Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
  

Auteur Topic: Welk sein is dit?  (gelezen 4077 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Welk sein is dit?
« Gepost op: 20 January 2014, 13:53:56 »
Hoi,

Ter voorbereiding van mijn toekomstige baan en/of module Tubanteum een middagje langs het spoor doorgebracht en kwam ik het volgende voor mij, onbekende sein, tegen op baanvak Hengelo(O) en Oldenzaal.





Ze staan voor het hoofdsein aan beide kanten.
Ik heb al gekeken bij Nico Spild, maar die kent 'em ook niet
Wie weet wat dit sein betekend?
Alvast bedankt

Rino
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2014, 14:35:25 »
Dit sein is het zogenaamde "L" sein, en staat gekoppeld aan een verderop gelegen "H" sein. Met dit sein kunnen machinisten van goederen of aangewezen treinen de trein stil zetten voor een verderop gelegen helling, zodat ze niet op de helling tot stilstand komen en daardoor niet meer weg kunnen komen. Het is een hulpmiddel voor de machinist zodoende.

Groet,

Johan

[Edit] Mocht je nog meer vragen hebben over seinen, klik eens op de volgende link: http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek.pdf

Dit is een seinenboek uit 2005, dus er kunnen seinen in staan die niet meer voorkomen
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 14:38:17 door Johan de Bruin »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2014, 15:16:54 »
Dank je Henk en Johan

Het is dus een L sein.
In hoofdstuk 5 Seinen voor tunnels en steile hellingen (uitgave NSR Seinenenboek  mei 2013 Klik)




Bron: NSR seinenboek

Hengelo ligt met 18m boven NAP lager (want een beekdal) dan Oldenzaal (de Tankenberg is een heuvel van 85 meter hoogte en daarmee het hoogste punt in Overijssel). Kunnen we niet hebben dat er een zware goederentrein van Oldenzaal terug rolt naar Hengelo. ;)

Ik snap het weer.

Groeten

Rino

Ride On

Rino

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2014, 15:45:14 »
Dank je Henk en Johan

Het is dus een L sein.
In hoofdstuk 5 Seinen voor tunnels en steile hellingen (uitgave NSR Seinenenboek  mei 2013 Klik)
Ook deze versie is alweer achterhaald. Met de laatste wijziging is sein 283 uit het seinenboek verdwenen (was in gebruik bij de Hemtunnel).
Groetjes,
Emiel

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2014, 16:55:27 »
Wat logisch is want het sein 303 waar het naar verwijst was al verwijderd.
Ride On

Rino

guest7823

  • Gast
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 18:27:24 »
Inmiddels is er wel iets vergelijkbaars o.a. bij de Willemsspoortunnel in Rotterdam in gebruik. Hierbij heb je seinen (o.a. aan de Rotterdam Centraal kant op de kop van de perrons) met een X / G bak er naast. Goederentreinen mogen enkel met een "G" vertrekken.

Indien de "G" brandt zijn de seinbeelden dusdanig dat alle seinen om met een goederentrein de tunnel door te komen veilig staan.

Bij een "X" staan niet alle seinen in en na de tunnel veilig en kan een goederentrein in de tunnel op de stijgende helling een sein tegen komen dat daar wegkomen lastig of onmogelijk maakt

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 18:51:27 »
Het X- en G-regime is er altijd al geweest bij/in de Hemtunnel en Willemstunnel.

De verlichte driehoek is alleen verdwenen (en daarmee ook uit het seinenboek) omdat het nooit gebruikt werd. Het is na de indienststelling van de Hemtunnel extra geplaatst ten behoeve van hondekoppen, die bij een stilstand voor het rode sein* helling op de tunnel niet meer uit konden komen. Als de verlicht driehoek brandde, moest je stoppen voor het stopplaatssein, welke zodanig in de tunnel hing, dat je helling af stil stond en altijd weer weg kon komen.

* In de Hemtunnel staan beide kanten op per spoor 2 P-seinen. Eentje helling af, net voor de tunnel en eentje ongeveer halverwege de helling omhoog. Bij/in de Willemstunnel is de verlichte driehoek nooit gebruikt.

Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 18:54:02 door Emiel_nl »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2014, 10:45:18 »
Het lijkt er op dat het L en H sein nog uit het lichtseinstelsel 1946 stammen, Geinig  :)
Ride On

Rino

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2014, 12:30:57 »
met het verschil tussen het X/G regime en L/H:

Dat er bij L/H niet hoeft gestopt te worden als de mcn dit niet nodig acht.
Bij X/G-regime waarbij de vaste X brand er WEL gestopt dient te worden door goederentreinen ook al staat het bij behorende sein veilig.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2014, 12:54:19 »
Als een goederentrein voorbij een vast brandende X rijdt heeft hij een sts, bij het voorbijrijden van een vast brandende H hoogstens een probleempje :P

De L staat overigens voor Langzamer en de H voor Ho. Zo onthielden we het tenminste voor het examen  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2014, 13:09:41 »
met het verschil tussen het X/G regime en L/H:

Dat er bij L/H niet hoeft gestopt te worden als de mcn dit niet nodig acht.
Bij X/G-regime waarbij de vaste X brand er WEL gestopt dient te worden door goederentreinen ook al staat het bij behorende sein veilig.

Als ik de beschrijving in het seinenboek lees, dan is het opvolgen van L- en H-seinen niet alleen maar een kwestie van "naar de mening van de machinist":

276
‘L’- sein
Wit licht
Snelheid zodanig begrenzen dat voor het eerstvolgende sein nr. 277 kan worden gestopt.
Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen.

277
‘H’- sein
Wit licht
Stoppen voor het sein.
Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen.


Zo kan ik een goederenmachinist niet aanraden om bij de Velsertunnel het L- en H-sein te negeren. Dan heb je aan je direct leidinggevende heel wat uit te leggen.
Groetjes,
Emiel

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Welk sein is dit?
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2014, 13:18:07 »
Maar dan moet je er wel bij zetten dat de Velsertunnel de enige uitzondering is in het rijtje namelijk dat die geen X/G regime kent maar een L/H, waarbij in dit geval er nooit een reizigerstrein en een goederentrein, of twee goederentreinen tegelijk in de tunnel mogen zijn. De L/H bij de Velsertunnel worden dan ook als een soort van X/G regime gebruikt, plus dat voor goederentreinen de L/H altijd gekoppeld is aan het seinbeeld Geel + L (driehuis) en Rood + H, voor de Velsertunnel.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA