Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
  

Auteur Topic: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.  (gelezen 3484 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Gepost op: 27 January 2014, 16:50:46 »
Hoi,

Ik heb een vraagje over het volgende:
Onderstaand een schema over hoe ik mijn digitaal systeem opbouw.
Ik sluit mijn massa van alle gebruikers aan via het "common ground" systeem.
Nu zit er ook een Uhlenbrock 63410 in mijn systeem.
Ik las dat deze op ander transfo moet aangesloten worden dan de IB.
Maar ik neem aan dat de andere aansluiting aangesloten mag worden op de massa?

Grt Dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Benelux

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2014, 08:57:29 »
Hi,

De trafo voor de wissels is een "stand alone" trafo en dient niet verbonden te zijn met de trafos voor de boosters, IB e.d.

Uhlenbrock site: Das LocoNet-Schaltmodul wird von einem separaten Trafo mit Energie versorgt und belastet das LocoNet oder die Digitalzentrale nicht.

Voor de andere trafo's heb je gelijk en is je tekening wel correct.

De enige wijze waarop de 63410 verbonden is met het systeem is via de loconet aansluiting.

Groet

Jos

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2014, 10:39:12 »
Beste Jos,

Dank je wel voor de reactie.
Ondertussen in mijn schets aangepast.



Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Benelux

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2014, 13:10:18 »
Hi,

Helemaal goed.
De Trafo voor de wissels kun je inderdaad gebruiken voor meerdere 63410 modules.
Ik heb 10 van deze modules geschakeld (80 wissels en 20 seinen) en dat gaat prima.
Uiteraard dien je wel alle modules (ook de bezetmeld modules) te verbinden, in een circuit, via de loconet ingangen en de loconet T ingang van de IB.

Groet

Jos
« Laatst bewerkt op: 28 January 2014, 13:17:12 door Benelux »

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2014, 13:37:19 »
Hoi,

Ik zal de (voeding)aansluitingen van mijn Ultieme keerlus dan ook maar op een aparte massa aansluiten.
Ik heb die ook aangesloten op de gezamenlijke massa.
 
Oké ik ben er uit.
Bedankt alvast.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2014, 13:41:29 »
Hoi Dave,

Jammer dat je de eerste foto weggehaald hebt, konden anderen van leren :)

Ik zie alleen nog 1 fout. Het zal zo wel werken maar het is wat onhandig. De gemeenschappelijke draad van de wissels sluit je aan op de + klem van de decoder. (Zie even de handleiding voor welke, ze verschillen...)

Je zal ze idd niet mogen verbinden omdat de decoder naar alle waarschijnlijkheid de inkomende spanning dubbelzijdig gelijk richt, de twee type + aansluiting bevestigen dit vermoeden. De kathode kant (negatief) wordt dan als GND gebruikt. Deze zit intern weer aan de GND van de locnet en deze is weer gelijk aan de GND van de baan = ingang in de centrale. De hele trafo spanning komt daardoor over één diode in de gelijkrichter van de decoder te staan en zal de helft van de periode geleiden = halve periode sluiting.

In dit geval zou dus wel de spanning van trafo 1 dubbelzijdig gelijk mogen richten en de kathode/negative kant aan de common ground mogen hangen. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik het schema van de decoder niet ken (en deze is vast niet openbaar) en dat ik het niet 100% zeker weet. Dit is iig hoe het gros van de decoders het doet en lijkt door de + ingangen ook hier van toepassing.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2014, 14:01:51 »
Dan zetten we ze allebei even naast elkaar terug.

FOUT


GOED


Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2014, 14:03:58 »
:)

Alleen de gemeenschappelijke draad (zwart) van de wisselaandrijving nog aan de decoder. De rechter + (die naast de 16V~) is degene die je wilt hebben voor wissels.




Timo
« Laatst bewerkt op: 28 January 2014, 14:11:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2014, 15:29:18 »
Oke,

Merci voor de info.
het is alweer vijf jaar geleden en je vergeet snel enkele details.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2017, 12:52:50 »
Hoi all,

Ik heb nog een vraagje over de sturing van het signaal dat mijn IB van Uhlenbrock stuurt.
Ik heb nu sein en servo decoders aangesloten en klopt het dat het beter is om de "Gleis" aansluitingen op deze componenten rechtstreeks (en alleen) van de IB te laten komen?
Dus niet aftakken van de leidingen die van de boosters afkomen.
Zie mijn schema hieronder.

Dave

commonground_uhlenbruck
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2017, 10:08:46 »
Ik zou niet weten waarom je een Gleis/signaal ingang beter op de IB zou doen. Uit de IB komt hetzelfde signaal als uit je boosters  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over aansluitingen vanaf de IB.
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2017, 10:17:00 »
Hoi,

Het signaal komt altijd door?
Ook als je toevallig met meer treinen rijd dan toegestaan voor de booster.


Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2017, 10:41:00 »
Zolang de booster aan is komt het net zo goed door als op de IB. Wat er in de IB zit is ook gewoon een booster. (Alleen een ietswat gevoelige booster ::))

En met te veel treinen op een booster / booster overbelasten moet je natuurlijk nooit doen ::) Maar als je de E van CDE ook aangesloten hebt zal de boel dan uitschakelen inclusief de centrale. Heb je het zo dat alleen een booster uit gaat en je wilt in dat geval dat de wissels en seinen gewoon schakelen zou je het op een losse booster kunnen gooien (inclusief ringleiding). Of je hiervoor de booster van de IB zelf wilt gebruiken is aan jou. In theorie belast je hem licht maarja, als je tijdens klussen sluiting maakt heb je toch weer een sluiting aan de IB hangen. De reden waarom je de IB uitgang niet zou willen gebruiken :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox