Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 125770 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #135 Gepost op: 27 november 2014, 22:38:42 »
Nou nou, dit is nog niet zo bijzonder hoor :D
Spoor 0 adept

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #136 Gepost op: 28 november 2014, 14:09:29 »
Heb je plaatjes steef?

Zie het nu pas, maak ik voor je.
Mvh Steef

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #137 Gepost op: 28 november 2014, 15:03:32 »
;D
Spoor 0 adept

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #138 Gepost op: 28 november 2014, 17:56:52 »
De postwagen heb ik onlangs op de kop getikt(zachtjes ;))

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #139 Gepost op: 28 november 2014, 18:05:08 »
Ik ook ;D Nu nog de drie moeilijkst vindbare...
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #140 Gepost op: 28 november 2014, 18:58:07 »
Hierbij nog een reactie op het voornemen van Tom om zijn keizerlijke trein en wellicht ook zijn mailtreinen door twee BB-ers in voorspan te laten rijden.
Helaas was het voorspanrijden met de komst van de BB-ers niet meer nodig. DE BB-ers waren aangechaft om van het voorspanrijden door twee NBDS machines die later in de NS series 1200 en 1300 terecht zouden komen af te komen.
Twee BB-ers in voorspan verdroeg de Maasbrug bij Gennep niet. Het was juist deze brug die het ontwerp van de BB-er kritisch maakte; op het gewicht van werkelijk ieder onderdeel van de loc werd beknibbeld om een lage asdruk te halen, die de Maasbrug aankon. Zo werd het aantal spaken voor ieder wiel met één spaak verminderd en werden de lijfplaten een kwart inch dunner dan normaal gehouden met het gevolg dat scheuren optraden. (Een verkeerd gatenpatroon rond de scheenpoorten is een onjuiste aanname als oorzaak van de scheuren want waar scheuren op zouden treden rond de scheenpoorten zit een versterkingsrib waardoor er geen plaats is voor een gat om de scheurwerking te bevorderen).
Na dit expose blijft maar een conclusie over; wil je op je model NBDS lijn in voorspan willen rijden dan twee MK 1300 in elkaar zetten en blauw schilderen. Sorry het is niet anders want het zou wel een mooi gezicht zijn geweest.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #141 Gepost op: 28 november 2014, 19:45:46 »
Hier een soortement van sneak preview:



Nog een rijtuig of 3 en dan is het plaatje af. Leuk straks met die bruine rijtuigen...

Mis nog iets Tomasso.
Een station of iets dergelijks.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #142 Gepost op: 28 november 2014, 19:46:38 »
Heb Harlingen nog ongebouwd in een doos liggen... ;D
Spoor 0 adept

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #143 Gepost op: 29 november 2014, 16:37:29 »
Da's wel een hele omleiding voor een BB  :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #144 Gepost op: 29 november 2014, 18:06:53 »
Heb Gennep eventueel in de aanbieding in het weekend van 04 en 05 april.  ::)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #145 Gepost op: 03 december 2014, 20:19:28 »
Ik heb de koppeling op twee manieren gemonteerd. Moet ook wel,
er zijn twee soorten. Je hebt een inbouw, en een opbouw houder.
Dwz een hoogte verschil tussen de houder en de Nem schacht van
3 mm. Ik gebruik ze door elkaar, net wat er ligt in Houten.

Mvh Steef

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #146 Gepost op: 03 december 2014, 22:47:58 »
Hey, handig! Ga volgende keer ook 's kijken of ik iets vind...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #147 Gepost op: 22 december 2014, 22:57:25 »
Ook hier nog wat nieuws te melden; een vriend van mij van de Modelspoorclub waar ik lid van ben, is gek op voorschriften en treinsamenstellingen. Die heeft ergens een boekje opgeduikeld met daarin wat samenstellingen van de treinen zoals ze voor de oorlog over de NBDS lijn reden. Hij had vanavond al wat foto's in zijn telefoon staan van die samenstellingen en het leuke was, dat het voor 90 tot 100 % in model lijkt te realiseren. Al dat gezoek begint dus toch zijn vruchten af te werpen, want zo kan er straks in model een realistische trein getoond worden! Leuk, leuk, leuk, hij zou het inscannen en naar me toe mailen, dus zodra ik de samenstelling heb, zal ik die hier eens posten. Zo komt het verleden weer tot leven... ;D
« Laatst bewerkt op: 22 december 2014, 22:59:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #148 Gepost op: 23 december 2014, 01:22:44 »
Dat willen we graag zien!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #149 Gepost op: 11 januari 2015, 00:06:29 »
Vandaag maar eens bezig geweest met het Badische rijtuig van Liliput:



In eerste instantie had ik niet zoveel met het rijtuig, maar hoe langer ik er naar kijk, hoe mooier ik het vind. Desalniettemin waren de rijeigenschappen ronduit beroerd en dat bleek te liggen aan de koppelbomen waar de nem schachten aan bevestigd zitten. Dus, het hele rijtuig maar eens uit elkaar gehaald en wat bleek; het ding was 50 % fabrieksnieuw, maar aan die andere 50 % was in de loop der jaren behoorlijk gesleuteld. Zo zaten de koppelbomen met stukjes styreen bevestigd aan het frame en ik kwam er ook meteen achter dat er nog een trapje van het chassis miste. Die bleek gelukkig in de doos te zitten, en ook die maar meteen opnieuw aangebracht met wat industrielijm. Dat was in ieder geval weer gefixt.

Maar goed, die koppelbomen. Op de 1 of andere manier gebeurde het dat als de koppelbomen belast werden (lees 'er hingen rijtuigen achter dit rijtuig') dat ze in de neutrale stand/in het midden bleven steken. Zodra ze naar links of naar rechts uitgezwenkt waren was er niets aan de hand, maar vaak bleven ze in het midden steken. Ik heb gezocht en gezocht, alles 10 keer nagekeken, maar ik kon zo 1,2,3 niets vinden. Wat bleek nu uiteindelijk? Aan de bovenkant van de koppelboom zit een palletje wat in de V vorm van de koppeling valt en die de koppelboom geleidt. Aan de bovenkant van dat palletje zat een stukje styreen, zodat het palletje niet uit die V vorm zou vallen (op de foto's van Steef een stukje terug kan je mooi de koppelingen van de Lima wagonnetjes zien, aan de onderkant zit een vergelijkbaar systeem). Dat stukje styreen was vastgezet met lijm, maar die lijm was langs het palletje omlaag gedropen en had een dun maar oneffen laagje achtergelaten. Blijkbaar was daar iets mee gebeurd toen de lijm nog niet helemaal hard was, want daar zat een groefje in. En laat dat minuscule groefje er nu net voor zorgen dat daar de punt van die V in blijft haken!Dat was overigens aan beide kanten het geval, waardoor ik vermoed dat er geen secondelijm is gebruikt, maar lijm die wat langzamer is uitgehard. Door de boel te vroeg te belasten is dat groefje in de lijm gedrukt en ontstond een weerstandsplek. Enfin, lang verhaal, veel speculaas. Ik heb met een mesje aan beide kanten het palletje schoongekrabt en daarna zoveel mogelijk gepolijst. Het resultaat was aan beide kanten een soepel werkende koppelboom.

Niet dus... Want zodra ik het interieur op z'n plek zette en de kap er op bevestigde bleek dat de koppeling het nog steeds niet goed deed. Goed, kap er weer af, ff kijken en daar was het euvel al. Het zelf gemaakte stukje styreen was blijkbaar net te grof en kwam tegen het interieur deel aan. Hierdoor blokkeerde de boel alsnog. Dus aan de onderkant van de zijkant van het front van het interieur deel ;D wat weggeschrapt met een mesje en zie daar, ook dat probleem was opgelost. De koppelboom bleef niet meer haken en het stukje styreen kwam niet meer tegen het interieur deel, waardoor het geheel vrijelijk heen en weer kon bewegen. Kap er weer op en nu dus een goed rijdend en behoorlijk gekoppeld rijtuig. Nou ja, meteen maar wat poppetjes er in gezet, nu nog een keer verlichting er in en dan heb ik weer een puik rijtuig voor in de mailtrein.

Nou, op naar het laatste rijtuig, de Trix CIWL wagon...
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2015, 00:30:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept