Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?  (gelezen 16254 keer)

Benjamin92

• Offline Offline
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2014, 16:52:05 »
Het merendeel van de treinen die ik heb of heb gehad zijn/waren tweedehands. En om heel eerlijk te zijn heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. 1 keer was ik bang dat ik een miskoop had gedaan toen een loc niet wilde rijden. Beetje duwen en hortend en stotend reed hij binnen 2 rondjes zoals hij nog nooit gereden had!
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2014, 17:18:51 »
Locomotieven en treinstellen koop ik nieuw en dan wacht ik meestal een aanbieding af. En huisjes koop ik liever ongebouwd. Maar de rest van mijn spullen zoals rijtuigen, wagons auto's en scenerymateriaal koop ik vaak gebruikt al dan niet via internet.

Ik heb meerdere locs via internet gekocht die volgens de verkoper nieuw waren en tot nu toe is dat ook altijd goed gegaan. Gaat het om een kostbare loc dan ga ik naar de verkoper toe om het model eerst te bekijken.

Vroeger een reeks 6300 van Roco gekocht bij iemand thuis en de loc reed wel, maar waggelde een beetje...nou zeg maar behoorlijk. Na open maken bleek dat het draaistel met een metalen draagarm en een kunstof draagarm vastzat in plaats van met twee kunstof draagarmen. Ik heb de loc nog steeds, maar ooit zal deze wel vervangen worden door een van Biervliet uit dezelfde reeks. Dit was wel mijn laatste 2e hands model. I het verschil tussen gebruikt en nieuw een tientje of 6 meer heb ik liever nieuw met garantie....

Een goederenwagen met een paar lichte beschadigingen maak ik me niet zo druk over, dat valt na weatheren toch meestal niet meer op en bijvoorbeeld een afgebroken trappetje val wel te fixen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2014, 18:04:47 »
ik denk dat 98% van mijn materieel 2e hands is. Gezien mijn plannen is nieuw kopen financieel niet te behappen. ik denk dat gebruikt kopen wel inhoud dat je enige technische kennis en knutsel drang moet hebben omdat er soms wel eens iets moet worden gerepareerd. Een voorraadje onderdelen hebben liggen is vaak ook wel prettig. Als je gebruikt koopt en de verkoper vermeld problemen dan kun je ja of nee roepen. Waar ik wel een hekel aan heb is dat iemand een lok op stuurt die er op de foto goed uitziet en bij aan komst inderdaad op de foto zijde goed is maar de andere kant kompleet bagger. Dit is in mijn ogen dan oplichting!! Is mij eenmaal overkomen in de 6 jaar kopen op MP. Koop dus bij dit figuur geen boutje meer.

mvg aad

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2014, 18:16:52 »
Daarom zou ik al niks kopen bij iemand die (in welke taal dan ook) bij zijn/haar advertenties aangeeft `what you see is wat you get`.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2014, 18:21:09 »
Dank voor de vele reacties. Het leeft dus wel! De één heeft geen vervelende ervaring de ander weer wel. Ik zelf heb twee keer wat via marktplaats gekocht en bij diegene thuis opgehaald. En dat is mij prima bevallen. Werd ter plekke even proef gereden en het leverde een gezellig hobby praatje op met de mede hobbyist. Dit had ik ook even moeten melden.

Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Link

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2014, 19:29:23 »
Daarom zou ik al niks kopen bij iemand die (in welke taal dan ook) bij zijn/haar advertenties aangeeft `what you see is wat you get`.

Wat een onzin. Ik zou dan vragen of hij/zij ook foto's van de andere kant zou willen maken. Zo niet, nou dan geen koop. Daarnaast denk ik juist dat als iemand zegt: "What you see is what you get" het gebodene ook echt van die persoon is en niet van internet gejatte plaatjes.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 19:31:40 door Link »

opa

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2014, 20:49:00 »
ik heb redelijk goede ervaring met het aanschaffen van tweede hands materiaal.
meestal heb ik een volle 9 volt batterij bij me. als ik de 2 kontakten dan tegen de wielen hou
en er komt geen beweging dan zoek ik weer vrolijk verder.
dit werkt niet bij de lima koploper. die van mij slijt zijn leven nu als muurbloempje.
bij marklin moet je wat anders verzinnen.
met rails en wissels moet je er vooral op letten dat alles nog goed in de bielzen vastzit.
het is goed te weten wat iets nieuw kost. en je moet altijd afdingen.
er zijn handelaren die voor een stuk rail van 30 jaar oud 50% van de tegenwoordige nieuwprijs vragen.
nog niet zo lang geleden was ik getuige van de verkoop van een fleischmann el wissel oud model dus
50 jaar oud voor 10 € voorwaar een "collectors item"
sukses met een volgende anschaf.

opa

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #22 Gepost op: 19 January 2014, 21:27:26 »
Ook ik heb goede ervaringen met tweedehands kopen. Ik ben opnieuw aan het opstarten en dat betekent opstartkosten. Met tweedehands kopen kan ik de kosten laag houden. Even voor het idee een paar zaken die ik tweedehands heb gekocht:

- Multimaus + 50W voeding : 85 via marktplaats

- Roco br23: 85 op eurospoor. Rijdt prima, wel even schoonmaken en digitaliseren.

- Roco br80 eenvoudige versie maar wel digitaal: 70. Deze was uiteindelijk te duur voor wat ik ervoor kreeg. Heb de decoder uit moeten wisselen, bijvoorbeeld.

- Roco v100 diesellok: 40. Rijdt perfect, koopje. Ebay. Waarschijnlijk goedkoop omdat er een niet al te opvallende lijmvlek aan een kant zit.

- 3 roco umbau rijtuigen voor 42 totaal via marktplaats. Moet een paar buffers vervangen (wat keurig in de advertentie stond). Prima.

- Extra multimaus, setje wagons en 26 meter peco code 75 rails voor 120 via marktplaats. Bod gedaan op meerdere zaken tegelijkertijd met het aanbod het de volgende dag per fiets op te halen. Goed bod in combinatie met meerdere zaken in één keer kwijt en niet langs het postkantoor te hoeven gaan: aantrekkelijk voor de verkoper.

- Voorraadje peco code 75 wissels voor 30 Euro via marktplaats. Ook opgehaald, dus makkelijk voor de verkoper. Op foto was te zien dat ze niet helemaal schoon waren, dit bleken lijmresten te zijn. Bij aankoop bleken er veertjes te missen bij een paar wissels omdat ze met een aandrijving gebruikt waren. Geen probleem, dat ben ik ook van plan. Even schoonmaken enzo en dan is het een prima realistische prijs.

Volgens mij is de kern om regelmatig ebay en marktplaats in de gaten te houden. En om het zelf niet erg te vinden wat schoon te maken of te repareren. En om geduld te hebben, zoals iemand anders eerder ook al zei. Een mooie kans komt later ook wel weer langs. Voordeel nog als je regelmatig kijkt: je krijgt wat meer een gevoel voor de marktwaarde van zaken.

Pas qua prijzen ook op. Ik zit bijvoorbeeld naar een BR215/216 te kijken. Roco bij voorkeur. Voor 50-80 goed tweedehands te vinden. Maar als uitloopmodel zag ik hem voor 70/80 bij Lippe. En een nieuwe piko br215 is ook zoiets bij conrad. Dus... kijk ook naar dat soort prijzen. En uitverkoop bij reguliere winkels, bijvoorbeeld op modelspoorbeurzen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #23 Gepost op: 19 January 2014, 21:42:14 »
Ik heb tot nu toe alles tweedehands gekocht. Het meest op eBay. Eigenlijk maar êén slechte ervaring gehad: ik kocht een redelijk zeldzaam Märklin post rijtuig bij een Italiaan. Op de foto waren wel wat oppervlakki beschadigingen te zien, maar niet dat een deur ontbrak en een andere niet meer sloot. En tot slot dat de assen verbogen waren. Op de ontbrekende deur na niet erg, als het maar vermeld was.

Verder was het altijd top. Wat als Nieuw aan werd geboden, was het ook. En verder: gezond verstand. Er zijn ook lieden die spul van 50 jaar oud als zo goed als nieuw aanprijzen....met dito prijs...
Heußenstein : HO, DB 1957

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #24 Gepost op: 19 January 2014, 22:18:37 »
Verkoop bij gelegenheid ook wel eens wat (gebruikt) materiaal op Marktplaats maar geef altijd de koper mijn volledige adresgegevens en vermeld (zo als het naar mijn idee hoort) de mededeling mee dat als de aankoop niet bevalt deze tegen volledige vergoeding van de koopprijs word teruggenomen.

En ja, soms koop ik ook wel eens wat brak materiaal maar dan net als Floris, met opzet.
Lekker goedkoop om veel verbouwprutsspul te vergaren.  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 January 2014, 23:23:41 »
In de tijd dat ik nog aan N-spoor deed, zo'n 10 jaar geleden, heb ik alles tweedehands gekocht. Zeker 10 locs, rijtuigen, wagens, rails, ook wissels. Nergens problemen mee gehad.
Alles overigens op beurzen gekocht en uiteraard goed bekeken en geprobeerd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2014, 11:27:51 »
Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik nog nooit rot ben weg gekomen met 2ehands aankopen.
Hier is het overgrote deel ook2e hands spul.
Van locs en rijtuigen tot aan rails aan toe.
(in het geval van de rails ging dat ook niet anders meer aangezien de Flm rails die ik heb niet echt meer nieuw wordt gemaakt en ook te duur is  ;D )
Hier en daar wat dingen schoonmaken en op beurzen goed opletten en goed kijken naar hoe iets eruit ziet en wat men vraagt voor spullen.
En inderdaad,als de verkoper op een marktplaat of iets dergelijks weet dat zijn spullen goed zijn dan zal hij nooit weigeren om de aankoop ongedaan te maken als iets niet is wat het hoort te zijn,
In het geval van een beurs zal hij je nooit weigeren als je zegt dat je op een testbaantje een loc wilt zien rijden alvorens je m koopt.
Weigert de verkoper dit wel,dan kan je er vanuit gaan dat er iets niet klopt,anders zou hij voor het verkopen van zijn waar kiezen en dus voor het geld  ;D
Mijn laatste loc aankoop op de beurs in Houten is een V160 in prachtige staat(als nieuw dus) voor nog geen 5 tientjes en ook hier werd door de verkoper ingestemd met een test rondje op een baantje in dezelfde hal(die wilde wel een soort borg hebben zodat hij wist dat ik terug zou komen,wat logisch is denk ik)
Dus na 15 minuten kom ik terug en wordt de deal gesloten,na inbouw van een decoder heb ik er dus voor weinig geld weer iets prachtigs bij  (y)
Kortom ik heb met 2e hands kopen geen enkel probleem  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2014, 11:34:23 »
je kunt ook kopen bij bekende Tweede Hands zaken, zoals Wentink. Hier kun je altijd terug als er iets niet deugt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2014, 12:48:51 »
Bij tweedehands zaken kopen op het www, is niet altijd een garantie dat er bij gebreken juist gehandeld wordt.

Met uitspraken zoals, wat had u verwacht voor die prijs wordt je dan afgescheept.
Voorbeeld, een loc gekocht welke in nieuwstaat verkeerde volgens verkoper alleen 1 trapje ontbrak .De realiteit  loc had 2 verschillende types buffers rond en rechthoek, en liep slecht, doordat de as bandjes ontbraken.Ook de cardan liep los op de as.Dit netjes gemeld bij de verkoper.

Krijg een mail terug met de mededeling dat dit ook vermeld was, echter was dit niet het geval,
Ik heb uiteindelijk een deel van mijn geld terug mogen ontvangen(hij wilde de loc niet terug nemen).

Dus ik koop nog steeds tweedehands, maar niet meer bij deze zaak.En de loc heeft na het oplossen van de problemen de nodige kilometers gereden .
Dit voorval speelde 2 jaar geleden weet niet of hij als handelaar nog actief is..
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2014, 13:38:46 »
Ik koop eigenlijk zelden iets nieuw. Mijn gezin vraagt een groot deel van het budget dus kies is bewust voor het risico met tweedehands koop. Daar pas ik mijn verwachtingen en criteria op aan en koop vrijwel alles op zicht, dus van een beurs of afhalen bij de verkoper; dan is bijna altijd een proefrit mogelijk.
-Heb je zelf geen verstand van de techniek of geen zin om te sleutelen, koop dan je spullen nieuw met garantie. Gebruikte treinen hebben bijna altijd wel onderhoud nodig voor ze in dienst genomen kunnen worden.
-Jaren oud maar nieuw in doos, of alleen in de vitrine gestaan? Reken dan op een goede servicebeurt om je loc weer gangbaar te maken, met name oude Roco locs kunnen behoorlijk vastzitten.
-Kijk altijd naar de slijtage op loopvlakken en stroomafnemers, die vertellen ook bij goed schoongemaakte locs hoeveel er echt gereden is.
-Koop alleen loc's die je mag testen of uit de verpakking mag nemen voor een goede controle.
-Kan de verkoper de goede werking van een loc niet garanderen, pas dan de prijs daarop aan; of neem het risico niet, dat is je eigen keuze. Soms kan het juist heel leuk uitpakken om een 'slopertje' zo op te knappen dat hij beter wordt dan de fabrikant hem ooit gemaakt heeft.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 13:41:59 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.