Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Fleischmann koelwagon  (gelezen 6252 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Fleischmann koelwagon
« Gepost op: 05 februari 2014, 10:48:00 »
Hallo,

Fleischmann heeft een NS koelwagon uitgebracht op artikelnummer:534145
Op een Duits modelspoorforum werd ik aangesproken met de vraag of deze wagon nu Ep 2 of 3 is. De (revisie) data op de wagon zijn: 2-1920 en 7-2-1924.
De website vermeld echter Ep 3.
site

Zelf heb ik te weinig ervaring met Nederlands materieel. Dus wie kan me aan een antwoord helpen. In welk tijdperk hoort deze wagon thuis?

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 12:47:08 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2014, 10:52:02 »
Voor-oorlogs, dus: 2.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2014, 12:54:47 »
Is de belettering op de wagon ook Ep II?
Heeft iemand misschien een foto van de betreffende wagon in het eggie?
Dan mogen we dus uit gaan van typfoutje op de website?

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2014, 13:51:48 »
Alstublieft. :)  Foto's van mijn exemplaar.


Fleischmann 534145.


Bevestiging van de gemoemde data.

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2014, 15:04:36 »
Bas, dank voor je snelle reactie.
Ziet dus echt uit naar een typfoutje op de site. Dat overkomt de beste.
Zijn er toevallig ook foto's van het origineel in 1:1?
Dank, kan ik weer iemand blij maken.  :)


groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 15:08:27 door Ivo vS. Reden: vergeten te bedanken. »
groet,

Ivo vS

hans nahon

  • Gast
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2014, 22:27:29 »
Hallo Ivo,

Wagens van dit type, of die er op leken, hebben gereden vanaf het begin tot ruim in de jaren '50 van de vorige eeuw.

Maar dat geldt niet voor Fleischmannwagen 534145. De firmanaam "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" werd in 1924 omgedoopt in "Rotterdamsche Koel- en Vrieshuizen. De revisieopschriften passen dus nog net bij de firmanaam en plaatsen het model in de vroege jaren '20.

Maar dan het model t.o.v. het grote voorbeeld. Ik ken geen foto van wagen 554143, maar er is wel andere informatie van, o.a. de tekening in het NS-Archief. Voor wie zich er voor interesseert een aantal feiten (en fouten):
- de wagen werd in oktober 1921 onder nummer 200049 bij de Staatsspoorwegen toegelaten. Het bouwjaar was 1920, de wagen werd gehuurd van een Duitse verhuurfirma. Het schilderopschrift 2-1920 te Blerick is dus fout.
- de wagen verdween weer uit het park van Staaij (en ging terug naar de verhuurmaatschappij) in 1923. Toen hadden er nog nauwelijks tot geen Staatsspoorwagens een NS-nummer gekregen. Het NS-nummer 554143 was wel "gereserveerd", maar de wagen heeft vrijwel zeker nooit NS-opschriften gehad.
- Omdat de wagen in 1923 terug naar Duitsland was is een revisiedatum in 7-2-1924 te Blerick opnieuw fout.
- Dat geldt voor meer opschriften: de wagen had een laadvermogen van 15 ton (het model een teken voor 8 ton), het snelheidsteken (80) op de kopwanden kwam pas eind 1924 en de witte hoekbanden ("wagen met luchtleiding") zijn pas in 1926 ingevoerd.

Nu kun je natuurlijk wat sportief omgaan met die data, het scheelt allemaal niet zo heel erg veel. Maar ook op de wagen zelf valt nog wel wat aan te merken:
- Wagen SS 200049/NS554143 had een luchtrem en een (hoog) remmershuis. Het model heeft in het geheel geen rem.
- de wagen had 6 ventilatoren op het dak
- de beplanking van de zijwanden was aan de buitenzijde vertikaal, zonder de vertikale U-profielen, de wagen was langer, en de wagen had geen spaakwielen.

Kortom: eigenlijk klopt er helemaal niets van, een fantasieproduct dus.

- hans -


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2014, 22:42:45 »
ik zeg altijd de laatste die het kan weten ligt al 30 jaar onder de grond.
Maar ze zijn er nog (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2014, 22:53:35 »
Dat is info !

Maar al met al blijft het een geinig wagentje.

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2014, 23:06:35 »
Hij is wel leuk. Maar eigenlijk klopt er nog minder van dan de Piko 554114. En dat vind ik persoonlijk een attraktiever wagentje
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 23:17:02 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2014, 23:35:05 »
Vraag me af of er ooit een 100 procent kloppend wagentje is geweest van een duitse fabrikant.
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2014, 00:06:54 »
inderdaad, dat is pas informatie! Bedankt Hans, daar help je ons verder mee. Maar die laatste regel is de doodsteek voor dit specifieke wagentje, zo te lezen kun je beter de Piko versie hebben (95531, de (NS) 554114P) .
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 00:10:36 door Gert Arkema. Reden: typo »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2014, 12:44:06 »
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.

Hans, dank voor alle info. De wagon wordt waarschijnlijk niet meer aangeschaft na deze "doodsteek".

De Piko 95531 is wel een EpIII volgens Piko., Daar waar Fleischmann een EpII bedoelde en er helaas EpIII bij schreef.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2014, 20:46:55 »
Wauw, ik vind jullie geweldig.
Zoveel detail info uit vervlogen tijden nog gewoon paraat.

Het is wel zielig voor dit schattige wagentje.
Waar kan ik er nog eentje kopen om te troosten? :'(

Groeten Henk


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2014, 22:08:50 »
@ Hans: Dank voor de uitgebreide informatie.

En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.
Waar kan ik dat terugvinden, Ivo? Ik zou zijn reactie wel eens willen lezen. :)

Groet,
Bas

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Fleischmann koelwagon
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2014, 00:32:06 »
MK heeft deze als ombouwsetje in het assortiment
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/