Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 20:21:49
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 20:02:17
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:58:34
booster vraag door Ben
Vandaag om 19:49:55
Fleischmann Anna ombouw. door thonis
Vandaag om 19:47:03
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 19:37:01
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:02:52
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
  

Auteur Topic: Treindienstleider  (gelezen 1871 keer)

Marco B

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Treindienstleider
« Gepost op: 19 January 2014, 18:41:53 »
Goede avond,

Hierbij een paar vragen:

Hebben treindienstleiders ook nachtdienst?
Bepaald een treindienstleider wanneer een trein kan rijden? (tijd, baanvak, eindbestemming)

Gr,

Marco

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Treindienstleider
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2014, 19:11:42 »
Nee 's nachts doen de kabouters het werk  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 19:13:36 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Treindienstleider
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2014, 19:19:31 »
Bij een baanvak (of emplacement) dat in dienst is, is altijd een treindienstleider aanwezig. In Nederland is volgens mij standaard elk baanvak 24 uur per dag geopend, in bijvoorbeeld Duitsland wordt nog veel meer handmatig gewerkt en zijn sommige baanvakken tussen laatste trein en eerste trein een paar uur gesloten.

Tweede vraag is mij of meer 'ja', met daarbij de opmerking dat in Nederland vrijwel alles automatisch wordt aangestuurd (wordt van tevoren ingepland). Extra treinen of rijwegen of rangeerbewegingen worden wel door de treindienstleider zelf ingesteld.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2014, 01:26:48 »
Ook extra ritten (leeg-mat, werkplaats-overbrengingen en extra rangeerritten) worden in principe automatisch behandeld. Alleen worden ze pas op het laatste moment bij Prorail in het systeem ingevoerd, veelal aangebracht door de bijsturing van een vervoerder. Dit inderdaad in tegenstelling tot normale ritten die in het plansysteem Donna vooraf ingepland worden. Pas op de dag zelf (of iets ervoor, dat weet ik niet precies) wordt de hele dag-inhoud overgezet in ARI, ookwel bekend als Automatische Rijweg Instelling.
Groetjes,
Emiel

Marco B

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Treindienstleider
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2014, 17:46:08 »
Maar wie grijpt er in als iets gebeurd (bijv. calamiteit)?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2014, 18:02:50 »
Een calamiteit staat los van het plansysteem Donna en dat van Prorail.

De treindienstleider kijkt opzich wel mee via het scherm, waar z'n hele werkgebied op te bekijken is. En als hij een onveilige situatie ziet of ziet aankomen, kan hij via de GSMR een alarmoproep doen en via de dan ontstane spreekverbinding eventueel nog aanvullende gegevens verstrekken. Ook kan hij eventueel ingestelde rijwegen terugnemen, waardoor seinen op rood terugvallen. Dat laatste doet hij alleen als er direct gevaar is en het op rood vallen van een sein als extra attentiewaarde kan dienen.

Verder kunnen machinisten ook via de GSMR op dezelfde manier een alarmoproep plaatsen.         

Groerjes,
Emiel

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Treindienstleider
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 18:27:34 »
Hallo,

Het heuvel sorteer gedeelte van rangeerterrein Kijfhoek is bijvoorbeeld na 15 uur op zaterdag tot 23 uur zondag gesloten. Dan is er ook geen aparte heuvelprocesleider aanwezig voor deze functie. Bij calamiteiten wordt de treindienstleider Kijfhoek met waarnemende dienst geraadpleegd.
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Treindienstleider
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 21:46:02 »
Ik meen dat Delft 's nachts "in de automaat gezet werd" en post T dan onbemand was.

guest7823

  • Gast
Re: Treindienstleider
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2014, 21:58:24 »
Er waren vele plaatsen die 's nachts niet bediend waren en geschakeld werden als doorgaande baan. Dit gebeurde ook al met mechanische beveiliging. Daarmee werd het wel van een kruisingsstation een doorgaande baan en werd de totale capaciteit van het baanvak tussen de wel ingeschakelde eindstations kleiner.

Heden ten dage:
- Hoorn tramstation
- Wognum

Wognum ligt echt op de SHM lijn. Hoorn tramstation ligt in openbare infrastructuur. Met het uitschakelen van Hoorn Tramstation liggen alle wissels dusdanig dat het inzetspoor (10) leidt naar de verbinding met "Hoorn NS"

Met het verminderen van het aantal bedienposten is ook de noodzaak van het uitschakelen van posten minder geworden. In '80 had Hoorn nog een eigen (NX) bedieningstoestel (tot waar dat liep weet ik niet meer), maar Heerhugowaard had alweer zijn eigen post. Inmiddels wordt alles in de kop van Noord-Holland vanuit Alkmaar (of mogelijk zelfs al Amsterdam) bedient.

De keren dat een post dicht kan wordt daarmee minder en minder en je bespaart er steeds minder mee qua kosten.

Het laatste restant van Delft staat er (voorlopig) nog. Het is inmiddels al lang een elders bediende post, echter in het gebouw zit ook nog een deel van de beveilingsrelais ed. Zodra de tunnel in gebruik is / de bovengrondse sporen buiten gebruik kan het seinhusi ook weg
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 22:02:46 door guest7823 »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treindienstleider
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2014, 23:46:56 »
Ik meen dat Delft 's nachts "in de automaat gezet werd" en post T dan onbemand was.
Dat wat zo toen de post in Delft nog daadwerkelijk bemand was. Dat was in Baarn ook zo. Maar sinds de post in Delft niet meer bemand is en de bediening door Rotterdam gedaan wordt, kan Delft ook 's nachts gewoon bediend worden (met de combinatie nachtnet/werkzaamheden wel handig). Hetzelfde geldt ook voor Baarn, dat nu door de post in Amersfoort gedaan wordt.
Groetjes,
Emiel