Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 18:40:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel  (gelezen 14592 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2014, 00:05:22 »
Ja, die Stichting Doorreis uitstalling is altijd geweldig.

Mvg, Michel

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #31 Gepost op: 02 March 2014, 23:35:32 »
Hallo mensen

Weer eens een stand van zaken omtrent de stroomlijners.
Ben best wel druk geweest met interieuren in diverse stroomlijners
in te bouwen.

Zo maak ik de banken uit styreenplaat.
In de jaren 80 veranderden de zones en daarvoor moesten de platen die bij de bushalte hingen
vevangen worden.
De oude werden opgeslagen.
Tot iemand op de railclub ermee voor de dag kwam,ja ik heb toen een flinke stapel opgeslagen.
Tot op heden heb ik er geweldig veel aan gehad.
't is prachtig spul je kan het vijlen slijpen schuren knippen zagen enz enz.
Ik heb er in deloop van tijd veel mee gedaan autobussen huisjes en vooral nu de vloeren voor de banken
in de stroomlijnstellen.
Heb tweewagenstel mat 40 reeds voorzien en inmiddels is het vierwagenstel mat 54 er ook mee vooezien.
Destijds eind jaren 80 heb ik toen twee stellen tegelijk gemaakt een vierwagenstel mat 36 en een vierwagenstel mat 46,ja toen nog zonder een interieur.
Nu heb ik daar een interieur in gemaakt en tevens heb ik de koplampringen aan gebracht.
 
Dit is het keukengedeelte.

Dit is het koprijtuig waar in het voorste gedeelt twee dichte coupees 2eklas waren.
Hondekop vierwagenstel  groen met rode bies is ook een beetje verder opgeknapt de ladders waren nog messing
geschildert en de gaatjes zijn er toen voorzichtig met een hete naald ingemaakt,
ik had toen nog geen handboortje.
Even een paar sfeerfotoos van mat 46 mat 54 en een glimp van de in aanbouw zijnde
hoek van hollander mat 35.

De onderstellen met de platen waarop later de banken komen.

Het koprijtuig met de motor in het bagage gedeelte.

het treinstel op de baan.


Het stel mat 35.
Luitjes dit was het weer voor even
Groet Ed

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #32 Gepost op: 03 March 2014, 11:25:30 »
Wat een heerlijke nostalgie ;)
RETROBAHN A.G.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #33 Gepost op: 23 March 2014, 22:54:56 »
Hallo

Weer even een vervolg stukje over de stroomlijners.
Ik had een foto van een mat 35 stel in aanbouw geplaatst.
Inmiddels zijn de koppen geplamuurd en ook al geschuurd en wat leidingwerk op het dak aangebracht
alsook een waterreservoir op het dak t.b.v. het toilet.
Ga de stellen binnenkort van een grondverfje voorzien,
dan gaan ze erweer wat beter uitzien.
Tot zover weer.
Even een paar foto's

Het koprijtuig met de 1eklasafdeling,de kop is ruim van lakplamuur voorzien.


Hier hetzelfde rijtuig met wat soortgenoten.

Het 2eklasrijtuig met leidingen op het dak.
Zo dit was het weer even.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #34 Gepost op: 28 March 2014, 16:17:11 »
Hallo
Weer een update over het stroomlijn materieel.
Op de foto's is een stel mat 35 eerste bouwserie te zien.
De wanden van het stel zijn overigens al ergens de vorige eeuw samengesteld,
hebben een aantal kerenbij een evenement gelegen.
De verzaagde hondekop midden bakken lagen erbij.
Had nog geen mat 36 voorzetneuzen dus bleef en de wandjes en dakdelen maar
zwerven van de ene doos in de andere.
Totdat er een stel voorzetneuzen op marktplaats tekoop werd aangeboden,
snel gereageerd en jawel ze waren voor mij.

De wanden klaar om "gezet"  te worden.
De neuzen even voor de nieuwe bakken geplaatst.
 
Na een aantal dagen waren de neuzen geplaatst de stroomafnemers geplaatst de onderstellen aangepast
schortplaten aangebracht.
De schuitjes voor de stroomafnemers zijn van 4 stookjes styreen gemaakt.

Zo ziet het stel erna uit.

Na wat uren knutselen werden de bodems aangepast met een gewicht verzwaard een een plaat waar de toekomstige banken op komen.
De voorzetneuzen zijn dus voor de lima-stellen te smal of de lima-stellen te breed??!!
Ik heb eerst de grootste stukken met stukken styreen opgevuld en daarna een flinke
hoeveelheid plamuur opgesmeerd.
Een paar dagen laten uitharden en toen flink schuren d.w.z.eerst met een beetje grof en daarna met een middel-
fijn schuurpapier.


Er was ook nog een fout gemaakt met de toiletramen aan een kant zit er een toilet met een raampje en een toilet en een urinior aan de andere kant met twee raampjes.
Ik had aan twee kanten twee raampjes,dus aan de kant van het ene toilet de open delen gedicht en in het midden een niuew toiletraampje gevijld.


Met styreen de twee klein ramen gedicht en in het midden een nieuw toiletraam gemaakt.
Verder zijn de treeplanken en de schortplaten onder het gemeenschappelijke draaistel gemaakt.
Ik heb het stel met een grondlaag verf voorzien om de onstane kieren te kunnen wegwerken.
Met verf zie je de kierenwat makkelijker dan zonder.
De banken voor het interieur zijn in de maak.
Op het moment ziet het stel er zo uit


Nog zonder verfje.

Nu met een grondverfje.

De midden oplegging
Zo dit was het wel weer voor even.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel en plan U!
« Reactie #35 Gepost op: 22 March 2016, 23:24:33 »
Hallo allemaal
Van de vorige plaatjes rijdt er alweer wat op de baan rond.
Mijn idee voor een plan U liet me niet los en op OntraXS kans gehad met de maker van
de plots te spreken. Juist Karst Drenth.
Gevraagd of ie nog neusjes had,die had ie niet meer.
Maar een oproep op het forum heeft me een compleet stel opgeleverd voor een fijn
bedrag.(dank dj.)
Na twee nachten en een dag ziek op bed gelegen te hebben vanmiddag na een douche en wat eten
eraan begonnen.
Ik ga U niet vervelen met elk wissewasje te laten zien,eens in de week een paar fotootjes that's it.
Even een plaatje van de voorganger

Op het oog redelijk goed maar het is flinterdun materiaal
en moeilijk zo te lijmen.
Dit stel is al in de eind jaren 80 van vorige eeuw gemaakt uit blinde kappen.
Je moest zelf de hoogte van de bak bepalen evenals de ramen.
Met behulp van een NVM tekening aardig gelukt.

Een paar jaar geleden een artikel gelezen over een plot plan U,
ja dat was het maar niet meer aan te komen.
Doch die oproep was schot in de roos.

De twee neuzen en de eerste twee zijwanden zover klaar dat de zijschotten geplaatst kunnen worden.

Zo dit was het weer even voor vandaag,tot gauw.
Groet Ed

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #36 Gepost op: 23 March 2016, 07:38:51 »
Mooi, ga kijken wat je er van gaat maken!

Dirkjan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #37 Gepost op: 23 March 2016, 08:37:06 »
Bekende koppen Ed! Mooi werk, voor mij ook nostalgie. Herinnert me eraan dat ik de 723 en de 17?? nog eens van interieur moet voorzien, ze wachten er al dik 20 jaar op ;) . En de muizekop natuurlijk..
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel en plan U!
« Reactie #38 Gepost op: 25 March 2016, 22:49:38 »
Hallo allemaal
Heren dank voor de fijne reacties.
Weet je wat ik van dit pakket vind??
"Nou die is ook best wel pittig hoor!!".
Een paar wanden waren uitgesneden alleen de motorwagen niet.
Deze heb ik vanmiddag en vanavond uitgesneden,
best wel wat werk en er dient zorgvuldig tewerk te gaan want het luistert best wel nou
al die delen.

De wanden van de B en de ABk zijn op de ramen na bijna klaar.
Raamlijstjes met het glas ook gelijmd.
Goed, er was al aan gewerkt en dus was er een deel zoek,een kopwand, alles
nagezocht in de doos, enveloppe met restanten styreen geen kopschot.
Ben best wel goed in styreen dus zelf een kopscht gemaakt,
de rondingen met raam en deuropening overgenomen van een bestaand kopschot.
De stand van zaken op het ogenblik

Wanden van de twee rijtuigen en de wanden van de motorwagen zover uitgesneden.
Nu de bodems nog best wel een klus maar we gaan er komen.
Zo dit was het weer voor even, tot gauw.
Groet Ed



tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel en plan U!
« Reactie #39 Gepost op: 27 March 2016, 23:10:16 »
Hallo allemaal
Fijne Pasen? Ik wel.
Eerst een mededeling, het ontbrekende stuk was
tussen de stoelleuning en de zitting geschoven, dus er ontbrak niets!
Ben effe lekker bezig geweest met de B-bak en de ABk- bak deze heb ik reeds in elkaar zitten.

De middenbak.
De ABk-bak is ook zover klaar

De ABk bak.
De twee achter elkaar met neus ervoor zoiets,

De wanden voor de motorwagen zijn ook klaar dus morgen is die ook als bak zover klaar.
Zo dat was het weer voor even tot gauw.
Groet Ed