Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Artitec 2014 (h0)  (gelezen 99842 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #150 Gepost op: 03 February 2014, 20:59:26 »
Doe cabine van de YA hierboven is alleen maar omgeschilderd , kom op, leg je snijvrees aan de kant en ga hakkuh en zaguh. Zo moeilijk is dat niet: alles onder de cabine moet verdwijnen, je moet de wielkast een eindje uitsnijden en een trappetje solderen. Ook moet het Grote Gat dichtgezet worden , een paar opgetekende lijntjes zijn voldoende . dan nog een simpel bumpertje maken (Evergreen U profiel, op maat gemaakt en omgebogen) twee gaatjes erin, koplampen en je bent er al ongeveer.

Of wachten op Artitec om maar weer eens ontopic te komen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #151 Gepost op: 03 February 2014, 21:00:10 »
@ Dirkjan: Scherp  (y)

Hans

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #152 Gepost op: 03 February 2014, 22:08:04 »
Hallo

Weet iemand wat voor kleur de kippenwagens op basis van de hongaar gaan krijgen?
Op de site van Artitec staat een tekening in het grijs terwijl bij de beschrijving staat dat
het een bruine wagen is.

Is op de site van artitec inmiddels al aangepast.
Worden dus grijs met text op de deuren.  (y)

Groet
Jeff
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 17:47:48 door Jeff van Alphen »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #153 Gepost op: 03 February 2014, 22:23:12 »
Aan de andere kant heb je dus met een kant en klaar model dus langer rijplezier  8)  ;)

dirkjan

Nee hoor, want als je  hem zelf bouwt is hij veel eerder klaar dan dat Artitec hem uitlevert.  ;D ;D ;D

Grtz,
Ton

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #154 Gepost op: 03 February 2014, 22:38:12 »
Heer Arkema wrote:
Citaat
Doe cabine van de YA hierboven is alleen maar omgeschilderd , kom op, leg je snijvrees aan de kant en ga hakkuh en zaguh

haha Gert, ik geef je helemaal gelijk! Alleen vroeger was ik nog niet zover, en is de verkrijgbaarheid van styreen iets van de laatste tijd.
Nu zou ik het inderdaad anders aangepakt hebben. Dan maar braaf afwachten op Artitec.  ;D


Jeroen
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #155 Gepost op: 03 February 2014, 22:49:38 »
Citaat
Nee hoor, want als je  hem zelf bouwt is hij veel eerder klaar dan dat Artitec hem uitlevert.
Je weet toch wel hoe lang een bouwpakket gemiddeld op de plank ligt voordattie wordt gebouwd (als ie al wordt gebouwd)?  :)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • Bruggen-IG:
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #156 Gepost op: 04 February 2014, 00:09:58 »
Prachtig nieuws allemaal van Artitec, mijn enige bezwaar is dat de zelfbouwers zo steeds minder exclusief worden. >:(
Maar die plannen met de Pec roepen nu acuut de vraag op (en is hierboven ook al even genoemd) of nu eindelijk de werkende scharfenbergkoppelingen van Artitec ook los leverbaar worden, want je wilt die Pec toch minimaal achter een Hondekop of mat. '46 kunnen hangen, en in theorie ook achter je DE1 of DE2 (dit schijnt voorgekomen te zijn; zijn er foto's van bekend?), en dus wil je al je stroomlijnmaterieel met dezelfde koppelingen uitrusten. Hier moeten ze bij Artitec over nagedacht hebben....

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #157 Gepost op: 04 February 2014, 06:37:04 »
Wat die Scharfenbergs betreft helemaal mee eens. De fabrikanten zien stroomlijnmaterieel nog te veel als zelfstandig rijdende units, terwijl het beeld van de jaren 50 en 60 vooral gekoppelde en lange combinaties was. Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat men weigert tegemoet te komen- op een praktische manier dan- aan het verlangen van tijdperkrijders om het stroomlijnmaterieel uit te brengen zoals het in die tijd op de baan te zien was. Dus onderling koppelbaar, lange treinen, allerlei materieel door elkaar (behalve DE3 dan)
En dan heb ik het nog niet eens over natuurgetrouw koppelen zoals de deukpec met de DE3 bijvoorbeeld. Zal Artitec dan een opklapbare koppeling maken? Natuurlijk niet. Alle details van locs en wagens zijn tegenwoordig subliem, en alles klopt, maar zoiets essentieels als authentieke koppelingen, dat is nog een rommeltje. Men doet niet eens moeite met elkaar te overleggen hoe dat aan te pakken is. Ieder brengt zijn eigen koppeling uit, de een een gewone imitatie, de ander een niet gelijkende maar wel werkende en allerlei kleinfabrikanten nog eens allerlei varianten.
We kunnen het hebben over details bij nieuw uitgebracht materieel- daar worden pagina's mee volgeschreven- maar wat betreft Scharfenberg koppelingen is het een zootje en een groot minpunt voor de enthousiast. En om ze zelf gelijkend en werkend te ontwerpen en bouwen is ook een te zware opgave voor de gemiddelde enthousiast.
Dus: doe daar wat aan, fabrikanten en ontwerp eindelijk eens universeel koppelbare treinstellen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #158 Gepost op: 04 February 2014, 08:30:34 »
Blij dat je dat toegeeft Jeroen, maar trek dan een andere conclusie dan deze;

Dan maar braaf afwachten op Artitec.  ;D

(y)   

EDIT: Rockerbox had het al begrepen  (y) (zie ik nu achteraf  ;) ) En ja, ik moet m'n KX-33-78 ook es bouwen....
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 10:21:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #159 Gepost op: 04 February 2014, 09:12:28 »
Vroeger was het heel gebruiker dat materieel van de ene fabrikant niet koppelbaar was met materieel van een andere fabrikant. Märklín gebruikte andere koppelingen dan Fleischmann en Trix en niets paste aan elkaar. In het gunstigste geval kon je de koppelingen losschroeven en vervangen door een ander, maar in de meeste gevallen zat de koppeling vast en was deze alleen via hakken, breken, zagen en lijmen te vervangen door iets anders.
Voor locs, rijtuigen en goederenwagens is dat inmiddels aardig verbeterd door de gestandaardiseerde NEM schacht. Tijd dat er ook een dergelijke norm voor stroomlijnmaterieel gaat komen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8663
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #160 Gepost op: 04 February 2014, 10:07:19 »
 ::) Veit, Woytnik....
En als je die niet wilt, plug je toch een att-koppeling in je trekker? Er zitten twee werkenden en twee niet werkenden bij een DE - stel.
Toegegeven, losse waren handiger geweest.
Het zou mij trouwens niet verbazen als er op een Hk andere zitten dan op een DE, IC of Y
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 10:11:16 door Huibert »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #161 Gepost op: 04 February 2014, 10:07:38 »
of nu eindelijk de werkende scharfenbergkoppelingen van Artitec ook los leverbaar worden,
Inderdaad, die vraag hebben we vaker gesteld. Het zou veel slimmer zijn om stroomlijnmaterieel met een NEM koppelschacht aan de voorzijde uit te rusten en koppelbare Scharffenbergs met de bekende steekverbinding uit te rusten. Dat moet toch te doen zijn. Dan kun je je bestaande materieel zelf wel van een NEM schacht voorzien om aan het recentere spul te koppelen, een kortkoppelmechaniek is dan eigenlijk niet eens nodig.
RETROBAHN A.G.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #162 Gepost op: 04 February 2014, 10:13:27 »
Niet eens Bessel,  ;D

Een NEM schacht is veel te lomp om als Scharfenberg-koppelstang door te kunnen gaan... mogelijkheid zou zijn om de NEM-schacht zover naar achteren te zetten, dat hij niet door de frontschort steekt. Maar of je dan nog met het draaipunt uitkont, betwijfel ik ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22553
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #163 Gepost op: 04 February 2014, 10:25:54 »
Wel eens.  ;D

Maar toevallig in december in Houten gevraagd of mijn defecte 'werkende' Schafenbergs konden worden vervangen. Helaas was dat niet mogelijk en werden zo ook niet meer gemaakt, aldus het personeel op de stand. Ik dacht één van de gebroeders. De mal schijnt niet meer in orde te zijn, zodat veel koppelingen vroeg of laat defect raken. In mijn geval heel vroeg, want ze kwamen defect uit de doos. In plaats van de losse werkende koppelingen is er een vaste koppelboom in het model van de Scharfenbergs ontworpen. Bij de Roco v/t zit ook zoiets.
Ik werd geacht voor de koppelboom te betalen en dat leek me geen goed idee gezien het feit dat mijn koppelingen toch echt defect zijn geleverd. Maar goed, die koppelboom is dus leverbaar en ik vermoed dat ze voor het koppelen van de PEC ook langs die lijnen denken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #164 Gepost op: 04 February 2014, 10:51:31 »
 ;D ;D