Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 128109 keer)

ruudns

• Offline Offline
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #315 Gepost op: 16 January 2022, 16:23:34 »
De Roco 1200's varieerde nieuw in prijs van €165 in de rams tot €258, heb ze in alle prijzen gekocht (1204, 1206, 1212 en 1254 ACTS).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #316 Gepost op: 16 January 2022, 16:37:09 »
Zojuist de deal met de Trix geannuleerd hoewel ik het wel jammer vind.
Momenteel vind ik de ROCO's alleen nog maar voor rond de 375 euro maar we blijven gewoon zoeken tot ik er één vind die me aanstaat. (Of als ik ineens weer eens ergens een zwart geldpotje vind  8))
Carpe Diem

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #317 Gepost op: 16 January 2022, 16:57:26 »
Ik ken niet de Trix-variant, maar alleen zijn Märklin-equivalent. Dat was de tweede variant die Märklin destijds uitbracht van de nieuwe reeks, na de grijsgele reno-1211. Beiden hebben een draaistelmotor. Het is een hele robuuste machine met een metalen kap (met een stevige schroef op het onderstel bevestigd), dus flink zwaar. Ze zijn veel sterker dan de Roco-exemplaren, dus al met al voor zware treinen prima geschikt. Een keertje van de tafel vallen is natuurlijk geen aanrader, maar zal de 1215 wel overleven met misschien een verbogen koppeling of een afgebroken buffer, vervangbare schade dus. Qua digitale mogelijkheden is de 1215 beperkt. Je hebt een eenvoudige toeter, met rijrichting wisselende front- en sluitseinen en rangeermodus. Frontseinen zijn geel. Sound levert de motor zelf, dus geen tussenkomst van moeilijke decoderopties (dat is een grapje: de motor is gewoon luidruchtig). De sluitverlichting kan NIET uit. De los op te zetten onderdeeltjes beperken zich tot wat slangetjes op de bufferbalk. Met regelmatig onderhoud (smeren!) heb je er een heel fijne krachtige en onverwoestbare machine aan, met wat gedateerde techniek.
De Roco-tegenhanger 1206 (blauw met NS-vignet, vergelijkbaar met de 1223) is een heel fraaie verschijning. Hij is ongeveer 10 jaar jonger. Het model heeft een fijn gedetailleerde kunststof kap die je door de zijkant naar buiten te buigen kunt verwijderen om bij de techniek te komen. Ik haat die constructie trouwens. Na verloop van tijd wordt het kunststof broos en breekt er iets af waardoor de kap beschadigt, niet meer sluit etc. Dat kan 10, 20, misschien 30 jaar duren, maar het gaat gebeuren. De loop van de machine is subtieler, er zijn talloze licht- en geluidsopties met heel realistische weergave. Frontseinen zijn bijvoorbeeld warmwit met een wit topsein, conform werkelijkheid. De trekkracht is duidelijk minder dan de Märklin / Trix, maar nog steeds ruim voldoende voor een flinke reizigerstrein. Het zusje van de 1206 in grijsgeel was de 1212. Die heeft bij mij kort na aanschaf een paar jaar geleden een valproef ondergaan (ongelukje gehad*) en heeft dat niet overleefd: bufferbalk en kap flink beschadigd, draaistel stuk en meer kleine ongemakken. Al met al wel een hele fijne machine om mee te rijden, eigenlijk probleemloos zo uit de doos op de baan en rijden maar, onderhoudsarm.

Een cijfer kan ik beide machines niet geven. De 1215 trekt bij mij zonder problemen 30 zware Märklin-goederenwagens. Dat lukt de 1206 gewoon niet. De 1206 staat prachtig voor mijn Holland Scandinavië Express met alle fijn gedetailleerde 1:87-rijtuigen. Daarvoor zou de 1215 uit de toon vallen. Het is wat je wilt. Wil je van beide walletjes wat, dus trekkracht, een mooie loop en aardige detaillering, dan zou je voor een Märklin 1203 kunnen gaan. Dat is een latere uitgave dan de 1215, met vignet (dat wel), moderne techniek, alle sound-opties, middenmotor en een heel behoorlijke trekkracht. Ik weet alleen niet of die ook voor Trix is uitgebracht.

* Goede leer voor de volgende keer: valbescherming aanbrengen als je gaat rijden, òòk op punten waar je geen ontsporing verwacht.

EDIT: Ik zie dat Biessendorf inmiddels gereageerd heeft, maar wilde mijn typwerk toch niet verloren laten gaan. :)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 16:59:30 door 1200blauw »

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #318 Gepost op: 16 January 2022, 17:11:39 »
Hmmm
Dan klinkt € 170,= voor die Trix ineens een stuk duurder.
Beter doorsparen voor de Roco 73833 dus.
Het zal alleen niet meevallen om die nog ergens nieuw te vinden. Daarvoor zul je de tweedehands markt op moeten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 16 January 2022, 17:20:56 »
Ik ken niet de Trix-variant, maar alleen zijn Märklin-equivalent. Dat was de tweede variant die Märklin destijds uitbracht van de nieuwe reeks, na de grijsgele reno-1211. Beiden hebben een draaistelmotor. Het is een hele robuuste machine met een metalen kap (met een stevige schroef op het onderstel bevestigd), dus flink zwaar. Ze zijn veel sterker dan de Roco-exemplaren, dus al met al voor zware treinen prima geschikt.

Mijn ervaringen met de tweerailexemplaren zijn eigenlijk omgekeerd. Kan het zijn dat de drierail-Roco niet op alle assen is aangedreven?

Na verloop van tijd wordt het kunststof broos en breekt er iets af waardoor de kap beschadigt, niet meer sluit etc. Dat kan 10, 20, misschien 30 jaar duren, maar het gaat gebeuren.

???
Dat verschijnsel is eigenlijk bijna even schaars als zinkpest in een Zamac-kap.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 17:28:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #320 Gepost op: 16 January 2022, 17:32:26 »
Volgens mij aandrijving op alle 6 assen. En die wormwielaandrijving van Roco zal niet snel te zwak zijn, dus vermoedelijk verschil gewicht of aantal/positie bandjes; of oplegging draaistellen (ook eerder discussie bij Brawa vs Gutzold br 119 geweest en die laatste doet overigens echt je modelbaan doorbuigen ;D)

Wat weegt die Trix? Zal ik m'n roco eens wegen.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 17:56:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #321 Gepost op: 16 January 2022, 17:37:57 »
Toevallig net vandaag mijn gisteren van een forumgenoot ontvangen Trix 1211 op mijn testbaantje zijn eerste rondjes laten rijden. Bij mijn voorganger had het ding nooit gereden.

Eerste indrukken:
Wat een bak herrie! Als ik het zo bekijk, staan alle tandwielen droog. Die krijgen morgen eerst een lik vet. Daarna verder kijken en luisteren.

Wel een lekker zware machine. Denk dat ie trekt als een malle, al is ie maar op 1 draaistel aangedreven.

Verder lijkt hij wat hoog op de poten te staan. Maar een hele vooruitgang ten opzichte van de oude kapotte Fleischmann die hier ook nog ergens ligt.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 16 January 2022, 17:46:46 »
Roco DC versie is op 6 assen aangedreven. De AC versie op 4
Groet Frits

henk

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 16 January 2022, 17:56:11 »
3 plus 1 neem ik aan?

Overigens heeft mijn Roco 1200 alleen wielen zonder asb en op mijn baan levert dat nog ruim voldoende trekkracht op. 30 zelflossers gaat prima.
Trix 1200 zonder asb heb ik ook geprobeerd. Dan heeft het ding moeite zichzelf door een boog te sleuren. Wielen met asb maar weer teruggezet. Zoiets is echt het gevolg van aandrijving op twee of op zes assen.

Voor beide geldt wat mij betreft overigens: voldoende trekkracht.
Gewicht volgens de keukenweegschaal: Trix 650 gram, Roco 531 gram. Het nut van nog zwaarder houdt een keer op.

Ik heb ook nog de ACTS-versie van Trix. Gaat prima met de Roco 6700 in dubbeltractie.  ;D Wel een rijverbod na kinderbedtijd. De buurkinderen slapen op de zolder hiernaast.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 18:03:40 door henk »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #324 Gepost op: 16 January 2022, 18:00:59 »
Toevallig net vandaag mijn gisteren van een forumgenoot ontvangen Trix 1211 op mijn testbaantje zijn eerste rondjes laten rijden.
Wel een lekker zware machine. Denk dat ie trekt als een malle, al is ie maar op 1 draaistel aangedreven.

Groeten
Hendrik Jan

Dat gaat zwaar tegenvallen, trekkracht is zeer matig. Op een vrij vlakke helling en in R6 gaat het net met 2 rijtuigen, daarna lukt het niet meer....

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #325 Gepost op: 16 January 2022, 18:03:09 »
Dan heb je denk ik een maandagmorgenmachine gehad, anders kan ik het niet verklaren. Heb je wel regelmatig gesmeerd, of doorgereden tot 'ie ècht niets meer deed?

Wat een bak herrie! Als ik het zo bekijk, staan alle tandwielen droog. Die krijgen morgen eerst een lik vet. Daarna verder kijken en luisteren.

Verder lijkt hij wat hoog op de poten te staan. Maar een hele vooruitgang ten opzichte van de oude kapotte Fleischmann die hier ook nog ergens ligt.

Smeren moet je ze inderdaad, en regelmatig ook. Herrie maken ze ook na het smeren nog wel hoor, maar wel veel minder. Dan zul je er een fijne machine aan hebben denk ik. Dat ze wat hoger op de poten staan ben ik wel met je eens. Hieronder beiden vergeleken met een Piko 1100, links Roco, rechts Märklin (waarbij opgemerkt - de foto's zijn van al even geleden - dat het camerastandpunt niet helemaal gelijk lijkt te zijn).

Nog even vergeten in mijn vorige bijdrage. Zwak punt van die eerstelingen van de nieuwe serie (1211, 1215 etc) is de bedrading. Märklin is wat zuinig geweest met de draadlengten, waardoor door beweging van de draaistellen het nogal eens voorkomt dat er een draad losschiet of breekt bij de soldeerpunten.

Mijn ervaringen met de tweerailexemplaren zijn eigenlijk omgekeerd. Kan het zijn dat de drierail-Roco niet op alle assen is aangedreven?

Was jij niet degene die zonder antislipbanden reed? Over die situatie kan ik niet oordelen.

???
Dat verschijnsel is eigenlijk bijna even schaars als zinkpest in een Zamac-kap.

Dan wordt het tijd dat ik een Staatslot ga kopen, want ik ben al een paar keer in de prijzen gevallen.

De gewichten:

1206Roco, middenmotor525 gram
1215Märklin, draaistelmotor652 gram
1203Märklin, middenmotor626 gram

Best mogelijk dus dat de Märklin draaistelloc daaraan zijn trekkracht ontleent. De 1203 is een middenmotormachine. Die heeft ook minder trekkracht dan de 1215. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Daarvan hangt sterk af waar je voorkeur ligt. Ik heb alle drie, omdat ze elk hun eigen kwaliteiten bezitten. Als alles rijdt vallen de verschillen eigenlijk nauwelijks op. Mij vielen alleen de niet te doven sluitlichten van de 1215 op. Dat probleem is inmiddels opgelost door een draadbreuk.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 18:07:29 door 1200blauw »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #326 Gepost op: 16 January 2022, 18:10:21 »
Nee, zowel de 1211 als 1251 (ACTS) van Trix hebbe bijna geen trekkracht. Gelukkig helpt de 6700 de 1251, anders is een containershuttle niet langer dan 3 wagens. De nieuwere versie met kardanaandrijving (Het origineel is er bij Marklin) heeft veel meer trekkracht.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 16 January 2022, 18:10:54 »
3 plus 1 neem ik aan?

Dat klopt. Roco heeft de tandwielen in het midden en die zitten in de weg voor de sleper. Dus bij AC vervallen (vaak) 1 of 2 tandwielen om plaatst te maken voor de sleper.
Groet Frits

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #328 Gepost op: 16 January 2022, 18:23:00 »
Maar wordt hier een AC of DC model vergeleken? Als Marklin 6 assen aandrijft en Roco AC maar 4, en lichter, dan kan ik wel verzinnen waarom het verschil in trekkracht groot is...

En DC is het meest voordehandliggende het hogere gewicht; weet niet hoeveel ASB's de Trix heeft en waar?
« Laatst bewerkt op: 16 January 2022, 18:29:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

henk

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 16 January 2022, 18:34:17 »
Was jij niet degene die zonder antislipbanden reed? Over die situatie kan ik niet oordelen.

Jawel, maar ik vond het verschil in trekkracht zeer merkbaar toen beide modellen nog hun asb hadden.
Zonder asb zet het verhaal zich wel voort. Zonder asb voldoet de Roco bij mij nog prima. Zonder asb is de Trix een onbruikbaar model. Asb dus weer teruggezet.
De motor van beide modellen is sterk genoeg. Maar het aantal aangedreven wielen maakt echt uit.