Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
20 jaar BNLS door Weerd
Vandaag om 17:37:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel  (gelezen 14580 keer)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #15 Gepost op: 29 January 2014, 20:31:02 »
Hallo luitjes.
Ik ben aan't graven geweest en ben een paar fotoos van de diesel vijf tegengekomen
en ik wil jullie ze wel tonen.


dit is een oudere foto.hier is het stel nog rood met blauwe reclame banen


Hier is het stel in de huidige staat blauw.
Zo dat was het weer ga nog wat knutselen.
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 12:53:23 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2014, 12:04:24 »
oeh nice, ook een leuke bult houten materieel op de voorgrond. Uiteraard daarvan ook platen graag!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #17 Gepost op: 30 January 2014, 12:11:41 »
Inderdaad, great pics! BTW, mijn houten DIV is verder gevorderd dan die van jou Ed, maar daarentegen; een theemuts-post heb ik niet gebouwd.

Zo te zien ben je een Modelbouwer- en Miniatuurbanen-lezer, twee van de 'drie drie-assers' zie ik staan  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2014, 12:58:20 »
Mooi spul allemaal, dit lijkt beter dan veel andere pogingen die ik heb gezien! Is dit inderdaad met van die oranje of bruine voorzetneuzen gedaan? De vorm van die neus zit er hier eigenlijk best goed in, heb je er iets speciaals mee gedaan?

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2014, 14:40:37 »
Hallo Jan

Ik had een begin willen maken over het maken van stroomlijn materieel.

Jan het zijn de combispoor/spoorcuriosa? voorzet neuzen.
inderdaad eerst oranje naderhand bruin tot grijsbruin.
echter deze diesel vijf is al in ongeveer 1983 gebouwd.
Ben er toen speciaal voor naar het spoorweg museum geweest om wat aan foto materieel
te komen en eventueel wat tekeningen van de motorwagen,want de fotoos die ik had waren van dien aard dat
ik er niet uit kon komen over de indeling van de kant met de deuren en de roosters.
Men zij daar toen dat ik maar eens naar het HGB I moest en daar maar eens vragen.
Zo gedaan,kwam niet verder dan de portier maar deze was best welwillend heeft een telefoontje gepleegd
en zei toen dat ik een brief moest sturen naar afd. materieel.
Een brief geschreven naar materieel en ja hoor bingo twee hele grote vellen mat daarop de gehele motorwagen
met alle leidingen motoren enz.enz.,ik heb ze nog steeds.
Alleen voor de modelbouw waren ze niet zo geschikt.
Heb toen, meen op de beurs in Amersfoort  wat betere fotoos gekocht waarop de goede indeling te zien was.
Maar wat er vooraf ging,was het bekende artiekel destijds in de railhobby,ik was net lid,en had all een tijd z'n
lima hondekop in huis.
Dus,met huis tuin en keuken middelen de zaag in het stel gezet in met het gereedschap van toen
een redelijk treinstel gemaakt destijds,met de middelen van tegenwoordig gaat dat een beetje vlotter en wat makkelijker,toentertijd had ik de finaciele middelen nog niet dan die ik nu heb, en vooral het gereedschap.



Dus dit stel was het eerste en uh.... ja ik hield nog wat wat over aan onderdelen wanden onderstellen enz.enz.
De keus was gouw gemaakt een mat 46 tweewagenstel kon er met een beetje moeite wel uit gemaakt worden.
Alleen hoe een neus te maken??? Dat was voor mij wel een hele opgave,zo technies was ik nou ook weer niet.
Maar toen was er combispoor in Utrecht en die had...... voorzet neuzen voor mat 46,36 40 nou dat was dus kaasje .
toen was het gauw voor elkaar mat 46 tweewagenstel was geboren.
Een foto van heel lang geleden 1981 of zo.
 
Dus dat is allemaal wel een aardig poosje gelee.
Zo ik ga zo maar weer is aan 't knutselen,
Oja.. Floris Dilz de fotoos van het houten materieel komt te zijner tijd... en uh...
nog bedankt voor de tekeningen uit het materieelboek 1924.
Tot gauw
Groet Ed



Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12420
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #20 Gepost op: 30 January 2014, 14:46:32 »
Heb ik het toch niet voor niets gedaan ;D

Maar wat er vooraf ging,was het bekende artiekel destijds in de railhobby,ik was net lid,en had all een tijd z'n
lima hondekop in huis.
Tot gauw
Groet Ed
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2014, 14:57:52 »
Petje af voor die mat. '46! Hopelijk heb je ' m nog en is hij nog net zo mooi. De sfeer van dat materieel zit er daadwerkelijk in, ook al vinden we nu misschien niet meer alle details goed genoeg.

Dat RH artikel over de Hondekop-verbouwing is toch van begin 1985?

Wat me opvalt aan je model (of liever gezegd, niet opvalt) is dat de grootte van de ramen beter lijkt te kloppen dan bij de andere Mastica-verbouwingen die je ziet. Vaak lijken de ramen te klein verhouding tot de bakken, maar daar heb ik op deze foto geen (of veel minder) last van. Zijn het Mastica-wanden?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #22 Gepost op: 30 January 2014, 16:18:37 »
Hele sfeervolle foto's. Ik vind de diesel vijf in blauw nog beter ogen dan in rood. Iets om over na te denken.

Jan heeft een treffend punt. Volgens mij is de mat'46 nog helemaal met lima wanden gemaakt waarbij de kozijnen met zilver zijn aangezet om de wand heen. Dan worden ze vanzelf groter dan wanneer de complete sponning er in valt.

Groeten,

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #23 Gepost op: 30 January 2014, 16:18:55 »
Door de storing is het bericht dubbel geplaatst. Moderatoren: deze mag weg.

Mvg, paul
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 17:39:01 door Paul de Goede »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #24 Gepost op: 30 January 2014, 16:56:46 »
 ???
Ik meende dat ik een tweetal fotoos met een blauwe diesel vijf en
een foto van een rode diesel bij de topic had had gedownload,
wel dan nog maar eens een keer


Wel daar zijn dan weer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2014, 23:20:31 »
Goedendag allemaal

Weer even een stand van zaken doen omtrend de stroomlijners.
Ben druk doende om de stellen van een interieur te voorzien en wat gewicht zodat ze niet zo bibberen tijdens het rijden.
Ik heb in het verleden meer kwantiteit als kwaliteit gebouwd.
Om een indruk te geven de eerste mat 54 naar een artikel in de railhobby ik meen dat dit
in '79 was en in 1980 was het stel rijdend te zien op de modulebaan van de Railclub utrecht.
Mat 46 kwam er al rap achteraan 1981,ook met de deelspijlen in de ramen gelijmd.

In de Bijnkershoek een ouden vandagen centrum in utrecht was wel eens een evenement van de modelbouwers.
Daar stond iemand die verkocht voorzetneuzen,ik meen dat het combispoor uit Utrecht was.
Er was ook een poos een winkel op de Homeruslaan.
Ja als de goeie neuzen voorradig zijn dan konden er weer een stel treinen gemaakt worden.
Een mat 40 was het volgende stel want de mastica wandjes kwamen op ge markt.

Wel dit stel had  wat smallere deuren dus de deurpartijen werden smaller gemaakt door er een strookje tussenuit te halen dit moest voor 10 deur partijen.
De mastica wandjes waren zo geplaatst, de neus was een ander verhaal.
De lima bak is breder dan de neus, deze iets uirgerekt aan de onderkant en boven met plamuur opgevuld.
daarna nert zolang schuren tot het de goede vorm had.
Het interieur bestond eigenlijk uit overgebleven delen interieur van lima hondekoppen,
om maar iets van een interieur te hebben.
Dit stel heeft nu wel een degelijk interieur met banken wc's en andere voorzieningen.


Ook hebben de draaistellen een aanpassing gekregen door een ander veerpakket,die typerend waren voor dit type treinstel.
Het eerste stel wat een nieuw interieur kreeg was een 4 wagenstel mat 36.


Zo dat was het wel even weer voor deze keer.
Er komt nog wel meer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2014, 00:21:32 »
Hallo luitjes

Een update van de stroomlijners.
Zoals ik verteld heb,heb ik een mat 40 tweewagenstel
voor de liefhebbers stel no 315.
Heb het stel in de jaren 80 vamn de vorige eeuw gebouwd.
Het mat 46 stel is nog gebruik gemaakt van de restanten van het gesloopte hondenkopstel.
In middels is er dan mastica in de handel gekomen best nog wel prijzig.
Het mat 40 stel is wel al met mastica wanden gebouwd,wel van een setje voor een vierwagenstel.
Wel ook hier was weer zo snel mogelijk want er was weer een opendag van de railclub op komst.
Dus uiterlijk perfect alleen geen interieur.
Nu is het de tijd om daar verandering in te brengen.
De motor zat in de 2e/3e klas rijtuig en wel in 't zicht.
Ik heb de motor in het bagage deel ondergebrachht daartoe moest het frame gedraaid worden.
Beetje zagen en vijlen..  et ... voila de motor zit achterde rolluiken.
Dus er kunnen tussenschotten en banken gemaakt worden, en dan krijgt de wagenbak toch wel weer
wat meer gewicht.
Alle schotten van een raam/deur voorzien.
Het 2e klas rijtuig heeft ook de banken gekregen net achter de cabine.
Wel  een paar plaatjes om het een en ander te bekijken.


Het motorgedeelte is verplaatst.

Hier is de helft al met interieur gedaan.


Een statie portret van het 2e 3e klas rijtuig.


Een draaistel met de typerede wiegveren voor mat 40.

Detail van het 2e /3e klas rijtuig.

Het stel bijna afgebouwd
Nu nog schilderen en transfers aanbrengen.
Tot een volgende keer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #27 Gepost op: 11 February 2014, 23:06:41 »
 :)
Hallo luitjes
Weer even een update omtrent de stroomlijners met een paar fotootjes.
Allereerst het mat 40 tweewagenstel is zover klaar dat er geschilderd kan worden
en wel het interieur en de schortplaten ende lampringen en kleine plekjes.
Ook wordt er belettering aangebracht.
Zo zag het stel er een aantal jaren geleden uit tijdens een manifestatie in Goes.

en zo ziet het stel er nu uit.

De schuiten rond de stroomafnemers zijn uit drie laagjes styreen gemaakt.
Het stel is geheel van interieur voorzien.
Nog een paar plaatjes van de bouw.

samen met mat 46 wat nu een interieur krijgt

een close up van de verschillen van de neusvorm van mat 40 en mat 46.

Nou dit was het weer voor deze keer.
Tot gauw weer.
Groet Ed

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2014, 12:42:10 »
Leuk draadje dit, mooie modellen komen hier voorbij.
Ik blijf dit in de gaten houden. :)

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Facelift stroomlijn materieel
« Reactie #29 Gepost op: 19 February 2014, 23:29:33 »
Ha die Ed,

Ik vond nog wat plaatjes van (o.a.) jouw stellen op de Eurospoor tentoonstelling bij Stichting Doorreis in 1994 (20 jaar terug dus...):



Boven de Mat'36 ELD-3 en daaronder de Mat'40 DE-5. De Mat '46 dubbeldekker is van Arjen Dijkgraaf (tekentafelmodel) en daaronder een gele DE-2 (met ja, de reclamebanen de verkeerde kant op) van onze messingbouwer Pierre de Wispelaere. Daaronder nog een plan U (is di ook van jou...???) gekoppeld aan mijn Pec.



Hetzelfde materieel nog een keertje van de andere kant.



Volgens mij jouw groene DE-3 Mat'34 (de grijze is een messingmodel van Pierre). Daaronder jouw blauwe DE-5 (en de kop van de rode DE-5).  Op de derde rij staat achter een ('gewone') Lima Mat'46 nog een zelfbouw Mat'46 tweetje, ikneem aan ook van jou?

Ik heb geen idee of ik nog meer foto's / dia's van deze tentoonstelling heb, maar deze had ik ooit al eens ingescand... Blijft leuk, dat Stroomlijnmaterieel...

Peter