreef.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2014, 20:46:55 »
Wauw, ik vind jullie geweldig.
Zoveel detail info uit vervlogen tijden nog gewoon paraat.

Het is wel zielig voor dit schattige wagentje.
Waar kan ik er nog eentje kopen om te troosten? :'(

Groeten Henk


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2014, 22:08:50 »
@ Hans: Dank voor de uitgebreide informatie.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.
Waar kan ik dat terugvinden, Ivo? Ik zou zijn reactie wel eens willen lezen. :)

Groet,
Bas

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2014, 00:32:06 »
MK heeft deze als ombouwsetje in het assortiment
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/