Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43

Poll

Moet binnenverlichting standaard zijn of niet?

Standaard binneverlichting
Geen standaard binnenverlichting (klant kan dan zelf kiezen wel of niet)

Auteur Topic: Binnenverlichting wel of niet zinvol??  (gelezen 5049 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Binnenverlichting wel of niet zinvol??
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2014, 09:09:33 »
In mijn rijtuigen is geen binnenverlichting ingebouwd. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik vind dat een trein met binnenverlichting er onnatuurlijk uitziet. Het licht is niet op schaal. Dat geldt naar mijn mening ook voor die zgn geluidsmodules, dat is vaak veel te hard. Dim je het volume tot op 'schaalniveau', dan is het zo zachies dat het de moeite niet waard is. En het kost veel meer dan een ledstripje ook nog.

Kortom, ik vind dat het er vaak uitziet, en daarom wil ik het niet in mijn treintjes.
En waarom zou ik m'n treintjes in het donker laten rijden? Dan zie ik de rest van m'n baan niet meer. Dat heeft (of gaat nog) een smak geld kosten. Waarom zou ik daar voor de lol NIET naar kijken?

Groet,
Jan

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2014, 09:40:20 »
Vanuit productie oogpunt zeg ik: met binnenverlichting. Met de huidige prijzen van LEDs op grootverbruikers niveau is de besparing door deze weg te laten  zeer minimaal, en ook de kosten van een (Chinees) printje stellen weinig meer voor, oftewel een rijtuig of treinstel wordt niet wezenlijk goedkoper door de binnenverlichting weg te laten. Voor een aantal klanten wordt het product echter aantrekkelijker als de binnenverlichting wel aanwezig is. Wie het niet wil, schakelt het maar uit.

Voor geluid ligt dat heel anders. Een decoder met geluid is essentieel duurder dan een decoder zonder geluid. Een lok (of treinstel) alleen met geluidsdecoder aanbieden maakt hem essentieel duurder, en zal betekenen dat er minder verkocht worden. Immers, van de klanten die geen interesse hebben in het geluid en de lok met geluid te duur vinden zal er een aantal van aanschaf afzien, evenals de klanten die weliswaar geluid mooi vinden maar waar de lok met geluid net buiten het budget valt.

Mijn conclusie: voor geluid moet de klant de keuze hebben, binnenverlichting kan standaard (maar uitschakelbaar) meegeleverd worden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2014, 09:51:14 »
Eerdere vergelijking met de autoindustrie gaat hier denk ik ook op. Uiteindelijk wordt het gewoon standaard mee gebouwd en kun je het gebruiken of niet. Voor wat betreft decoders, al dan niet geluid, gaan we dezelfde kant op. Op een gegeven moment komt er een omslag dat de optie bieden aan de consument om al of niet in te bouwen financieel niet interessant meer is en wordt hij standaard meegeleverd. Net zoals bij de meeste middenklasser auto's elektrische ramen, spiegels en navigatie geen optie meer zijn maar in het standaard model zitten.
Da's vooruitgang; betere middelen naar mindere doelen  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2014, 09:52:21 »
Citaat
Wie het niet wil, schakelt het maar uit.

Pardon? Omwille van diegenen die het wel willen maar te beroerd zijn om het in te bouwen moet het mij door de strot gedouwd worden? En mag ik er nog voor betalen ook?

Wie verlichting wil, bouwt het er zelf maar in.

prutser

• Online Online
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #19 Gepost op: 31 January 2014, 09:55:26 »
Ik koop geen rijtuigen met verlichting, is mij te duur.

henk

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 31 January 2014, 09:56:48 »
Ja graag. Een rijtuig met binnenverlichting is in de regel goedkoper dan een rijtuig waarbij ik dan losse binnenverlichting moet kopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #21 Gepost op: 31 January 2014, 11:23:36 »
Voor een aantal klanten wordt het product echter aantrekkelijker als de binnenverlichting wel aanwezig is. Wie het niet wil, schakelt het maar uit.
Dit gaat niet altijd op.
Want je ziet ook vaker dat de binnenverlichting gekoppeld is op de front en sluitseinen.
Neem bijvoorbeeld de Märklin/Trinx Koploper.
Deze kent dat probleem ook, en daarbij komt dat dat bij dit treinstel beslist niet uitziet.
Want door het enorme blok in de motorwagen is de halve motorwagen onverlicht, dat ziet heel onnatuurlijk uit.
Dan moet je al aan een nieuw treinstel gaan solderen of koperen banen op de print gaan onderbreken. (Weg garantie)
De Lint van Fleischmann kent hetzelfde probleem, maar heeft wel de motor geheel onder de vloer.

Pardon? Omwille van diegenen die het wel willen maar te beroerd zijn om het in te bouwen moet het mij door de strot gedouwd worden? En mag ik er nog voor betalen ook?

Wie verlichting wil, bouwt het er zelf maar in.
Helemaal mee eens.
Want overal zijn kant en klare oplossingen te koop, en nog niet eens zo heel erg duur.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2014, 11:26:07 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 31 January 2014, 11:31:36 »
Tja, bij treinstellen is het echt een achterhoedediscussie. Daar heeft de markt gesproken en een treinstel met binnenverlichting blijkt beter te verkopen dan eentje zonder. Daarbij zijn zeker fouten gemaakt - de spookkleur in de eerste Artitec de1 staat me ook bij - maar inmiddels gaat dat meestal goed. Zoals in de Roco plan t/v. En ik denk eigenlijk niet dat het nog veel invloed heeft op de productiekosten.

Bij rijtuigen is standaard binnenverlichting nog uitzondering. Mag van mij ook, maar ik denk dat de markt daar niet klaar voor is. Nou ja, doe ik het zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 January 2014, 11:43:01 »
Inderdaad "mag", je mag hem dus ook laten staan.
Er is geen verplichting tot koop dus kan er ook niets "door de strot geduwd" worden.
Grtz. Frits

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #24 Gepost op: 31 January 2014, 11:47:06 »
Dat is wel een erg scheve opmerking zeg.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 January 2014, 11:59:28 »
Dan mis je een boel nieuwe ontwerpen...

Wat mij betreft heeft GOEDE binnenverlichting zin. Je hebt ook.voor het interieur van de wagon betaald. Verder: waarom wel met koplampen rondrijden terwijl je wagons er verduisterd achteraan hobbelen.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #26 Gepost op: 31 January 2014, 12:03:27 »
De ontwikkeling is dat dit soort dingen er tegenwoordig standaard opzitten. Wat ik al zei, vooruitgang in lijn met de wens van de meerderheid hou je echt niet tegen. Oftewel, wil je locs zonder decoderaansluiting en rijtuigen zonder licht, kun je straks alleen nog maar tweedehands kiezen, of niks meer kopen. Net als je geen auto meer zonder airbag nieuw kan kopen. Dat verplicht je niet om auto te rijden, dat is een eigen keuze.
RETROBAHN A.G.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #27 Gepost op: 31 January 2014, 12:05:51 »
Ik heb maar ooit een treinstel gezien waar de binnenverlichting echt tot zijn recht kwam.
Dat was de Plan U van Karst Drent, dat zag echt heel natuurlijk uit.
Maar dat kwam ook door de raamconstructie.
Bij de meeste modellen zitten de raamstijlen meegegoten met de ramen zelf.
En je ziet dan ook in deze gevallen vaak het licht onder de opgedrukte raamrubbers uitkomen.
Daar heeft de Plan U van Karst geen last van, want deze heeft los opgezette raamstijlen waardoor het licht heel erg natuurlijk naarbuiten komt.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 31 January 2014, 12:14:03 »
Ik vind binnenverlichting eigenlijk alleen zinvol voor nachtrijders. Overdag kun je in het echt eigenlijk niet zien dat er verlichting brandt in een rijtuig, het oogt redelijk zwart. En ik zit nu naast een station te werken met uitzicht op treinen dus het is echt waar.  8)
Meeste binnenverlichting brandt dus te fel.
Dat het er standaard in zit, het kan me niet boeien. Ik koop zoveel spullen waarvan ik maar 20% van de mogelijkheden benut; fototoestel, smartfoon, televisie, auto, wasmachine enz.....
Misschien wil ik over 10 jaar wel met mijn treinen in het donker tuffen of de boel verkopen en dan zit het er al in.
No dress rehearsel, this is our life.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 January 2014, 12:15:22 »
Kun je vitrinemodellen ook zonder motor kopen? (behalve de bekende dummy's zoals de Roco 2200). Waarom ervoor betalen als je het toch niet gebruikt?

In veel landen rijden treinen overdag zonder brandende frontverlichting, moet je dan ook de keuze hebben om die modellen zonder frontverlichting te kunnen kopen?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein