Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:59:24
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 16:54:09
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Tjalling
Vandaag
om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Tjalling
Vandaag
om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor
door
Eric B
Vandaag
om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum
door
Peter J K
Vandaag
om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
Vandaag
om 15:43:44
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Herb73
Vandaag
om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven
door
John18
Vandaag
om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen
door
shay59
Vandaag
om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Albert.H0
Vandaag
om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
kar
Vandaag
om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc)
door
bellejt
Vandaag
om 13:15:23
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
bellejt
Vandaag
om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:34:08
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Marco EB
Vandaag
om 09:06:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3 (gelezen 2901 keer)
Pim
Offline
Berichten: 154
Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Gepost op:
01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?
Pim
Gelogd
Peter S
Offline
Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel
.
Groet, Peter
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.
Pim
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5416
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?
Pim
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2094
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1
http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?
De DDM2
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken
Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar
http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/
De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie
»
Gelogd
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.
Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #9 Gepost op:
02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast
»
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #10 Gepost op:
02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #11 Gepost op:
02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #12 Gepost op:
02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #13 Gepost op:
02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3