Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem
door
RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Terugverende koppeling
door
Trein033
03 August 2025, 23:24:20
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
03 August 2025, 13:15:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Amandadam - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Amandadam - (Baanplan H0) (gelezen 9614 keer)
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #15 Gepost op:
14 October 2007, 12:27:16 »
Peter,
je tweede suggestie voor de linker wisselstraat is de compactere versie van het origineel (van Tim) en vind ik er nu mooier uitzien.
Vraagje, wat bedoel je (in dit geval?) met onafhankelijke doorgaande sporen?
Groet, Sicco Jan
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #16 Gepost op:
14 October 2007, 13:53:00 »
@ Sicco:
Wat ik eigenlijk met ' onafhankelijk' bedoel in dit geval is dat wanneer het spoor bereden wordt, de treinen uit de tegenovergestelde richting geen hinder ondervinden van het feit dat een trein over het doorgaande-niet langs een perron liggend- spoor rijdt, dat was in het eerste ontwerp wel zo.
Een trein rijdend van links naar rechts zou bij het eerste ontwerp, de treinenloop van rechts naar links be-invloeden bij de beide wisselstraten, wat op zich niet een heel groot punt zou zijn als je het aantal gebruikte wissels zou willen minimaliseren.
Het enige wat je dan krijgt is een ' op elkaar moeten wachten ' situatie indien het doorgaande spoor van links naar rechts bereden wordt en dat er op hetzelfde moment een trein van rechts naar links door het station gaat, bij rechtshoudend verkeer uiteraard.
In het 2e ontwerp is dit ' dilemma' opgelost.
Nu kan een trein, ongeacht de richting die deze uitrijdt als deze zich op het doorgaande spoor bevindt, gewoon blijven rijden, zonder dat deze op een andere trein uit de tegenovergestelde richting hoeft te wachten en andersom.
Met vriendelijke groet,
Peter.
«
Laatst bewerkt op: 14 October 2007, 16:01:17 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd.
»
Gelogd
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #17 Gepost op:
15 October 2007, 10:11:53 »
hoi
peter, bedankt voor je ontwerpen, ze zijn een stuk mooier en vloeiender en die 3-weg wissel is weg!
omdat ik het toch wel fijn vind om het inhaalspoor onafhankelijk te hebben heb ik die ontwerpen gebruikt.
ik heb jouw ontwerpen in mijn plannetje ingevoegd en gelijk de kans benut om het station schuin te leggen. ik kwam alleen in de knoop rechts met de onderste 2 sporen, die veel te kort werden. Daarom heb ik die nu met een normale kruising rechts aangesloten. helaas kunnen die nu niet meer van rechts ingereden worden, maar dat zal in de praktijk ook weinig gebeuren. als ik dat dan toch wil, kan ik ook nog 2 wissels helemaal rechts na de bochts leggen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/151007.gif
het rood in de wissels geeft de actuele stand van de wissels aan.
ik moet toegeven dat het er nu allemaal een stuk beter uit ziet.
«
Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 10:13:38 door Tim v. Reden: iets vergeten
»
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #18 Gepost op:
15 October 2007, 14:59:59 »
Hallo Tim,
Indien nodig kun je desnoods de wisselstraat in zijn geheel verder in de bochten leggen,zowel links als rechts waardoor je meer spoorlengte krijgt.
Het is trouwens wel een mooi gezicht als meerdere sporen de bocht om gaan, afgezien van het feit dat je ook nog kunt kijken om je perrons in een flauwe bocht te leggen.
Ik zal als ik tijd heb kijken of een ander ontwerp meer spoorlengte kan creeren voor je station.
Even tussen haakjes Tim, wat zijn precies je beschikbare maten aan de stationszijde?
Het werkt een stuk makkelijker in ontwerpen als maten beschikbaar zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #19 Gepost op:
15 October 2007, 15:19:26 »
hoi Peter
De maten van het stations gedeelte zijn 1 bij 4,50 meter, daarbij wil ik wel graag minstens 20 cm van de bovenkant wegblijven vanwege het schuine dak.
De aanliggende delen zijn links 60 cm breed en rechts 50 cm.
aan flauw gebogen sporen heb ik ook al gedacht, maar dan worden de stenen perrons wel erg ingewikkeld om te leggen. Ik kan natuurlijk wel de 3 bochten naast elkaar aan de linkerkant iets vloeiender maken door ze eerder te laten beginnen.
Met vriendelijke groet,
Tim
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #20 Gepost op:
15 October 2007, 16:55:30 »
Hallo Tim,
Bij deze het ontwerp voor de linkerkant, waarbij de wisselstraat in de bocht zelf ligt.
De blauwe stip op de tekening geeft 60cm van de linkerkant aan en 1 meter van de bovenkant.
Als je de wisselstraat aan de rechterkant ook zo toepast denk ik dat je een flink stukje spoorlengte in je station gewonnen hebt.
Overigens heb ik dit ontwerp gemaakt ( op 2 stukken na dan ) met allemaal standaard stukken rails.
Het mooiste werkt het als je gebruik maakt van flex-railstukken, dan kun je hiermee de bochten netjes evenwijdig aan elkaar krijgen, dat is wel zo mooi om te zien.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev1.jpg
In dit ontwerp heb ik wel rekening gehouden met de maten.
Ook heb ik weer aangegeven hoe de half engelse wissels dienen te liggen door middel van de rood gekleurde afbuigende zijde.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #21 Gepost op:
17 October 2007, 03:06:36 »
Bij deze nog even het ontwerp voor de rechterzijde.
Ook hier geeft de blauwe stip aan wat de maten zijn.
50cm vanaf rechts en 1 meter vanaf de bovenkant.
Dit is een globaal ontwerp wat laat zien dat het echter wel mogelijk is, zodat meer stationsruimte beschikbaar is.
Ook hier weer met rood aangegeven waar zich de afbuigende zijde van de half engelse wissels zich bevinden.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev1.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #22 Gepost op:
18 October 2007, 18:01:28 »
hoi allemaal
Bedankt weer voor je ontwerpen Peter,
Heb nu even een druk weekje, te druk om de wisselstraten eens in te plannen. ga er binnenkort wel mee bezig. ik denk niet dat ik allebij de wisselstraten na de bocht leg, maar een van beide. wil even kijken welke het beste uitkomt.
wat daar uitkomt laat ik dan hier weer zien.
groeten Tim
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2007, 21:42:48 door Tim v
»
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #23 Gepost op:
19 October 2007, 04:04:15 »
Graag gedaan Tim, tenslotte zijn we hier met z'n allen om elkaar te helpen waar dit mogelijk is
Het leek me een goed idee voor jouw baan om de wisselstraten na de bochten te leggen zodat je meer stationsruimte kon cre-eren, wat technisch en ruimtelijk gezien dus mogelijk bleek te zijn.
Echter hoe je hier verder invulling aan geeft is natuurlijk aan jezelf omdat het jouw baan is.
Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #24 Gepost op:
19 October 2007, 13:58:24 »
voor het overzicht:
hier voor de liefhebbers nog een 3D weergave van het complete plan, (met helaas nog de oude wisselstraat.)
p.s. voor de brug in de tekening staat nu nog de Brienenoordbrug model, maar uiteindelijk moet dat een messing boogbrug á la oosterbeek worden. (maar dat wordt dan weer een apart topic.
)
ik ben ook nog op zoek naar goeie "smoezen"om de sporen links achterin te laten verdwijnen
groeten,
Tim
Gelogd
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #25 Gepost op:
19 October 2007, 14:17:41 »
Zelden heb ik zo'n duidelijke situatieschets gezien op dit forum.
Kost het je veel werk om dit te maken?
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
1op160
Offline
Berichten: 355
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #26 Gepost op:
19 October 2007, 14:24:49 »
Met welk programma is deze 3D tekenging gemaakt ?
groet,
Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2406
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #27 Gepost op:
19 October 2007, 14:40:59 »
Die 3D tekening is gemaakt met google sketchup, zo te zien
Is een erg leuk programma en vrij makkelijk programma om 3D tekeningen te maken.
Voorbeelden van wat ik heb gemaakt:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station.png
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp.png
mvg,
Matthijs
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2007, 14:47:51 door Matthijs van Heijningen
»
Gelogd
1op160
Offline
Berichten: 355
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #28 Gepost op:
19 October 2007, 15:06:25 »
Hey... inderdaad...
Had het zo snel even niet herkend...
Ik heb daar ook wel eens wat mee gemaakt.
Inderdaad heel makkelijk om mee te werken.
Misschien maar weer is wat mee gaan doen.
Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
«
Reactie #29 Gepost op:
19 October 2007, 16:47:45 »
inderdaad. de tekeningen zijn gemaakt in sketchup. dat wil zeggen: eerst het baanplan gemaakt in Raily (
http://www.enigon.com/products/raily/english/indexhtml.htm
)
en toen via "export to dxf" en "import" in sketchup geladen. Let wel op dat bij geimporteerde delen de schaal goedgezet moet worden.
daarna kun je zelfs over je baan lopen!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Amandadam - (Baanplan H0)