Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Huup
Vandaag om 10:40:56
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Jelmer
Vandaag om 10:27:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 09:53:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:49:25
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:36:47
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 07:06:37
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
  

Auteur Topic: Artitec 2014 (h0)  (gelezen 103189 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #150 Gepost op: 03 February 2014, 20:59:26 »
Doe cabine van de YA hierboven is alleen maar omgeschilderd , kom op, leg je snijvrees aan de kant en ga hakkuh en zaguh. Zo moeilijk is dat niet: alles onder de cabine moet verdwijnen, je moet de wielkast een eindje uitsnijden en een trappetje solderen. Ook moet het Grote Gat dichtgezet worden , een paar opgetekende lijntjes zijn voldoende . dan nog een simpel bumpertje maken (Evergreen U profiel, op maat gemaakt en omgebogen) twee gaatjes erin, koplampen en je bent er al ongeveer.

Of wachten op Artitec om maar weer eens ontopic te komen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #151 Gepost op: 03 February 2014, 21:00:10 »
@ Dirkjan: Scherp  (y)

Hans

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #152 Gepost op: 03 February 2014, 22:08:04 »
Hallo

Weet iemand wat voor kleur de kippenwagens op basis van de hongaar gaan krijgen?
Op de site van Artitec staat een tekening in het grijs terwijl bij de beschrijving staat dat
het een bruine wagen is.

Is op de site van artitec inmiddels al aangepast.
Worden dus grijs met text op de deuren.  (y)

Groet
Jeff
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 17:47:48 door Jeff van Alphen »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #153 Gepost op: 03 February 2014, 22:23:12 »
Aan de andere kant heb je dus met een kant en klaar model dus langer rijplezier  8)  ;)

dirkjan

Nee hoor, want als je  hem zelf bouwt is hij veel eerder klaar dan dat Artitec hem uitlevert.  ;D ;D ;D

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #154 Gepost op: 03 February 2014, 22:38:12 »
Heer Arkema wrote:
Citaat
Doe cabine van de YA hierboven is alleen maar omgeschilderd , kom op, leg je snijvrees aan de kant en ga hakkuh en zaguh

haha Gert, ik geef je helemaal gelijk! Alleen vroeger was ik nog niet zover, en is de verkrijgbaarheid van styreen iets van de laatste tijd.
Nu zou ik het inderdaad anders aangepakt hebben. Dan maar braaf afwachten op Artitec.  ;D


Jeroen
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #155 Gepost op: 03 February 2014, 22:49:38 »
Citaat
Nee hoor, want als je  hem zelf bouwt is hij veel eerder klaar dan dat Artitec hem uitlevert.
Je weet toch wel hoe lang een bouwpakket gemiddeld op de plank ligt voordattie wordt gebouwd (als ie al wordt gebouwd)?  :)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Bruggen-IG:
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #156 Gepost op: 04 February 2014, 00:09:58 »
Prachtig nieuws allemaal van Artitec, mijn enige bezwaar is dat de zelfbouwers zo steeds minder exclusief worden. >:(
Maar die plannen met de Pec roepen nu acuut de vraag op (en is hierboven ook al even genoemd) of nu eindelijk de werkende scharfenbergkoppelingen van Artitec ook los leverbaar worden, want je wilt die Pec toch minimaal achter een Hondekop of mat. '46 kunnen hangen, en in theorie ook achter je DE1 of DE2 (dit schijnt voorgekomen te zijn; zijn er foto's van bekend?), en dus wil je al je stroomlijnmaterieel met dezelfde koppelingen uitrusten. Hier moeten ze bij Artitec over nagedacht hebben....

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #157 Gepost op: 04 February 2014, 06:37:04 »
Wat die Scharfenbergs betreft helemaal mee eens. De fabrikanten zien stroomlijnmaterieel nog te veel als zelfstandig rijdende units, terwijl het beeld van de jaren 50 en 60 vooral gekoppelde en lange combinaties was. Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat men weigert tegemoet te komen- op een praktische manier dan- aan het verlangen van tijdperkrijders om het stroomlijnmaterieel uit te brengen zoals het in die tijd op de baan te zien was. Dus onderling koppelbaar, lange treinen, allerlei materieel door elkaar (behalve DE3 dan)
En dan heb ik het nog niet eens over natuurgetrouw koppelen zoals de deukpec met de DE3 bijvoorbeeld. Zal Artitec dan een opklapbare koppeling maken? Natuurlijk niet. Alle details van locs en wagens zijn tegenwoordig subliem, en alles klopt, maar zoiets essentieels als authentieke koppelingen, dat is nog een rommeltje. Men doet niet eens moeite met elkaar te overleggen hoe dat aan te pakken is. Ieder brengt zijn eigen koppeling uit, de een een gewone imitatie, de ander een niet gelijkende maar wel werkende en allerlei kleinfabrikanten nog eens allerlei varianten.
We kunnen het hebben over details bij nieuw uitgebracht materieel- daar worden pagina's mee volgeschreven- maar wat betreft Scharfenberg koppelingen is het een zootje en een groot minpunt voor de enthousiast. En om ze zelf gelijkend en werkend te ontwerpen en bouwen is ook een te zware opgave voor de gemiddelde enthousiast.
Dus: doe daar wat aan, fabrikanten en ontwerp eindelijk eens universeel koppelbare treinstellen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #158 Gepost op: 04 February 2014, 08:30:34 »
Blij dat je dat toegeeft Jeroen, maar trek dan een andere conclusie dan deze;

Dan maar braaf afwachten op Artitec.  ;D

(y)   

EDIT: Rockerbox had het al begrepen  (y) (zie ik nu achteraf  ;) ) En ja, ik moet m'n KX-33-78 ook es bouwen....
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 10:21:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #159 Gepost op: 04 February 2014, 09:12:28 »
Vroeger was het heel gebruiker dat materieel van de ene fabrikant niet koppelbaar was met materieel van een andere fabrikant. Märklín gebruikte andere koppelingen dan Fleischmann en Trix en niets paste aan elkaar. In het gunstigste geval kon je de koppelingen losschroeven en vervangen door een ander, maar in de meeste gevallen zat de koppeling vast en was deze alleen via hakken, breken, zagen en lijmen te vervangen door iets anders.
Voor locs, rijtuigen en goederenwagens is dat inmiddels aardig verbeterd door de gestandaardiseerde NEM schacht. Tijd dat er ook een dergelijke norm voor stroomlijnmaterieel gaat komen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9082
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #160 Gepost op: 04 February 2014, 10:07:19 »
 ::) Veit, Woytnik....
En als je die niet wilt, plug je toch een att-koppeling in je trekker? Er zitten twee werkenden en twee niet werkenden bij een DE - stel.
Toegegeven, losse waren handiger geweest.
Het zou mij trouwens niet verbazen als er op een Hk andere zitten dan op een DE, IC of Y
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 10:11:16 door Huibert »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5443
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #161 Gepost op: 04 February 2014, 10:07:38 »
of nu eindelijk de werkende scharfenbergkoppelingen van Artitec ook los leverbaar worden,
Inderdaad, die vraag hebben we vaker gesteld. Het zou veel slimmer zijn om stroomlijnmaterieel met een NEM koppelschacht aan de voorzijde uit te rusten en koppelbare Scharffenbergs met de bekende steekverbinding uit te rusten. Dat moet toch te doen zijn. Dan kun je je bestaande materieel zelf wel van een NEM schacht voorzien om aan het recentere spul te koppelen, een kortkoppelmechaniek is dan eigenlijk niet eens nodig.
RETROBAHN A.G.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #162 Gepost op: 04 February 2014, 10:13:27 »
Niet eens Bessel,  ;D

Een NEM schacht is veel te lomp om als Scharfenberg-koppelstang door te kunnen gaan... mogelijkheid zou zijn om de NEM-schacht zover naar achteren te zetten, dat hij niet door de frontschort steekt. Maar of je dan nog met het draaipunt uitkont, betwijfel ik ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22732
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #163 Gepost op: 04 February 2014, 10:25:54 »
Wel eens.  ;D

Maar toevallig in december in Houten gevraagd of mijn defecte 'werkende' Schafenbergs konden worden vervangen. Helaas was dat niet mogelijk en werden zo ook niet meer gemaakt, aldus het personeel op de stand. Ik dacht één van de gebroeders. De mal schijnt niet meer in orde te zijn, zodat veel koppelingen vroeg of laat defect raken. In mijn geval heel vroeg, want ze kwamen defect uit de doos. In plaats van de losse werkende koppelingen is er een vaste koppelboom in het model van de Scharfenbergs ontworpen. Bij de Roco v/t zit ook zoiets.
Ik werd geacht voor de koppelboom te betalen en dat leek me geen goed idee gezien het feit dat mijn koppelingen toch echt defect zijn geleverd. Maar goed, die koppelboom is dus leverbaar en ik vermoed dat ze voor het koppelen van de PEC ook langs die lijnen denken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #164 Gepost op: 04 February 2014, 10:51:31 »
 ;D ;D