Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 13:26:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Peter Soonius
Vandaag om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10

Auteur Topic: Wat zou ik moeten gaan vervangen? En wat zou jij doen?  (gelezen 3965 keer)

johan0903

• Offline Offline
Wat zou ik moeten gaan vervangen? En wat zou jij doen?
« Gepost op: 29 January 2014, 14:43:39 »
Hallo,

Ik ben sinds een aantal jaren weer begonnen met mijn baan. Ik moest de vorige afbreken wegens ruimte gebrek in huis en ben nu een kleine ruimte (300x360) tot mijn beschikking.
De vorige baan werd bestuurd dmv koploper en de tams easy control. maar nu zit ik in dubio of ik hier weer mee verder zal gaan.
Ik had in de oude situatie de conrad motoren als wissel aandrijving met de decoders van LTD. En de terug melding gebeurde met de BMD16N-SD (volgens mij een ouder type als wat er nu aangeboden wordt.
Zou het een vooruitgang zijn om een centrale te vervangen voor een met loconet? Ik weet niet of ik dat nodig zal hebben. Mijn wissels zou ik wel graag met servo's willen gaan aansturen. Tevens wil ik in de toekomst meerdere accessoires met servo's willen gaan aansturen. Is het verstandig om dan te kijken naar de oc32 print? In mijn schaduwstation zullen er 14 wissels aangestuurd moeten worden. En ik denk dat er op de baan zelf ook een stuk of 10 komen. Maar waar ik wel "bang" voor ben is het jitterren van de servo's zoals eerder op het forum is besproken.
Ik rij trouwens met 2-rail en de bedoeling zou zijn om het rijden gecombineerd te doen, automatisch en hand gestuurd.
Ik zal het forum verder nog even af speuren naar de antwoorden op mijn vragen maar wat ik me wel afvraag aan de ervaren rijder/bouwer
Wat zou jij doen alles vervangen of niet?

Groetjes Johan

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Wat zou ik moeten gaan vervangen? En wat zou jij doen?
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2014, 11:28:28 »
Hallo Johan,

Als eerste welkom op het forum.

Alles vervangen lijkt me geen optie. Er zijn nog steeds dingen die je in de nieuwe baan kunt gebruiken.
De keuze van een centrale is persoonlijk en hangt af van hetgeen je later wil gaan doen.
Je gaf aan om eventueel loconet te gaan gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een IB centrale neemt heeft deze zowel loconet als S88, dus kun je ook zonder poespas je oude terugmelders en decoders gebruiken.
Wissels die in het schaduwstation liggen, zou ik persoonlijk niet aansturen met servo's maar gewoon met magneet spoelen of de conrad motoren die je nu nog hebt.
Anders ligt het voor de wissels in het zicht. Deze zou ik wel aansturen door servo's.
Het jitterren vindt in de praktijk nog wel meevallen. In de baan die we aan het bouwen zijn zitten 32 servo's die even een "hik" geven bij het inschakelen maar heeft nog nooit tot problemen geleid.
Wel worden de servo' gevoed met een aparte voeding en worden in twee secties (2 x 16) kort na elkaar ingeschakeld om te hoge inschakel stromen te voorkomen.
Aansturen van de servo's is gedaan met servodecoders waar twee servo's op kunnen en hebben relais voor het polariseren van de hartstukken.
Combineren van hand en automatisch rijden is te doen, maar vraagt wel de nodige technische kennis.

Alles vervangen zou ik niet doen, maar zou wel overstappen op een andere centrale die meer mogelijkheden biedt.

Willem.

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2014, 17:52:05 »
Of je iets vervangt hangt van twee vragen af: ben ik tevreden met wat ik al heb? én heb ik budget voor nieuw materiaal? Loconet heb je niet persé nodig (er bestaan ook andere aansluitingsvormen/bussen), maar ik zou Loconet wel aanraden als je helemaal van niks af aan begint.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2014, 19:21:37 »
Doe eens gek, begin eens in spoor O !
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2014, 20:02:09 »

Als ik opnieuw zou moeten beginnen, dan zou het ook in een grotere schaal zijn...
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 12:40:08 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Spoor 0 adept

Karben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2014, 20:07:30 »
Ook ik ben overgestapt van h0 naar 0. Geweldig! (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

johan0903

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2014, 20:11:18 »
Of je iets vervangt hangt van twee vragen af: ben ik tevreden met wat ik al heb? én heb ik budget voor nieuw materiaal? Loconet heb je niet persé nodig (er bestaan ook andere aansluitingsvormen/bussen), maar ik zou Loconet wel aanraden als je helemaal van niks af aan begint.

Ik ben tevreden met wat ik heb maar ik weet niet of ik in de toekomst tegen beperkingen aan ga lopen. Ik wil graag het `speel element` ook gaan benutten voor de kinderen voor later. Dat er naast de hoofdbaan ook rangeersporen zijn en laad en los mogelijkheden met eventueel een kraan. Ook heb ik nog een draaischijf die aangesloten moet gaan worden.
Het budget ja het is en blijft een hobby. Ik ben ook niet de bedoeling om in een jaar tijd mijn baan te bouwen dat zal wel een 10 jaren plan worden, als dat al lukt ???
Het zal dus gewoon beetje bij beetje aangeschaft en opgebouwd gaan worden.

[/quote]
Hallo Johan,

Als eerste welkom op het forum.

Alles vervangen lijkt me geen optie. Er zijn nog steeds dingen die je in de nieuwe baan kunt gebruiken.
De keuze van een centrale is persoonlijk en hangt af van hetgeen je later wil gaan doen.
Je gaf aan om eventueel loconet te gaan gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een IB centrale neemt heeft deze zowel loconet als S88, dus kun je ook zonder poespas je oude terugmelders en decoders gebruiken.
Wissels die in het schaduwstation liggen, zou ik persoonlijk niet aansturen met servo's maar gewoon met magneet spoelen of de conrad motoren die je nu nog hebt.
Anders ligt het voor de wissels in het zicht. Deze zou ik wel aansturen door servo's.
Het jitterren vindt in de praktijk nog wel meevallen. In de baan die we aan het bouwen zijn zitten 32 servo's die even een "hik" geven bij het inschakelen maar heeft nog nooit tot problemen geleid.
Wel worden de servo' gevoed met een aparte voeding en worden in twee secties (2 x 16) kort na elkaar ingeschakeld om te hoge inschakel stromen te voorkomen.
Aansturen van de servo's is gedaan met servodecoders waar twee servo's op kunnen en hebben relais voor het polariseren van de hartstukken.
Combineren van hand en automatisch rijden is te doen, maar vraagt wel de nodige technische kennis.

Alles vervangen zou ik niet doen, maar zou wel overstappen op een andere centrale die meer mogelijkheden biedt.

Willem.
Waarom zou het beter zijn om in een schaduwstation geen servo´s te gebruiken  ?

[/quote]
Doe eens gek, begin eens in spoor O !

Als ik de ruimte ooit heb...... Het is toch wel heel erg mooi. Ik heb een paar jaar terug in Dortmund een open lok loods gezien met, volgens mij, een BR01  (y)

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2014, 20:13:25 »
Ik vindt de ecos2 een hele mooie centrale maar die heeft dan weer geen loconet.
Dan kom je al snel uit op de IB2.
Of eens kijken voor zo'n Z21 centrale van roco? weet niet wat daar de aansluit mogelijkheden op zijn.

En op 3.6 bij 3 meter kun je al een hele leuke baan bouwen in H0.
Ik lees dat je 2 rail hebt dus dan ga ik ervan uit dat het H0 is. (andere schaal heb niet in wisselstroom als ik mijn niet vergis.)

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

johan0903

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2014, 20:37:56 »
Ik vindt de ecos2 een hele mooie centrale maar die heeft dan weer geen loconet.
Dan kom je al snel uit op de IB2.
Of eens kijken voor zo'n Z21 centrale van roco? weet niet wat daar de aansluit mogelijkheden op zijn.

En op 3.6 bij 3 meter kun je al een hele leuke baan bouwen in H0.
Ik lees dat je 2 rail hebt dus dan ga ik ervan uit dat het H0 is. (andere schaal heb niet in wisselstroom als ik mijn niet vergis.)

Ik vind zelf de ecos2 er ook mooi uit zien maar niet het geld waard, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik hou meer van basic dan het grafische wat deze heeft. Ik ken mezelf en verwacht dat ik er in het begin veel op zal kijken maar na verloop van tijd niet.
En inderdaad ik rij met twee rail en niet met 3 rail. Ik heb een combinatie van Fleischmann en Roco loks en het rail systeem is het Piko A gleis.
De baan is in opbouw, het open frame is nog niet eens klaar. Als ik het een en ander klaar heb zal ik tzt mijn baan ontwerp eens posten in het board voor baan ontwerpen.

Gr. Johan

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2014, 19:35:29 »
Johan,

Citaat
Waarom zou het beter zijn om in een schaduwstation geen servo´s te gebruiken  ?

Het gaat er  hierbij om dat de wissel wordt omgezet en deze liggen niet in het zicht.
Dus waarom langzaam de tongen om l;aten gaan als je het niet ziet.
Als toch nog andere aandrijvingen heb liggen met de bijbehorende decoders, zou ik hier geen servo's voor gebruiken.
Of moet er meer geld in willen stoppen natuurlijk.   ;D .

Ben overigens met je eens dat de Ecos wel erg mooi is, maar kost dan ook wel een paar duiten.
er zijn goedkopere oplossingen.
Maakt overigens niet uit of je met 2 of 3 rail rijdt, wel het protocol dat je wilt gebruiken, dat moet de centrale dan natuurlijk wel aan kunnen.

Willem

johan0903

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2014, 20:14:36 »
Johan,

Het gaat er  hierbij om dat de wissel wordt omgezet en deze liggen niet in het zicht.
Dus waarom langzaam de tongen om l;aten gaan als je het niet ziet.
Als toch nog andere aandrijvingen heb liggen met de bijbehorende decoders, zou ik hier geen servo's voor gebruiken.
Of moet er meer geld in willen stoppen natuurlijk.   ;D .

Maakt overigens niet uit of je met 2 of 3 rail rijdt, wel het protocol dat je wilt gebruiken, dat moet de centrale dan natuurlijk wel aan kunnen.

Willem

Oke dan snap ik waarom waarom. Ik zou dan eventueel voor servo´s gaan vanwege het geluid en de levensduur. Ik las dat de conrad motoren niet het eeuwige leven hadden. En in een schaduwstation zullen de wissels regelmatig worden omgezet verwacht ik. Maar ik denk dat ik ze inderdaad gewoon ga inzetten en wel de voorbereiding tref om als er een defect raak om deze dan te vervangen voor een Tortoise of iets dergelijks.

Aangezien ik niet afhankelijk wilde zijn van of DCC of MM heb ik een paar jaar terug de Tams centrale aangeschaft. Deze kan/kon hetzelfde als de intellibox m.u.v. loconet. Ik denk dat ik deze ook eerst blijf gebruiken totdat ik tegen de beperkingen aanloop van uitbreidingen voordat ik hem vervang.

Bedankt allemaal voor de reactie´s terug.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2014, 00:21:36 »
... Tevens wil ik in de toekomst meerdere accessoires met servo's willen gaan aansturen. Is het verstandig om dan te kijken naar de oc32 print? ...
Kostprijstechnisch en technisch heel interessant. Het is echter een heel gedoe (vind ik) om de bijbehorende software te installeren en aan de 'praat' te krijgen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2014, 13:19:18 »
Dag Johan,

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt op Loconet.
Als centrale heb ik de Digitrax Superchief 5 Ampere gekozen, omdat die vanwege de dollarkoers heel betaalbaar is.
Verder veel produkten in elkaar gebakken van Hans Deloof om de zaak leuk te houden. En wissels aangestuurd met servomotoren.
Het werkt allemaal naar tevredenheid.

Gerard.