Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
  

Auteur Topic: Marklin veilige keuze?  (gelezen 9091 keer)

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2007, 17:43:01 »
ben namelijk nu nog een N rijder dus ben niet zo heel bekend met het h0 geweld ;D en kan ik alleen de draaischijf van marklin gebruiken of kan ik ook een andere gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 18:13:41 door d.kamps »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2007, 18:53:26 »
Hihi, grappig, de eerste mod trekt rap het lont uit het kruit, en 1 post later komt de volgende mod om er rap weer een groter lont in te steken  ;D.

Ik zal hem deze keer niet aansteken dan  ;).
Ik denk dat je je eerst zelf de vraag moet stellen, wat wil ik??
Wil je treinen rijden dan maakt het niet zoveel uit welk merk je neemt, neem dan gewoon wat jezelf het mooiste vind en wat het beste in je budget past.
Wil je in de toch zo realistisch als mogelijk modelbouwen, raad ik je toch aan om het 2 rail systeem te nemen.
En nee, niet om de pukkels, dat argument is me in dit draadje al ontnomen, maar om de geometrie en de railhoogte om wat andere argumenten te noemen.
De reden dan Märklin meer 2de hands verkrijgbaar zou zijn, mag eigenlijk geen argument zijn in je keuze, aangezien het een keuze moet zijn voor een lange termijn, en een eenmaal gekozen systeem verander je niet weer zomaar lijkt me.
Voor beide systemen is er nieuw en 2de hands zat te krijgen, en alle merken zijn net zo sterk als zwak wat beterft de houdbaarheid van hun bestaansrecht.
Dus kies eerst wat je wil bouwen en waarom, en kies daarop je systeem, en niet andersom.
Mvg Marty,

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2007, 19:46:02 »
1.10 is aan de krappe kant in H0, maar het kan wel. Zelfs als je rondjes wilt rijden.

Marklin is verder een veilige keuze, om je beginvraag (algemeen) breed te beantwoorden. Je komt echt bere veel oud en nieuw spul tegen op beurzen.

Groet, Sicco Jan


Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2007, 20:10:57 »
Hoi Marty

Citaat
in marklin is een grote 2e hands markt

2de hands keuze kwa Marklin/3 rail zal echt niet groter zijn dan de overige merken die de 2 rail markt vertegenwoordigen.

Effe 1 nadeel van 3 rail rijden. Je kan alleen kiezen voor marklin rail en niet iets anders. Dus als je voor mooie Peco of Tillig rail gaan. Jammer dan zal niet makkelijk gaan of je moet heel handig zijn :)

Succes
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 17:11:49 door Jeroen1975. Reden: sitaat toegevoegd voor marty »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2007, 20:29:26 »
valt er dan ook wat te bouwen of een L vormige ruimte van 2.10 en 3.10m en 1,10 diep?

Ik bouw in precies dezelfde maten en vorm. Kijk eens op het marklinforum.nl wat ik allemaal aan het bouwen ben: Klik hier, alleen te zien door leden. Of kijk eens op mijn site:www.freewebs.com/robbykonijn.

Groetjes,

Robbert

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2007, 20:40:26 »
Hoi Marty

2de hands keuze kwa Marklin/3 rail zal echt niet groter zijn dan de overige merken die de 2 rail markt vertegenwoordigen.




heummmmm, waar zeg ik dat dan ???  8)
Voor 2 rail systemen zijn er ook strips verkrijgbaar, dus ook dat is op te lossen, maar dat is al een paar keer besproken hier, dus dat draadje moet ook zo op te zoeken zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat mensen te vaak te weinig kijken naar wat ze nou precies willen voor ze een keuze maken.
Mvg Marty,

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #21 Gepost op: 14 August 2007, 21:00:24 »
Hoi Marty

........

Effe 1 nadeel van 3 rail rijden. Je kan alleen kiezen voor marklin rail en niet iets anders. Dus als je voor mooie Peco of Tillig rail gaan. Jammer dan zal niet makkelijk gaan of je moet heel handig zijn :)

Succes

Om ook een groot voordeel te benoemen, is het maken van diverse railfiguren zonder keerlusmodules en dergelijke te gebruiken. Dat is bij Märklin niet nodig.

En om Peter nog een ondersteuning te geven heb ik ook nog een foto toegevoegd.  ;D



Groeten

Olav
Groeten

Olav

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #22 Gepost op: 14 August 2007, 22:30:31 »
@Marty

Het was een natte lont. Geen gevaar voor ontsteking.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2007, 22:44:49 »
En dan te bedenken dat de vragensteller alleen maar wilde weten of het bedrijf Märklin nog in gevaar was.

Maar je leert altijd wat van zo'n draadje. Er zijn trammetjes met puko's tussen de rails. En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat niet.  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 14:48:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #24 Gepost op: 14 August 2007, 22:50:43 »
Als je vooral nieuw uitgebrachte modellen wil. Is gelijkstroom misschien toch beter want. Alle fabrikanten op marklin na zijn gelijkstroom. Ze maken wel wisselstroom modellen maar die zijn altijd duurder. En trix maakt bijna alle modellen van marklin voor gelijkstroom.
Voor grootspoorfoto's zie site

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #25 Gepost op: 14 August 2007, 22:55:36 »
.............

Maar je leert altijd wat van zo'n draadje. Er zijn trammetjes met puko's tussen de rails. En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat gewoon niet.  ;D

Het was geen trammetje, het was de S-bahn.  ;D
Groeten

Olav

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #26 Gepost op: 14 August 2007, 23:18:24 »
Flinke telelens gebruikt dan.  :D
Alleen, de puko's houden opeens op. Hoe moet dat dan verder Olav?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #27 Gepost op: 15 August 2007, 06:45:16 »
En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat gewoon niet.  ;D

Discussie loopt toch al uit dus maar bij die K-rails zie je dat niet hoor, moet je niet aan C en M - rail gaan denken want daar zijn ze goed zichtbaar.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #28 Gepost op: 15 August 2007, 10:00:50 »
Het gaat niet alleen over de puko's Laurens. Het gaat over profielhoogte, profieldikte, wisselhoeken, puntstukken en wisseltongen. In tweerail heb je zoiets als Tillig elite, Peco of Rocoline zonder bedding waarbij de werkelijkheid veel beter wordt benaderd dan bij welke Märklin rails dan ook. Leg een Tillig wissel maar eens naast een K-wissel. Het is het verschil tussen een modelwissel en een basaal functioneel wissel.

Voor mij is dat doorslaggevend, maar anderen stellen weer andere prioriteiten.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #29 Gepost op: 15 August 2007, 10:17:53 »
Ja daar heb je 100% gelijk in, er zijn losse puko's te koop die je daar onder kan leggen maar dat is volgens mij geen kijk.

HAd ik zo snel even niet aan gedacht en dat is een goede reden om geen 3-rail te rijden.