Of je iets vervangt hangt van twee vragen af: ben ik tevreden met wat ik al heb? én heb ik budget voor nieuw materiaal? Loconet heb je niet persé nodig (er bestaan ook andere aansluitingsvormen/bussen), maar ik zou Loconet wel aanraden als je helemaal van niks af aan begint.
Hallo Johan,Als eerste welkom op het forum.Alles vervangen lijkt me geen optie. Er zijn nog steeds dingen die je in de nieuwe baan kunt gebruiken.De keuze van een centrale is persoonlijk en hangt af van hetgeen je later wil gaan doen.Je gaf aan om eventueel loconet te gaan gebruiken.Als je bijvoorbeeld een IB centrale neemt heeft deze zowel loconet als S88, dus kun je ook zonder poespas je oude terugmelders en decoders gebruiken.Wissels die in het schaduwstation liggen, zou ik persoonlijk niet aansturen met servo's maar gewoon met magneet spoelen of de conrad motoren die je nu nog hebt.Anders ligt het voor de wissels in het zicht. Deze zou ik wel aansturen door servo's.Het jitterren vindt in de praktijk nog wel meevallen. In de baan die we aan het bouwen zijn zitten 32 servo's die even een "hik" geven bij het inschakelen maar heeft nog nooit tot problemen geleid.Wel worden de servo' gevoed met een aparte voeding en worden in twee secties (2 x 16) kort na elkaar ingeschakeld om te hoge inschakel stromen te voorkomen.Aansturen van de servo's is gedaan met servodecoders waar twee servo's op kunnen en hebben relais voor het polariseren van de hartstukken.Combineren van hand en automatisch rijden is te doen, maar vraagt wel de nodige technische kennis.Alles vervangen zou ik niet doen, maar zou wel overstappen op een andere centrale die meer mogelijkheden biedt.Willem.
Doe eens gek, begin eens in spoor O !
Ik vindt de ecos2 een hele mooie centrale maar die heeft dan weer geen loconet.Dan kom je al snel uit op de IB2.Of eens kijken voor zo'n Z21 centrale van roco? weet niet wat daar de aansluit mogelijkheden op zijn.En op 3.6 bij 3 meter kun je al een hele leuke baan bouwen in H0.Ik lees dat je 2 rail hebt dus dan ga ik ervan uit dat het H0 is. (andere schaal heb niet in wisselstroom als ik mijn niet vergis.)
Waarom zou het beter zijn om in een schaduwstation geen servo´s te gebruiken ?
Johan,Het gaat er hierbij om dat de wissel wordt omgezet en deze liggen niet in het zicht.Dus waarom langzaam de tongen om l;aten gaan als je het niet ziet.Als toch nog andere aandrijvingen heb liggen met de bijbehorende decoders, zou ik hier geen servo's voor gebruiken.Of moet er meer geld in willen stoppen natuurlijk. .Maakt overigens niet uit of je met 2 of 3 rail rijdt, wel het protocol dat je wilt gebruiken, dat moet de centrale dan natuurlijk wel aan kunnen.Willem
... Tevens wil ik in de toekomst meerdere accessoires met servo's willen gaan aansturen. Is het verstandig om dan te kijken naar de oc32 print? ...