Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: LSModels 2014 (h0)  (gelezen 155882 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #165 Gepost op: 05 June 2014, 21:54:06 »
En we hebben weer een nieuwtje: de eerste Pullman (CdA)

nou nog maar een paar jaar tot de EdN  ;)

dirkjan

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #166 Gepost op: 05 June 2014, 23:10:31 »
Ls models heeft eind vorig laten weten dat de bds fiets in maart zou komen, dus niet, misschien ieman al vernomen wanneer wel?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #167 Gepost op: 06 June 2014, 08:40:44 »
En we hebben weer een nieuwtje: de eerste Pullman (CdA)

nou nog maar een paar jaar tot de EdN  ;)

dirkjan

Wat is EdN?

En ben wel blij met die Pullman rijtuigen... wil best graag de VSOE nabouwen, maar rijtuigen van Rivarossi zijn ten eerste moeilijk te krijgen en ten tweede ook niet geheel kloppend (en volgens mij kun je ook niet de volledige trein nabouwen).

Met vriendelijke groet,
Dennis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #168 Gepost op: 06 June 2014, 10:43:47 »
EdN = Étoile du Nord

en voor de volledigheid CdA = Cote d'Azur

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 June 2014, 10:45:36 door martijnhaman »

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #169 Gepost op: 06 June 2014, 14:47:00 »
Werden de 'EdN' rijtuigen ook gebruikt in de zogenaamde 'Intercity-plus' treinen? Ik zit met smart te wachten op de restauratie Pullman rijtuigen met de nummers 51 84 88-50 003-5 en 51 84 88-50 004-3 voor inzet van de 'Intercity-plus' trein, rond 1980. Lsmodels en Roco corails al in bezit.

(bron: Martijn Haman http://www.martijnhaman.nl/ )

Jeroen
We're all riders on this train.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #170 Gepost op: 06 June 2014, 14:53:04 »
Zie ik daar de CIWL WR (3341-3360) ook aan de horizon gloren?
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #171 Gepost op: 06 June 2014, 20:28:05 »
Jeroen, in de Intercity Plus zaten de 2750 en 2752, dat waren geen omgebouwde WP rijtuigen, maar echte restauraties

Gert-Jan, hoezo? Wil je dan opeens frans gaan rijden?

dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #172 Gepost op: 07 June 2014, 11:36:44 »
Dirk Jan,
Nee hoor, maar aangezien de spoeling aan CIWL restauratiewagens nogal dun is, er bij de CIWL een grote variëteit aan types met en zonder verbouwingen was, ik toch een zwak heb voor de CIWL en dat  ding gewoon mooi is knijp ik deze keer een oogje dicht.
Dichterlijke vrijheden noemt men dat.
Jij hebt ooit iets gezegd over de Blauwe Roemenen, kan die info niet meer vinden, hoe zit het daar mee?
Gelukkig is de model situatie bij de slaapwagens iets beter hoewel een 1e generatie U-Hansa wel heel erg welkom zou zijn.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #173 Gepost op: 07 June 2014, 13:05:03 »
Jeroen, in de Intercity Plus zaten de 2750 en 2752, dat waren geen omgebouwde WP rijtuigen, maar echte restauraties

dirkjan

Okay dan, helder. (y)  Naar wat ik begrepen heb zijn deze 2 rijtuigen bij de NS omgenummerd, tot de genoemde computernummers in mijn vorige bericht.
Ben niet helemaal thuis in de types die nog uitgebracht gaan worden door LSModels. Maar nu rijst bij mij wel de vraag of de 'echte' restauraties 2750 dan wel de 2752 op de planning staan?
Dat zou een welkome aanvulling zijn om een verantwoorde treinsamenstelling anno 1980 te maken. Uiteraard dan wel de bakken met computernummering.

Jeroen
 
« Laatst bewerkt op: 07 June 2014, 13:11:30 door Thowra »
We're all riders on this train.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #174 Gepost op: 07 June 2014, 15:06:22 »
Hallo,

Voor degenen die zich interesseren in de exploitatie van CIWL-restauratiewagens in Nederlandse treinen: In sommige "blokkendoos"-treinen in de periode vóór de 2e WO werden ook CIWL restauratiewagens ingezet. Een voorbeeld daarvan waren -volgens N.J. van Wijck Jurriaanse op bldz 37 van zijn brochure "Van Stoomtramlocomotieven  en Dieseltreinen" - de "boottreinen" 400 en 401 tussen Amsterdam en Hoek van Holland (die in Schiedam van rijrichting veranderden). Zo'n blokkendoostrein was bijvoorbeeld vanaf Schiedam naar Amsterdam als volgt samengesteld:

mBD, Aec, R , Bec , mBD 


Het interessante daarbij was dat aan één zijde van de treinstam de mBD met zijn bestuurderscabine daar tegenaan stond en niet met de zijde waar de vouwbalg zat.  Ondanks de uitleg die de schrijver geeft over de noodzaak daarvan- hij schrijft vanwege het rebrousseren in Schiedam? -  is het me nooit duidelijk geworden wat nou precies de reden daarvan was.

Overigens reden die restauratiewagens ook wel mee in "gewone" blokkendoos-treinen op de "Oude Lijn" tussen Amsterdam en Dordrecht. Dat was dus wel wat anders dan een gloeiend kartonnen bekertje koffie vóór het instappen gekocht bij de Starbucks. 

Gegroet,

Rob

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #175 Gepost op: 07 June 2014, 15:42:02 »
Hmmm, die BLG en TOUAX autotransporters zijn ook wel errrrrrug jammie!! Dat word weer een duur gebeuren  :-[ :-X

Die BLG's zijn leuk met een setje nog uit te brengen V100 van B-Models de 1102 van Mehano het dambord van HSL of zelfs een Cl66 van Captrain is mogelijk!
De Touax met een Locon 990x of Strukton G1206
« Laatst bewerkt op: 07 June 2014, 16:41:58 door Floris »

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #176 Gepost op: 07 June 2014, 16:38:30 »
Ik ben bang dat die Touax wagens hier ook wel zullen komen. Wel duur, maar vrees dat ik ze niet kan weerstaan ;-)  Overigens zijn het pas de eerste prototypes, dus ik denk dat het nog minimaal twee maanden duurt voor ze daadwerkelijk komen. Kan ik nog even sparen ;-)

Mvg, Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #177 Gepost op: 07 June 2014, 17:24:15 »
Het interessante daarbij was dat aan één zijde van de treinstam de mBD met zijn bestuurderscabine daar tegenaan stond en niet met de zijde waar de vouwbalg zat.  Ondanks de uitleg die de schrijver geeft over de noodzaak daarvan- hij schrijft vanwege het rebrousseren in Schiedam? -  is het me nooit duidelijk geworden wat nou precies de reden daarvan was.

Wat je nu hier beschrijft staat echter niet zo in de tekst, de mBD stond gewoon met zijn vouwbalg aan de treinzijde. 

Normaal stonden de mBD's met de cabines naar Rotterdam, en de mC's met de cabines naar Amsterdam.
Omdat in deze boottreinen geen mC was opgenomen, was hiervoor een mBD opgenomen welke met zijn cabine naar Amsterdam stond.
Dit was op dat moment voor het materieel uniek, waardoor NJ van Wijck Jurriaanse het ook vermeld.
 De boottrein bestond alleen maar uit eerste en tweede klasse rijtuigen met een WR.
Het  rebrousseren betekend kopmaken, en dat gebeurde in Schiedam om vanaf Amsterdam naar Hoek van Holland te rijden.  In van stoom tot stroom staat op blz 101 ook deze uitleg.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #178 Gepost op: 07 June 2014, 18:07:36 »
Dag Arjen,

Bij die boottrein stond aan beide uiteinden een mBD. Normaalgesproken zag je dat anders bijna nooit omdat meestal - zoals jij ook schrijft - aan één zijde van de "blokkendoos"-treinstam een mBD stond en aan de andere zijde een mC. Toen het was gelukt om vouwbalgen zodanig te construeren dat ze geen wind en water doorlieten als ze "op kop" liepen kwam de methode in zwang om in de "daluren" de mC in Amsterdam af te koppelen en de trein in die verkorte samenstelling in de richting Amsterdam te besturen vanuit een tussenmotorrijtuig mCd (die in de complete treinstam tegen de mC aan stond). Na terugkeer in Amsterdam van een "verkorte" treinstam kon desgewenst een mC tamelijk eenvoudig weer aan de treinstam gekoppeld worden.

Mijn "Frans" is wel zo dat ik het werkwoord rebrousseren tot in de finesses doorgrond, en juist daarom begrijp ik het niet. Of zou het zo zijn dat álle mBD's zó op de rails stonden dat de stuurstanden allemaal in dezelfde richting (Dordrecht) stonden, wat op zichzelf niet onlogisch zou zijn.  Als je dan een tweede mBD (zeg in Amsterdam) achteraan zo'n speciale boottrein-stam wilde toevoegen stond die dan dus "verkeerd om".

Enfin, het is al lang geleden en er zijn maar weinigen die het uit eigen waarneming navertellen kunnen.

Gegroet,

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #179 Gepost op: 11 June 2014, 16:34:24 »
In de jaren na de oorlog was in de Etoile du Nord een WSP2-WSPc koppel ingezet. Dit betekent een pullman 2e klasse (type Etoile du Nord) en een pullman 1e klasse met keuken (type Cote d'Azur of Flèche d'Or). Helaas heeft LS niet een losse WSPc in tp IIIa aangekondigd. Hopelijk straks als koppel met een EdN.

dirkjan