Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Gebogen muren  (gelezen 5551 keer)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Gebogen muren
« Gepost op: 30 January 2014, 15:37:06 »
Beste mensen,

Ik ben nu zover dat ik muren moet gaan maken voor op mijn baan. Nu heb ik veel situatie waar muren in een bocht (R2 of R3) gemaakt moeten worden. Iemand tips of een goed idee waarmee ik het beste zelf ronde muren kan maken?

Hans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gebogen muren
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2014, 15:54:32 »
Je kunt beginnen met een basis van stevig karton of dun triplex. En daar plak je dan muurplaten van Slaters op. Die zijn maar 0,5 mm dik, en kun je heel makkelijk buigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Gebogen muren
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2014, 16:05:59 »
 ;D De kreet: "netjes steen-voor-steen-metselen" zit je niet op te wachten?  ;)

Ik zou inderdaad de "Methode-Klaas" volgen  :)

Aan Klaas hooguit de vraag: geen Goover? Zijn die platen belangrijk dikker? (Ik kan mij in bepaalde gevallen voorstellen, dat het 'juiste metselverband' een overweging kan zijn  8) :-X (y)

Frans
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 17:50:43 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Gebogen muren
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2014, 16:46:17 »
Dikkere kunststof is ook wel te buigen.
Dit kan op dezelfde manier als met metaalplaat, tussen 3 rollen. Maar in hele kleine stapjes.

Of de kunststof verwarmen (bakje heet water).
Dan wordt het behoorlijk buigzamer, maar ook dan is enig geduld geboden.
Probeer het eerst met een afvalstukje.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Gebogen muren
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2014, 16:58:56 »
Als je steunmuren langs het spoor bedoelt die het spoor hoger of lager brengen dan het landschap kun je daarvoor geen metselwerk gebruiken. Daarvoor is grove stenen of beton nodig. Dat kan een bakstenen muur niet opvangen. Gebouwen in een bocht worden vaak met rechte muurdelen in kleine hoeken opgebouwd. Slechts in weinig gevallen wordt een bakstenen muur in een bocht aangelegd en dan vooral in het zicht en niet aan het spoor.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gebogen muren
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2014, 17:04:06 »
Aan Klaas hooguit de vraag: geen Goover?
Van Goover ken ik alleen de naam, de produkten heb ik nog nooit gebruikt.
Slaters heeft drie metselverbanden, halfsteens,  English Bond (=kruisverband) en Flemish Bond (=Vlaams verband).
In het Nederlands kennen we nog het Engels verband, maar vreemd genoeg is dat niet hetzelfde als English bond, en Slaters heeft dat ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Gebogen muren
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2014, 17:38:05 »
Hele andere benadering, met name geschikt voor natuursteen:
Mallen voor gips zoals Anita Decor deze verkoopt: Die kun je in een boog leggen en met iets dik gips vullen, of je gebruikt ze voor Das-klei die je vervolgens op de plaats in een kromming plaatst.
Andere mogelijkheid is van dun triplex oid de muur maken, en hier das-klei tegenaan plakken met houtlijm. Vervolgens kun je daar stenen inkrassen of met een stansje (zie elders hier op het forum)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Gebogen muren
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2014, 18:16:23 »
O Hellup...  ;)

Onze vraagsteller is nu bedolven onder informatie... Maar nuttige info kan hij uit deze reacties vást wel destilleren.  :D

@DirkJan (Falkenberg): kijk dan tóch eens bij de London Tube, zéker de Circle-Line of District-Line: Ik geef toe, beduidend méér/ánders dan 'een muurplaat langs het verdiepte spoor', maar wel degelijk IN BAKSTEEN...

@Klaas: Geweldig hè dat vertalen... "Engels verband" is inderdaad iets totaal ánders dan "English Bond"...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Gebogen muren
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2014, 18:17:55 »
@ Hans,

Er is nog een andere manier.... en dat is paar strookjes van 0,5 mm styreen op elkaar plakken en dan in de vorm buigen die je wilt hebben. Na droging (2 x 24 uur) de steenstrip er op en je hebt een ronde muur die netje in vorm blijft.

Groet, Hans







Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Gebogen muren
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2014, 18:32:15 »
Geweldig al die reacties en voorstellen. Ik zal me eens gaan beraden wat voor mij het beste gaat werken.

Mannen, allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. 
 (y) (y) (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Gebogen muren
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2014, 19:20:47 »
Als je steunmuren langs het spoor bedoelt die het spoor hoger of lager brengen dan het landschap kun je daarvoor geen metselwerk gebruiken.
Frans van M. zei het al eerder, het kan prima. Ter overtuiging heb ik er wat beeld bij gezocht:

Ray Street Gridiron. Hartje Londen. Indrukwekkend hoge gemetselde en gebogen steunmuren.
South Kensington. Ook Londen, verschillende typen bakstenen steunmuur.
Leuk bruggetje in baksteen;)

In flauwe bogen kun je overigens ook foamboard gebruiken. Er zijn fabrikanten die dit spul geheel gekeleurd en in steenprofiel/reliëf leveren. Je kun ook zelf aan de slag en het spul zelf in krassen. Daarvoor moet je even rondkijken op het forum voor tips.
EDIT: hier bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 19:46:47 door Marc tramt. Reden: Linkje kapodt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gebogen muren
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2014, 19:44:14 »
Na droging (2 x 24 uur) ....
Waarom zo lang? Mijn ervaring is dat styreen op styreen na een paar minuten al onwrikbaar vast zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Gebogen muren
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2014, 20:11:13 »
O kijk dan tóch eens bij de London Tube, zéker de Circle-Line of District-Line: Ik geef toe, beduidend méér/ánders dan 'een muurplaat langs het verdiepte spoor', maar wel degelijk IN BAKSTEEN...
Dat is niet dragend, de muur is van (ouderwets) beton met als zichtlaag een laag baksteen. Zonder de baksteen doet de muur ook zn werk, maar ziet er slechter uit. Tja, dat kon toen nog, toen de arbeidsuren en stenen goedkoop waren.

dirkjan

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Gebogen muren
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2014, 20:13:42 »
Slaters heeft drie metselverbanden, halfsteens,  English Bond (=kruisverband) en Flemish Bond (=Vlaams verband).

English Bond is geen kruisverband maar staandverband! Zie hier het verschil! http://desnor.home.xs4all.nl/pag.%20metselen/nn.kruis%20en%20staand%20verband.htm

mvg Gert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Gebogen muren
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2014, 20:37:02 »
Dat is niet dragend, de muur is van (ouderwets) beton met als zichtlaag een laag baksteen.
Die zijn echt wel dragend. In de tijd dat de eerste Londens metrolijnen gebouwd werden was er nog geen sprake van beton als bouwmateriaal. En om alles van een extra laag baksteen te voorzien 'voor het oog' ging toen ook wat ver, zeker om dat alle tunnels ook van baksteen zijn voorzien. Het zijn dus hele dikke bakstenen muren. Allemaal zeer functioneel gebouwd. Arbeid was inderdaad goedkoop maar bouwmateriaal was wel duur.

Als je gaat zoeken op bouwfoto's kom je mooie dingen tegen.
Hier staan bijvoorbeeld prachtige foto's. Baksteen, baksteen, baksteen en wat ijzer.  8)

EDIT: en hier een werkelijk prachtige foto van de bouw van de keerwanden. Losse stenen zijn goed te zien.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 20:47:46 door Marc tramt. Reden: Aangevuld »
No dress rehearsel, this is our life.