Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:19:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Sven
Vandaag om 12:44:30
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
  

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 130412 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #150 Gepost op: 12 December 2014, 11:29:44 »
inderdaad,handgrepen zijn t grootste verschil,die zijn bij roco fijner,alhoewel ik de vorm wat vreemd vindt,verder vindt ik ze uiterlijk niets voor elkaar onder doen.
Aandrijving zal voor velen het verschil maken,alhoewel ik zowel roco locs als 3 Marklin 1200en heb,en de marklin loot niet slechter naar mijn mening. Lawaai,tsja,ik rij op M rail op een houten tafel,dus lawaai zat!
Vergeet niet,voor de detaillering dat de marklin alweer 10!! jaar geleden uitkwam.
Groetjes Patrick

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5364
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #151 Gepost op: 12 December 2014, 11:33:17 »
Lawaai,tsja,ik rij op M rail op een houten tafel,
Hiermee vervalt formeel je recht op het leveren van kritiek op hedendaagse ontwerpen ;D ;D
RETROBAHN A.G.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #152 Gepost op: 12 December 2014, 11:33:54 »
De Mätrix is zeker een mooi model, maar naar mijn idee ziet de Roco er net een stukje verfijnder en gedetailleerder uit. Niet alleen met de handgrepen, maar met alles. En uiteraard de juiste draaistellen. Als "vitrinerijder" vind ik een zo juist mogelijke weergave van het origineel belangrijk; rijeigenschappen boeien mij niet zo.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #153 Gepost op: 12 December 2014, 11:35:51 »

Aandrijving zal voor velen het verschil maken


Op welk verschil doel je, MaTrix heeft ook een middenmotor met cardan?

Overigens heb ik inmiddels ook een voorkeur voor Roco, het totaal ziet er net effe beter uit mede ook door de handrails en stroomafnemers. Daarnaast heb ik bij Roco vrije decoder keuze en bij de Trixen niet.

Gr, Ben.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #154 Gepost op: 12 December 2014, 11:46:51 »

De 1252 jubileum uitvoering heeft een nieuwe motor ja, maar de eerder uitgebrachte versies waaronder de 1211, hebben de oude "koffiemolen" nog.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2014, 13:26:43 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »
Mischa

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #155 Gepost op: 12 December 2014, 11:57:37 »
Sorry hoor maar ik vind het een slap excuus dat de MaTrix al tien jaar oud is en daarom maar een koffiemolen in zich heeft en van die afzichtelijke handgrepen. Dat was toen ook al niet meer nodig!  ???

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #156 Gepost op: 12 December 2014, 12:37:12 »
Een vergelijking heeft in mijn ogen alleen zin als je een Marklin/Trix 1200 bezit en je je afvraagt of het de moeite waard is die te vervangen.
Nu een Marklin/Trix 1200 nieuw kopen betekent een modernere aandrijving (en ze konden het bij Marklin al eerder als je bijvoorbeeld aan de NS 6400 denkt...).
Dan blijft er 1 belangrijk pluspunt van de Marklin/Trix over, de metalen body (als je dat belangrijk vind).

Ik wacht (9 jaar de tijd) op de enige uitvoeringen die Trix niet heeft uitgebracht:
Een EETC en de niet gerenoveerde in grijs/geel. Maar er zullen er meer zijn die daar op wachten.
Mocht Trix er mee komen dan blijf ik op Roco gokken, ook ik vind die mooier.
Vr. groeten,
Bob

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #157 Gepost op: 12 December 2014, 12:41:34 »
Duidelijke foto's ter vergelijking. Dank. Kun je er ook nog schuin van voren maken, liefst vanuit Preiser-perspectief, zoals je de loc in het echt ziet?

De vorm, afmetingen en afwerking van de frontramen vind ik bij Roco duidelijk beter. En daarmee het hele smoel.
De ramen zijn in verhouding minder hoog, en dat is meer in overeenstemming met het origineel. De stalen rand er onder is iets hoger, wat ook beter klopt. Leg foto's van een echte er maar naast. Doordat die verhouding tussen de hoogte van de ramen tot lengte van de neus bij Matrix niet helemaal klopt, lijkt de loc voor mij te breed, te dik (ik vermoed althans dat de reden is dat ik de MaTrix lomp vind).
Verder is bij Roco de diepte waarop de ruiten liggen veel beter alsmede de algehele afwerking.
De handgrepen op de neus vind ik ook bij Roco nog steeds te opvallend (in het echt vallen ze weg tegen de omvang van de loc, ze ziet ze alleen als je ze zoekt) en hadden van mij dan ook nog steeds helemaal weg gemogen. Maar een vooruitgang is het wel.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2014, 13:42:06 door janw »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #158 Gepost op: 12 December 2014, 14:10:26 »
Spul zit alweer in de doos, na morgen misschien nog een leukere lineup!  ;)
Wil nog ff melden dat mijn plaatjes met een GSM zijn gemaakt. Okay, 20 megapixel camera maar nog steeds enorm groothoek. Dat kan de boel vertekenen natuurlijk!
Ik dacht dat Roco met nog veel meer versie's zou uitkomen en na de turkooise 1201 moet een ongerenoveerde geel/grijze of blauwe (met of zonder vignet) toch niet meer zo moeilijk zijn voor Roco.... (duim, duim, duim  :) )

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #159 Gepost op: 12 December 2014, 14:23:22 »
Alles op de jubileum (marklin reclame) na, in een periode van 9 jaar heb ik gehoord van een leverancier.
Vr. groeten,
Bob

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #160 Gepost op: 12 December 2014, 14:26:52 »
Ik zie duidelijk betere afrondingen van de neus bij de Roco, door de scherpe hoeken van de Märklin zijn de rechte vlakken groter en oogt het lomp.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #161 Gepost op: 12 December 2014, 14:37:13 »
Even ter verdediging van Marklin, die handgrepen zijn bij de Marklin versie wel geel, ga je die van Roco ook (dekkend) geel maken worden ze ook wat lomper. Dat zie je bij de deuren.
Marklin heeft er wat meer vorm in proberen te krijgen, maar of dat klopt met de werkelijkheid weet ik niet.

Ze zijn beide fout wat kleur betreft volgens mij: de handgreep hoort geel en grijs te wezen, naar gelang de beschildering van de neus. Märklin is duidelijk voor degelijkheid gegaan maar de kunst van het weglaten was hier denk ik beter geweest. Details zijn best geinig maar als ze niet in verhouding staan tot de rest, kan je ze beter weglaten.

De vorm van de deur op de neus is bij de Roco ook beter. De hoeken bovenin zijn ronder.

Wat de aandrijving betreft: dat is precies waarom ik mijn Trixjes dus vaarwel ga zeggen. Aandrijving op slechts 2 van de 6 assen is niet meer van deze tijd... ook niet van 10 jaar geleden. De nieuwere uitvoering heeft dan nu 4 assen aangedreven van de 6, dat is al beter, maar 6 aangedreven assen met de juiste as afstanden is natuurlijk te prefereren. Voor diegenen die een poos terug de 1211 en 1215 gekocht hebben is dit mosterd na de maaltijd.

Een ander voordeel is de slimmere elektronica. Ik hoorde dat de front en sluitseinen en zelfs rangeersein apart aan te sturen zijn. Ik heb nooit goed begrepen waarom Märklin (en andere fabrikanten) nooit de 21 polige interface goed weet te gebruiken. Bij de 8 polige interface tot daar aan toe, dan was er maar één extra functie aansluiting. Net eentje te kort voor sluitseinen aan beide kanten. Met de komst van verse decoders die 9 functies hebben kunnen we alvast gaan kwijlen over alle extra mogelijkheden zoals digitale koppelingen etc. Zijn er al digitale zandstrooiers voor extra tractie? :) Beweegbare panto's zou gaaf zijn maar gaat denk ik ten koste van detaillering.

Over Panto's gesproken: de nieuwe pantografen lijken een slag groter te zijn dan de Märklin exemplaren. Goed te zien als ze neer/ingeklapt zijn. Ze steken een stuk meer uit.

Ik heb inmiddels mijn gepimpte Fleischmann 1200 opgegraven en weer voorzien van buffers en sommerfeldt pantografen. Het ding heeft een metalen motorschild dus ik kan hem niet eenvoudig digitaal maken. Ik heb alleen helaas nog geen Roco 1219 om er naast te zetten. Ik zou bijna zin krijgen om nog een oude Hamo 1200 ergens op te scharrelen om de verzameling compleet te krijgen: alle (grootserie)modellen 1200 op een rijtje, Lima, Fleischmann, Hamo/Märklin, Trix/Märklin en Roco.

Ik moet toch zeggen dat ik bewondering heb voor Märklin. Ze hebben het toch maar geflikt om toendertijd een nieuw model van de 1200 op schaal uit te brengen ondanks dat ze er al eerder een hadden gemaakt. Toch best dapper. Ondanks de aandrijving en de neusvleugels (handrails) toch een geslaagd model van een van de populairste loks in Nederland. De lompheid van de Märklin neus heb ik nooit echt gezien en ik zie het nu ook niet echt in de foto's. Als Roco er niet mee was gekomen had ik zelf een andere aandrijving gemaakt en de handrails gepimpt en was ik ook tevreden geweest.

Nu dan alle lof voor Roco, die het aandurfde om alsnog een nieuw model uit te brengen en een statement te maken van 'dat gaan we lekker beter doen'. Ik hoop dat ik mijn analoge 1219 gauw krijg en dat ik budget heb om ook een blauwe en een turquoise te kopen.

Mvg,

Robert

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #162 Gepost op: 12 December 2014, 14:50:51 »
Ze zijn beide fout wat kleur betreft volgens mij: de handgreep hoort geel en grijs te wezen, naar gelang de beschildering van de neus. Märklin is duidelijk voor degelijkheid gegaan maar de kunst van het weglaten was hier denk ik beter geweest. Details zijn best geinig maar als ze niet in verhouding staan tot de rest, kan je ze beter weglaten.
Weglaten had natuurlijk ook een lading kritiek opgeleverd. Net als nu met de te lompe uitvoering ;)

Citaat
Wat de aandrijving betreft: dat is precies waarom ik mijn Trixjes dus vaarwel ga zeggen.
Voor een prikkie wil ik ze wel van je overnemen ;) 
Groeten Joop, machinist Lls

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #163 Gepost op: 12 December 2014, 17:52:59 »
Beweegbare panto's zou gaaf zijn maar gaat denk ik ten koste van detaillering.

Die heeft het Roco-model toch? Zet ze maar tegen de draad. Die van Roco beweegt; die van Märklin niet  ;D

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #164 Gepost op: 12 December 2014, 21:41:13 »
Bedankt voor de foto's, erg duidelijk.
Ik vind de handgrepen het meest in het oog springen. Maar het frontramen liggen er ook wel een stuk mooier in bij de Roco.

Maar ik ga m'n Märklins niet vervangen, zolang er geen Roco naast staat geniet ik er nog steeds van  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u