O ja, een snelschakelaar is niet alleen om een overstroom uit te schakelen.Leuk als je hem op bijv; 1000 Amp afstelt.Dan zou de snelschakelaar pas bij een stroom van 1000A zichzelf willen uitschakelen. Maar bij een botte sluiting zal de te schakelen stroom dan inmiddels al het dubbele (zo niet hoger) bedragen.Daarom heeft elke snelschakelaar een dI/dT voorziening. Heerlijke kreet maar het is een voorziening die de snelschakelaar al uitschakelt als de toename van de stroom in relatie met de tijd een ingestelde waarde overschrijdt. Dit duid al op een sluiting dus schakelt de snelschakelaar al op voorhand uit waardoor de te schakelen stroom binnen de perken blijft.Basiskennins spoorwegmaterieel voor een monteur in de jaren rond 1970.
Een vonkenhoorn heeft bij een smeltveiligheid als doel de vlamboog die ontstaan bij het smelten af te leiden zodat deze geen verdere schade aanricht. Een snelschakelaar heeft doorgaans ook een vonkenhoorn, alleen is die van buitennaf niet zichtbaar.
Bij de eerste stellen Mat'54 met snelschakelaar vindt je op het dak nog een vonkenhoorn met een 100 A smeltstrip alleen voor de overspanningsafleider.
In het treinstel waar de snelschakelaar van uitgevallen is zal de hoogspanningsmeter 0 Volt aangeven en de meldlamp "Lijnschakelaars uit" zal gaan branden.Bij mat'54 schakelt de snelschakelaar alleen af door een overschrijding van de maximale totale stroom. Diff en Max tractie schakelen de lijnschakelaars af en laten de snelschakelaar in.
De werking is als volgt , na het ontstaan van de vlamboog op het smalste deel ,zal de vlamboog zich naar de uiteinden verplaatsen . Daar de te overbruggen afstand groter wordt ,wordt het ook moeilijker om de vlamboog in stand te houden . Om dit afbrekingsproces te bespoedigen maakt men wel gebruik van zogenaamde blaasspoel .
Niet mee eens thom, ook bij mat'54 had de snelschakelaar eeb dI/dT voorziening.
De hoogspanningsmeter zal bij uitstaande snelschakelaar wel de spanning aangeven. De trafoshunt zit tussen de aardings-/stroomafnemerkeuzeschakelaar geplaatst.