Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 08:26:05
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 08:09:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Z21 en het programeren met de Z21App. door kar
Vandaag om 07:45:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Roco 1007 Oude versie  (gelezen 3364 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Roco 1007 Oude versie
« Gepost op: 04 February 2014, 10:44:15 »
Ik heb nog de eerste versie Roco 1000 serie .
Nu wil ik de voorste kleine loopassen van stroomafname voorzien.
Dat is nogal lastig.
Is het mogelijk en zijn deze ook los verkrijgbaar, zover iemand weet, om deze loopassen te vervangen
door de loopassen die onder de nwe varianten van de 1000 zittten.Deze hebben n.l. al stroomafbnemers er
onder zitten.Heeft iemand dit al eens geprobeerd.

mvg Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2014, 11:19:16 »
Nee, ik heb wel de grote aangedreven wielstellen gewisseld. Bij de oude 1000 waren deze gebruineerd met als gevolg een beroerde stroomafname. Bij de nieuwe 1000 zijn de wielbanden gewoon blank metaal en dat lost het stroomafnameprobleem al prima op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2014, 11:29:53 »
Henk, ik heb destijds voor een vriend een loc van de eerste serie voor Märklin omgebouwd. Doordat er verschillende rails in gebruik waren (K en C) ontspoorde de loopas geregeld. Na het verschijnen van de tweede serie heb ik vanwege de bredere loopvlakken losse wisselstroom loopassen besteld. Evenals bij de gelijkstroomversie zijn de wielen geleidend op gedeelde assen met een kunststof isolatie bus gemonteerd. Daarmee heeft Roco ook de asophanging in het loopstel aangepast met als gevolg dat de nieuwe as niet in het loopstel past.
Je kunt overwegen om twee compleet nieuwe loopstellen bij een Roco dealer te bestellen. Zo op het oog lijkt het mogelijk om deze - wellicht met enige aanpassingen - onder de bestaande loc te plaatsen. Ik heb overigens geen stroomafname problemen bij mijn exemplaar.
Hierbij nog de link naar het onderdelenblad.

http://www.roco.cc/doc/et/1/de/62676_9884.pdf

Succes!
Rob

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2014, 11:39:15 »
Euhm... bij mij komt nu meteen de vraag "waarom?" op...
Die oudjes lopen als een tierelier, wij moeten eigenlijk zelfs een nieuwe omdat zo'n beetje alles wat er aan versleten kan ook daadwerkelijk versleten is... Als ik ook kijk naar het aanbod lijkt het me al snel voordeliger een nieuwe te kopen.

Maar... dat zijn slechts mijn gedachtes hoor... 😉.

Groet,

Richard

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2014, 11:40:27 »
@Rob

Even inhakend op jouw bericht => Ik heb sinds kort een oude naar marklin omgebouwde 1000 in bezit.

Geen idee nog hoe deze door wissels gaat want geen idee of de loopassen zijn aangepast, maar als ik better safe than sorry wil zijn, welke loopassen zou ik dan moeten hebben ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2014, 12:12:06 »
Na jaren stil gestaan te hebben (In een doos)
heb ik hem weer eens op de baan gezet.
Hij reedt voor geen meter, althans met schokken hier en daar vooral op
wissels maar ook zomaar op een rechtstuk.
Heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en
van nwe drupjes olie voorzien.Ook de wielen goed schoongemaakt.
Liep nog steeds niet goed.
Heb nu de 2 geisoleerde assen in het midden zitten.
Ook de lampjes door ledjes vervangen.
Gaat nu al stukken beter.Maar zou ook graag de voorste  2 loopassen
van stroom willen voorzien zoals bij de nwe versies.Vandaar.

mvg Henk

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2014, 12:47:32 »
@Martijn

Martijn, ik heb twee nieuwe assen gedraaid omdat Roco het asgat verkleind heeft. De beide uiteinden van de as - 2,75 mm lang - hebben 1,5 mm diameter; het middengedeelte heeft een 2 mm diameter. De aslengte is 19,74 mm.

Rob

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 10:12:40 »
Wielen nog eens goed schoongemaakt maar blijft toch ergens
wat hortirig rijden.
Kan het aan de ingebouwde decoder liggen.Er zit een ESU lokpilkot V.2.0 in.?

mvg Henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2014, 11:09:54 »
Hoe rijdt hij op een stuk analoog spoor zonder decoder dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2014, 11:12:18 »
Tja... Die van oms blijft echt nooit staan...
Dat is toch ook de oude versie, de 1010.

Bedenk in iedergeval wel dat als je er stroomafnemers op maakt het extreem soepel moet lopen, die voorloopasjes zijn ontzettend licht en lopen snel uit de rails.

Ikzelf zou de rest verder nakijken en die assen laten voor wat ze zijn.
Is het trouwens niet zo'n model met van die gezwarte assen?


Groet,

Richard

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2014, 11:40:48 »
Richard,

Ik heb de wielen er helemaal uit gehaald en met
een glasvezelstift schoongemaakt.Dus dat kan het niet meer zijn.
Loopasjes van stroomafnemers voorzien.
zie ik van af verder.Te lastig.

Ruud,

Analoog weet ik niet.Heb wel de hele motor eruit gehaald om te olieen etc.
Toen even gewone spanning op het motortje gezet.
Draaide toen mooi rond.

mvg Henk

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2014, 15:30:14 »
En als je een multimeter pakt en kijkt of er een directe verbinding is tissen de eerste as en tweede as, de eerste en de derde as, de eerste en de vierde as, etc (aan de zelfde kant) en zo door..? Dan kom je vanzelf de rotte plek toch wel tegen?

Groet,

Richard

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2014, 03:30:11 »
Hallo mensen

Ik denk dat wat Richard als optie aangeeft een goede optie is.
Ik zelf heb ook 2 oude Roco loks 1000 en deze hebben zowat 18 jaar in de vitrine gestaan.
N.a.v. dit artikel dacht ik nou dat ga ik toch even uitproberen, na een paar keer even een duwtje
gegeven te hebben liepen ze weer als een tierelier.
Ik vraag me eigenlijk af wat is de reden om de loop stellen te voorzien van stroom afname, waarom zou
Roco dat in z'n latere versies zo hebben uitgevoerd.
Even nog de volgende vraag aan jullie allen, heeft de latere versie een stroomafname alleen onder de loop stellen
of ook onder de andere assen ?
gr,
Herwim

PS:  Henk ik hoop dat je gouw het probleem kan oplossen zodat jouw loks weer prima gaan rijden.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2014, 03:32:37 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2014, 09:55:42 »
Richard,

Momenteel 2 kapotte multumeters , dus kan dat even niet doen.

herwin,

Dan snap ik niet hoe het komt dat mijn 1000 niet zo best rijdt.
De nieuwere versiies hebben ook stroomafname onder de voorste loopstelasjes.

mvg Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Roco 1007 Oude versie
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2014, 10:53:00 »
Mijn oude 1000 reed ook niet best. Ik heb het altijd geweten aan de gezwarte wielen en stroomafname op de flenzen. In ieder geval waren de problemen voorbij toen ik de wielstellen van de nieuwe 1000 heb geplaatst. Acht wielen moet ook meer dan genoeg zijn voor een goede stroomafname.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.