Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3  (gelezen 2758 keer)

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Verschil DDM-2 en DDM-3
« Gepost op: 01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?

Pim

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel.

Groet, Peter

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.

Pim

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?

Pim

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1 http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?

De DDM2 http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken

Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/

De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!


Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.

Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast »

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks