Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: LSModels 2014 (h0)  (gelezen 143748 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #165 Gepost op: 05 juni 2014, 21:54:06 »
En we hebben weer een nieuwtje: de eerste Pullman (CdA)

nou nog maar een paar jaar tot de EdN  ;)

dirkjan

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #166 Gepost op: 05 juni 2014, 23:10:31 »
Ls models heeft eind vorig laten weten dat de bds fiets in maart zou komen, dus niet, misschien ieman al vernomen wanneer wel?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #167 Gepost op: 06 juni 2014, 08:40:44 »
En we hebben weer een nieuwtje: de eerste Pullman (CdA)

nou nog maar een paar jaar tot de EdN  ;)

dirkjan

Wat is EdN?

En ben wel blij met die Pullman rijtuigen... wil best graag de VSOE nabouwen, maar rijtuigen van Rivarossi zijn ten eerste moeilijk te krijgen en ten tweede ook niet geheel kloppend (en volgens mij kun je ook niet de volledige trein nabouwen).

Met vriendelijke groet,
Dennis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #168 Gepost op: 06 juni 2014, 10:43:47 »
EdN = Étoile du Nord

en voor de volledigheid CdA = Cote d'Azur

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2014, 10:45:36 door martijnhaman »

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #169 Gepost op: 06 juni 2014, 14:47:00 »
Werden de 'EdN' rijtuigen ook gebruikt in de zogenaamde 'Intercity-plus' treinen? Ik zit met smart te wachten op de restauratie Pullman rijtuigen met de nummers 51 84 88-50 003-5 en 51 84 88-50 004-3 voor inzet van de 'Intercity-plus' trein, rond 1980. Lsmodels en Roco corails al in bezit.

(bron: Martijn Haman http://www.martijnhaman.nl/ )

Jeroen
We're all riders on this train.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #170 Gepost op: 06 juni 2014, 14:53:04 »
Zie ik daar de CIWL WR (3341-3360) ook aan de horizon gloren?
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #171 Gepost op: 06 juni 2014, 20:28:05 »
Jeroen, in de Intercity Plus zaten de 2750 en 2752, dat waren geen omgebouwde WP rijtuigen, maar echte restauraties

Gert-Jan, hoezo? Wil je dan opeens frans gaan rijden?

dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #172 Gepost op: 07 juni 2014, 11:36:44 »
Dirk Jan,
Nee hoor, maar aangezien de spoeling aan CIWL restauratiewagens nogal dun is, er bij de CIWL een grote variëteit aan types met en zonder verbouwingen was, ik toch een zwak heb voor de CIWL en dat  ding gewoon mooi is knijp ik deze keer een oogje dicht.
Dichterlijke vrijheden noemt men dat.
Jij hebt ooit iets gezegd over de Blauwe Roemenen, kan die info niet meer vinden, hoe zit het daar mee?
Gelukkig is de model situatie bij de slaapwagens iets beter hoewel een 1e generatie U-Hansa wel heel erg welkom zou zijn.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #173 Gepost op: 07 juni 2014, 13:05:03 »
Jeroen, in de Intercity Plus zaten de 2750 en 2752, dat waren geen omgebouwde WP rijtuigen, maar echte restauraties

dirkjan

Okay dan, helder. (y)  Naar wat ik begrepen heb zijn deze 2 rijtuigen bij de NS omgenummerd, tot de genoemde computernummers in mijn vorige bericht.
Ben niet helemaal thuis in de types die nog uitgebracht gaan worden door LSModels. Maar nu rijst bij mij wel de vraag of de 'echte' restauraties 2750 dan wel de 2752 op de planning staan?
Dat zou een welkome aanvulling zijn om een verantwoorde treinsamenstelling anno 1980 te maken. Uiteraard dan wel de bakken met computernummering.

Jeroen
 
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2014, 13:11:30 door Thowra »
We're all riders on this train.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #174 Gepost op: 07 juni 2014, 15:06:22 »
Hallo,

Voor degenen die zich interesseren in de exploitatie van CIWL-restauratiewagens in Nederlandse treinen: In sommige "blokkendoos"-treinen in de periode vóór de 2e WO werden ook CIWL restauratiewagens ingezet. Een voorbeeld daarvan waren -volgens N.J. van Wijck Jurriaanse op bldz 37 van zijn brochure "Van Stoomtramlocomotieven  en Dieseltreinen" - de "boottreinen" 400 en 401 tussen Amsterdam en Hoek van Holland (die in Schiedam van rijrichting veranderden). Zo'n blokkendoostrein was bijvoorbeeld vanaf Schiedam naar Amsterdam als volgt samengesteld:

mBD, Aec, R , Bec , mBD 


Het interessante daarbij was dat aan één zijde van de treinstam de mBD met zijn bestuurderscabine daar tegenaan stond en niet met de zijde waar de vouwbalg zat.  Ondanks de uitleg die de schrijver geeft over de noodzaak daarvan- hij schrijft vanwege het rebrousseren in Schiedam? -  is het me nooit duidelijk geworden wat nou precies de reden daarvan was.

Overigens reden die restauratiewagens ook wel mee in "gewone" blokkendoos-treinen op de "Oude Lijn" tussen Amsterdam en Dordrecht. Dat was dus wel wat anders dan een gloeiend kartonnen bekertje koffie vóór het instappen gekocht bij de Starbucks. 

Gegroet,

Rob

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #175 Gepost op: 07 juni 2014, 15:42:02 »
Hmmm, die BLG en TOUAX autotransporters zijn ook wel errrrrrug jammie!! Dat word weer een duur gebeuren  :-[ :-X

Die BLG's zijn leuk met een setje nog uit te brengen V100 van B-Models de 1102 van Mehano het dambord van HSL of zelfs een Cl66 van Captrain is mogelijk!
De Touax met een Locon 990x of Strukton G1206
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2014, 16:41:58 door Floris »

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #176 Gepost op: 07 juni 2014, 16:38:30 »
Ik ben bang dat die Touax wagens hier ook wel zullen komen. Wel duur, maar vrees dat ik ze niet kan weerstaan ;-)  Overigens zijn het pas de eerste prototypes, dus ik denk dat het nog minimaal twee maanden duurt voor ze daadwerkelijk komen. Kan ik nog even sparen ;-)

Mvg, Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #177 Gepost op: 07 juni 2014, 17:24:15 »
Het interessante daarbij was dat aan één zijde van de treinstam de mBD met zijn bestuurderscabine daar tegenaan stond en niet met de zijde waar de vouwbalg zat.  Ondanks de uitleg die de schrijver geeft over de noodzaak daarvan- hij schrijft vanwege het rebrousseren in Schiedam? -  is het me nooit duidelijk geworden wat nou precies de reden daarvan was.

Wat je nu hier beschrijft staat echter niet zo in de tekst, de mBD stond gewoon met zijn vouwbalg aan de treinzijde. 

Normaal stonden de mBD's met de cabines naar Rotterdam, en de mC's met de cabines naar Amsterdam.
Omdat in deze boottreinen geen mC was opgenomen, was hiervoor een mBD opgenomen welke met zijn cabine naar Amsterdam stond.
Dit was op dat moment voor het materieel uniek, waardoor NJ van Wijck Jurriaanse het ook vermeld.
 De boottrein bestond alleen maar uit eerste en tweede klasse rijtuigen met een WR.
Het  rebrousseren betekend kopmaken, en dat gebeurde in Schiedam om vanaf Amsterdam naar Hoek van Holland te rijden.  In van stoom tot stroom staat op blz 101 ook deze uitleg.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #178 Gepost op: 07 juni 2014, 18:07:36 »
Dag Arjen,

Bij die boottrein stond aan beide uiteinden een mBD. Normaalgesproken zag je dat anders bijna nooit omdat meestal - zoals jij ook schrijft - aan één zijde van de "blokkendoos"-treinstam een mBD stond en aan de andere zijde een mC. Toen het was gelukt om vouwbalgen zodanig te construeren dat ze geen wind en water doorlieten als ze "op kop" liepen kwam de methode in zwang om in de "daluren" de mC in Amsterdam af te koppelen en de trein in die verkorte samenstelling in de richting Amsterdam te besturen vanuit een tussenmotorrijtuig mCd (die in de complete treinstam tegen de mC aan stond). Na terugkeer in Amsterdam van een "verkorte" treinstam kon desgewenst een mC tamelijk eenvoudig weer aan de treinstam gekoppeld worden.

Mijn "Frans" is wel zo dat ik het werkwoord rebrousseren tot in de finesses doorgrond, en juist daarom begrijp ik het niet. Of zou het zo zijn dat álle mBD's zó op de rails stonden dat de stuurstanden allemaal in dezelfde richting (Dordrecht) stonden, wat op zichzelf niet onlogisch zou zijn.  Als je dan een tweede mBD (zeg in Amsterdam) achteraan zo'n speciale boottrein-stam wilde toevoegen stond die dan dus "verkeerd om".

Enfin, het is al lang geleden en er zijn maar weinigen die het uit eigen waarneming navertellen kunnen.

Gegroet,

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #179 Gepost op: 11 juni 2014, 16:34:24 »
In de jaren na de oorlog was in de Etoile du Nord een WSP2-WSPc koppel ingezet. Dit betekent een pullman 2e klasse (type Etoile du Nord) en een pullman 1e klasse met keuken (type Cote d'Azur of Flèche d'Or). Helaas heeft LS niet een losse WSPc in tp IIIa aangekondigd. Hopelijk straks als koppel met een EdN.

dirkjan