Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 20:37:49
Programmeren cv
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:37:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:30
Tams app
door
Ronaldk
Vandaag
om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
Vandaag
om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 20:01:19
booster vraag
door
Ben
Vandaag
om 19:49:55
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:27
Vreemd probleem
door
guy1846
Vandaag
om 18:37:10
Modelbaan Beltheim.
door
mass am see
Vandaag
om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:23:24
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:52:41
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Wie is Hans Reints
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3 (gelezen 2741 keer)
Pim
Offline
Berichten: 158
Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Gepost op:
01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?
Pim
Gelogd
Peter S
Offline
Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel
.
Groet, Peter
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 158
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.
Pim
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Pim
Offline
Berichten: 158
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?
Pim
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1
http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?
De DDM2
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken
Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar
http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/
De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie
»
Gelogd
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.
Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 158
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #9 Gepost op:
02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast
»
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 158
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #10 Gepost op:
02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #11 Gepost op:
02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 158
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #12 Gepost op:
02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1448
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #13 Gepost op:
02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3