Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3  (gelezen 2901 keer)

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Verschil DDM-2 en DDM-3
« Gepost op: 01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?

Pim

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel.

Groet, Peter

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.

Pim

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?

Pim

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1 http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?

De DDM2 http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken

Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/

De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!


Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.

Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast »

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks