Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
booster vraag door Ben
Vandaag om 19:49:55
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
  

Auteur Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3  (gelezen 2741 keer)

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Verschil DDM-2 en DDM-3
« Gepost op: 01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?

Pim

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel.

Groet, Peter

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.

Pim

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?

Pim

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1 http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?

De DDM2 http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken

Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/

De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!


Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.

Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast »

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.

Pim

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks