Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
  

Auteur Topic: Treindienstleider  (gelezen 1919 keer)

Marco B

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Treindienstleider
« Gepost op: 19 January 2014, 18:41:53 »
Goede avond,

Hierbij een paar vragen:

Hebben treindienstleiders ook nachtdienst?
Bepaald een treindienstleider wanneer een trein kan rijden? (tijd, baanvak, eindbestemming)

Gr,

Marco

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Treindienstleider
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2014, 19:11:42 »
Nee 's nachts doen de kabouters het werk  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 19:13:36 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Treindienstleider
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2014, 19:19:31 »
Bij een baanvak (of emplacement) dat in dienst is, is altijd een treindienstleider aanwezig. In Nederland is volgens mij standaard elk baanvak 24 uur per dag geopend, in bijvoorbeeld Duitsland wordt nog veel meer handmatig gewerkt en zijn sommige baanvakken tussen laatste trein en eerste trein een paar uur gesloten.

Tweede vraag is mij of meer 'ja', met daarbij de opmerking dat in Nederland vrijwel alles automatisch wordt aangestuurd (wordt van tevoren ingepland). Extra treinen of rijwegen of rangeerbewegingen worden wel door de treindienstleider zelf ingesteld.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2014, 01:26:48 »
Ook extra ritten (leeg-mat, werkplaats-overbrengingen en extra rangeerritten) worden in principe automatisch behandeld. Alleen worden ze pas op het laatste moment bij Prorail in het systeem ingevoerd, veelal aangebracht door de bijsturing van een vervoerder. Dit inderdaad in tegenstelling tot normale ritten die in het plansysteem Donna vooraf ingepland worden. Pas op de dag zelf (of iets ervoor, dat weet ik niet precies) wordt de hele dag-inhoud overgezet in ARI, ookwel bekend als Automatische Rijweg Instelling.
Groetjes,
Emiel

Marco B

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Treindienstleider
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2014, 17:46:08 »
Maar wie grijpt er in als iets gebeurd (bijv. calamiteit)?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2014, 18:02:50 »
Een calamiteit staat los van het plansysteem Donna en dat van Prorail.

De treindienstleider kijkt opzich wel mee via het scherm, waar z'n hele werkgebied op te bekijken is. En als hij een onveilige situatie ziet of ziet aankomen, kan hij via de GSMR een alarmoproep doen en via de dan ontstane spreekverbinding eventueel nog aanvullende gegevens verstrekken. Ook kan hij eventueel ingestelde rijwegen terugnemen, waardoor seinen op rood terugvallen. Dat laatste doet hij alleen als er direct gevaar is en het op rood vallen van een sein als extra attentiewaarde kan dienen.

Verder kunnen machinisten ook via de GSMR op dezelfde manier een alarmoproep plaatsen.         

Groerjes,
Emiel

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Treindienstleider
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 18:27:34 »
Hallo,

Het heuvel sorteer gedeelte van rangeerterrein Kijfhoek is bijvoorbeeld na 15 uur op zaterdag tot 23 uur zondag gesloten. Dan is er ook geen aparte heuvelprocesleider aanwezig voor deze functie. Bij calamiteiten wordt de treindienstleider Kijfhoek met waarnemende dienst geraadpleegd.
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treindienstleider
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 21:46:02 »
Ik meen dat Delft 's nachts "in de automaat gezet werd" en post T dan onbemand was.

guest7823

  • Gast
Re: Treindienstleider
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2014, 21:58:24 »
Er waren vele plaatsen die 's nachts niet bediend waren en geschakeld werden als doorgaande baan. Dit gebeurde ook al met mechanische beveiliging. Daarmee werd het wel van een kruisingsstation een doorgaande baan en werd de totale capaciteit van het baanvak tussen de wel ingeschakelde eindstations kleiner.

Heden ten dage:
- Hoorn tramstation
- Wognum

Wognum ligt echt op de SHM lijn. Hoorn tramstation ligt in openbare infrastructuur. Met het uitschakelen van Hoorn Tramstation liggen alle wissels dusdanig dat het inzetspoor (10) leidt naar de verbinding met "Hoorn NS"

Met het verminderen van het aantal bedienposten is ook de noodzaak van het uitschakelen van posten minder geworden. In '80 had Hoorn nog een eigen (NX) bedieningstoestel (tot waar dat liep weet ik niet meer), maar Heerhugowaard had alweer zijn eigen post. Inmiddels wordt alles in de kop van Noord-Holland vanuit Alkmaar (of mogelijk zelfs al Amsterdam) bedient.

De keren dat een post dicht kan wordt daarmee minder en minder en je bespaart er steeds minder mee qua kosten.

Het laatste restant van Delft staat er (voorlopig) nog. Het is inmiddels al lang een elders bediende post, echter in het gebouw zit ook nog een deel van de beveilingsrelais ed. Zodra de tunnel in gebruik is / de bovengrondse sporen buiten gebruik kan het seinhusi ook weg
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 22:02:46 door guest7823 »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2014, 23:46:56 »
Ik meen dat Delft 's nachts "in de automaat gezet werd" en post T dan onbemand was.
Dat wat zo toen de post in Delft nog daadwerkelijk bemand was. Dat was in Baarn ook zo. Maar sinds de post in Delft niet meer bemand is en de bediening door Rotterdam gedaan wordt, kan Delft ook 's nachts gewoon bediend worden (met de combinatie nachtnet/werkzaamheden wel handig). Hetzelfde geldt ook voor Baarn, dat nu door de post in Amersfoort gedaan wordt.
Groetjes,
Emiel