Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 128209 keer)

Edwin2121992

• Offline Offline
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #285 Gepost op: 23 December 2015, 18:44:56 »
Best grappig hoe zo'n oude loc van een paar details een stuk opknapt. Ik heb inmiddels zelf een blauwe 1206 van Roco, maar bij m'n pa ligt nog een geel/grijze 1215 van Fleischmann. Hij verzamelt inmiddels Zwitsers maar mag van mij de 1200 niet weg doen. Ik vond dat altijd de mooiste locomotief van zijn baan en ik beschouw dat als het begin van mijn hobby.

Ik heb mijn Roco er laatst naast gezet, vooral de grote van de Fleischmann valt op. Als ik volgend jaar de geel/grijze van Roco heb, wordt dat een mooie vergelijking, een halve eeuw modelbouw ontwikkeling.

Groeten Edwin.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #286 Gepost op: 31 December 2015, 13:49:55 »
Vandaag ontving ik van de postbode een belangrijke sleutel tot de upgrade van deze oude veteraan:

Hiermee wordt de loc voorbereid om de Plux21 decoder met Roco 1200 instellingen én sound te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd...
RETROBAHN A.G.

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
« Reactie #287 Gepost op: 29 January 2016, 11:21:22 »
Om maar weer eens wat 'leven' in dit draadje te brengen........

Ooit, in een verleden dat inmiddels net zo grijs is als ik zelf inmiddels ben, was de Lima 1200 als losse Loc voor Fl. 25,- te koop bij de Hema.
Zo'n kans kun je van je krantenwijk natuurlijk niet laten liggen. Later kwam daar een 'ECHTE' Lima bij, die iets  duurder was, en ook een iets andere constructie had, maar motorisch/technisch wel gelijk aan elkaar. Ik meen dat die toen (1965???) iets van Fl. 35,- moest opbrengen.

Recent heb ik alle drie 1220 (jammer dat ze allemaal hetzelfde nummer hadden..) na ruim 40 jaar weer eens uit de berging opgevist, en op een analoog ovaaltje weer eens tot leven gewekt. Tot mijn verbazing lopen ze alledrie (na een nieuw motorschildje te hebben gemonteerd op de oerversie van de Hema vanwege afgebroken lipjes van de koolborstels) nog perfect, en zijn zelf geneigd hun rondje 'kruipend'  (zoals we dat zo graag zien...)  af te leggen.

Als je dan prijstechnisch t.o.v. rijeigenschappen gaat vergelijken met de latere Fleischmann/Roco/Märklin/Trix, en wat er allemaal nog meer aan dit schitterende model is uitgebracht, dan 'wint' de Lima toch op alle fronten. Natuurlijk is de motor niet fluisterstil, maar heb je wel eens de echte 1200 langs horen gaan bij het optrekken vanuit stilstand?  Nou....dan is die Lima muisstil hoor. Een beetje lawaai op de baan kan toch geen kwaad?
En als ze rijden, valt het mij niet zo op, dat er hier en daar een handgreepje ontbreekt, en de zijramen zijn met een klein priempje netjes aan te passen aan het destijds geldende 3-luik, of als je naar latere datum wilt pimpen, het 2-luik. En ook de lichtseinen moeten met de hedendaags verkrijgbare ledje geen probleem meer opleveren.

Maar het mag duidelijk zijn, dat voor ieder van ons, andere normen gelden v.w.b. de uiterlijke kenmerken, en hoeveel dat op de werkelijkheid lijkt, en zelfs in het grootspoor waren er verschillen. Het  is maar net welk nummer je als voorbeeld gebruikt.

Maar voor alles geldt, dat het een heel mooi model blijft, en nog steeds tot ieders verbeelding spreekt....
Voorkeur voor merken valt hier toch ook onder de noemer "smaak" en daarover blijven de meningen verdeeld.

Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #288 Gepost op: 29 January 2016, 11:25:58 »
Natuurlijk is de motor niet fluisterstil, maar heb je wel eens de echte 1200 langs horen gaan bij het optrekken vanuit stilstand?  Nou....dan is die Lima muisstil hoor. Een beetje lawaai op de baan kan toch geen kwaad?

Dat geluid van een optrekkende 1200 kan ik me nog levendig herinneren. Fraai was dat. En nu kan ik daar weer van genieten bij mijn Roco 1200. Zonder dat het geluid van de motor er bij  ;)

Ik zal de Marklin 1219 van mijn pa, 50 gulden bij Merkelbach aan de Kalverstraat rond 1965, er eens bij pakken  :)

Eelco

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #289 Gepost op: 29 January 2016, 11:32:41 »
Jaaaahhhhhh.....Merckelbach uit de Kalverstraat.
Daar heb ik ook vaak staan te kwijlen (op de eerste etage meen ik...) bij de mooie modelbaan van Märklin die daar opgesteld stond.
In die tijd had je ook veel meer modelspoorwinkels, voor zover ik mij herinner. In de Marnixstraat, tegenover het oude politieburo "Raampoort" zat ook zo'n winkeltje. Ik denk dat mijn kwijl er nog terug te vinden is.....

Alsof het gisteren was......NOS-talgie.
Ron

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #290 Gepost op: 29 January 2016, 18:14:46 »
Hoi:
Ja, Merckelbach in de Kalverstraat; daar heb ik in de jaren tachtig mijn allermooiste.............schaakspel gekocht ;D; zeker nu met het Tata Steel toernooi staat het weer prominent op tafel.
Maar alle gekheid op een stokje; ik heb ook de Lima 1200'tjes in geel/grijs, bruin en blauw en naar aanleiding van de aanschaf van de Roco 1219 met sound heb ik de blauwe Lima 1200 met Plan E rijtuigen weer eens op de baan gezet; eigenlijk helemaal niet zoveel mis mee, zoals al eerder in dit draadje opgemerkt, al blijft voor mij die Roco 1219 wel de allermooiste, maar mag het voor dat prijsverschil.. (y)
groet,
Bierwagen

tod

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 29 January 2016, 18:59:14 »
Naast Merkelbach had je vroeger in Amsterdam in veel wijken speelgoedzaken die ook treinen verkochten met inbegrip van de LIMA 1200. Alleen als kind in die tijd die met Trix Express reed, wist je niet hoe je die lok om kon bouwen naar een  Express model met middensleper en brede hoge flensen.
Trouwens je ging niet verbouwen want ook een LIMA lok was daarvoor gezien je weinige financiële middelen te duur.
Overigens heb ik nu al jaren een gebruikte LIMA 1200 en die staat netjes in de vitrine.
Ton

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #292 Gepost op: 29 January 2016, 20:35:25 »
Even de locs er bij gepakt. Het Merkelbach stickertje is helaas in de loop der jaren verdwenen, het prijsstickertje zit er nog wel op. 56 gulden.

Dan even naast de Roco gelegd:

Onmiddellijk valt het verschil in maatvoering op. En het verschil in detaillering. 50 jaar ontwikkeling maakt een flink verschil. De Marklinloc toont grof en lomp, naast het Roco-exemplaar. Wat ook prachtig is terug te zien, is dat de 1219 altijd in het midden is vastgehouden bij het op de baan zetten en weer optillen, de blauwe verf is zichtbaar lichter  :)

Dan nog even de neuzen:

De neus van de Marklinloc is duidelijk afgeronder.

Eelco

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #293 Gepost op: 29 January 2016, 20:36:29 »
Leuk vergelijk!  ;D (y)

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 29 January 2016, 20:44:37 »
Omdat ik "beginnend-herintreder" ben, met alleen maar oude Lima, Jouef en Jaja...nog oudere Tri-ang (tegenwoordig Hornby) loc's heb, kan ik natuurlijk niet goed vergelijken hoe de kwaliteit en loopeigenschappen van de tegenwoordige en veel modernere (dus waarschijnlijk ook duurdere) locomotieven zijn. Er zal in de loop der jaren enorme vooruitgang zijn geboekt, maar ik kan die vergelijking niet beschrijven omdat ik nog nooit het geluid van de hedendaagse modellen heb gehoord.
Is dat een tekortkoming? Jazeker, want het lijkt me een enorm verschil, maar........als ik dat eenmaal ervaren heb, ben ik dan nog wel zo tevreden met mijn huidige materiaal?
Ben gewoon nooit in de gelegenheid geweest om een beurs o.i.d. te bezoeken.
Wordt wel een tijd, nietwaar?
Alleen het lezen van al dat moois hier op het forum geeft al een kick, hoewel ik weet dat ik het niveau van sommige kunstenaars op het forum nooit zal bereiken.
Los van de tijd die je erin steekt, blijft het toch ook nog een vrij kostbare hobby.
Ron

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 29 January 2016, 21:31:54 »
Een Lima 1200 is best stil te krijgen, tandwielen en asjes afbramen en je bent van het grootste deel de herrie af. Een cd rom motortje doet de rest. Enige wat dan nog ontbreekt is de trekkracht, dat ga je zonder uitgebreide ombouw niet op het niveau brengen van een moderne uitvoering.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #296 Gepost op: 29 January 2016, 21:49:34 »
Leuk vergelijk!  ;D (y)

Er kwam ook aardig wat nostalgie omhoog toen ik de loc weer uit de doos haalde. We zijn verwende modelspoorders geworden  :)

PeterBezemer

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 12 February 2016, 09:42:45 »
3 kleurtjes turquoise
Marklin 1201, Marklin 1204, Roco 1201

Marklin vs Marklin

Persoonlijk vindt ik de zwarte ook wel mooi:
« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 09:45:01 door PeterBezemer. Reden: Meer plaatjes »

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 12 February 2016, 14:10:30 »
Staat die zwarte Märklin nog steeds in het groot op het viaduct van de ringweg A10 bij de Watergraafsmeer?
Prachtig gezicht.....
Ron

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 12 February 2016, 14:43:45 »
Die rijdt het Panorama Rail Restaurant, dus die staat daar niet constant, maar rijdt rond.

Groeten Edwin.