Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: NS 5500 Model loco in HSM uitvoering  (gelezen 18519 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
NS 5500 Model loco in HSM uitvoering
« Gepost op: 18 January 2014, 22:18:23 »
Ik heb de Ns 5500  in Hsm uitvoering in wijnrood gebouwd.
Nu ben ik toe aan het biezen werk
Wie weet of kan achterhalen wat voor kleur de biezen hadden?
Wit/Zwart/Wit? of Goud /Zwart/ Goud
iemand enig idee hoe het nr op de bufferbalk er ongeveer uitzag.

gr Jan

komt net uit de spuiterij , dus alles zit nog los of is er ff los opgezet voor de foto ;D
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 16:30:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

TonM

• Offline Offline
Re: Ns 5500 Model loco in HSM uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2014, 00:02:17 »
Jan,

Phildie heeft kleurenschema's van veel Nederlands materieel op de site staan, compleet met verfnummers. Volgens die schema's zijn de biezen crème en bruin.

Overigens moet je wel de veiligheid 180o draaien, zodat de hefboom in het machinistenhuis uitkomt.

Grtz,
Ton

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2014, 00:15:35 »
Ton dat klopt
Veiligheid zit nog los de bovenste pijpen moeten nog zwart gespoten en het messing gepoetst.

echter Philotrain heeft volgens mij destijds gouden biezen gebruikt, dus ik twijfel.
plaatje aanklikbaar

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2014, 01:01:24 »
Hallo Jan,

Het is in de eerste plaats al de vraag of deze locomotieven ooit echt in rode kleur geschilderd zijn of dat er slechts plannen voor waren.Ik meen mij te herinneren dat Guus Veenendaal dacht dat het slechts plannen waren.Volgens Herman Hesselink was het zo dat de HSM delegatie die de fabriek van Sharp Stewart bezocht daar locomotieven zag staan die gebouwd werden voor de Midland Railway.Zij vonden dat wel een mooie kleur en dachten er over om ook hun eigen locomotieven die kleur te geven.Nu beweerde Herman Hesselink ook dat de HSM locomotieven zwart geschilderd waren.Dit is controleerbaar niet juist want in heb in mijn eigen collectie foto's die gemaakt zijn op  het terrein van Werkspoor waarop twee van deze locs staan in een donkere kleur dus niet "fotogrijs" en daarop is duidelijk een zwarte belijning te zien.Dat kan natuurlijk niet op een zwarte loc.Op foto's die gemaakt zijn toen de locomotieven al enige jaren in dienst waren zou je inderdaad wel kunnen denken dat ze egaal zwart waren.Uitgaande van het Midland Railway kleurschema is de rode kleur "Crimson Lake" of ook wel aangeduid als "Oxide of Iron and Lake".De belijning bestaat dan uit zwarte lijnen met aan beide zijden een dunne gele lijn.

Op de bufferbalk staat aan de ene zijde van de koppelingshaak "No" waarbij de "o" klein geschreven is en hoog staat en daaronder een "=" teken.Aan de andere zijde van de koppelingshaak staat het nummer van de loc in dezelfde stijl als op de nummerplaten aan de zijkant van de waterkasten.De letters en cijfers zijn schreefloos.De hoogte is ongeveer 2/5 van de ogte van de bufferbalk.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2014, 02:20:29 »
Jan, bedankt voor het beschrijven van de stijl van de bufferbalknummers. Weet je toevallig de kleur van de bufferbalkopschriften?

Ik heb inmiddels wat vage foto's gevonden in het HSM boek van Van der Meer, maar meer dan dat ze niet op het latere NS type bufferbalkopschrift lijken kom ik niet.

Aan de tenderzijde een bronzen nummerplaatje? Of ook bufferbalkopschriften? Helaas geen foto van de kont van een kop-en-kontje in HSM tijd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2014, 02:52:30 »
Ik lees hier dat origineel de kleur groen was. Er staat een foto van de desbetreffende loc op de site.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2014, 07:56:43 »
Dat klopt Joop.
maar wat jij laat zien is het latere NS groen.
In de HSM tijd waren ze donkerder groen ,echter er zijn sterke geruchten dat de 725 en 726 Wijnrood zijn geweest.

Jan bedankt voor de info .

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2014, 11:12:37 »
Het leuke van modelbouw is dat je zelf je eigen werkelijkheid en je eigen geschiedenis kunt bepalen.
In jouw (miniatuur)wereld doe je gewoon alsof deze locomotieven daadwerkelijk rood werden geleverd. (y)
En qua biezen: doe maar wat je zelf het beste acht, er is toch niemand die kan bewijzen dat het niet klopt  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2014, 11:36:48 »
Nou ja, het leuke is toch als het ding zoveel mogelijk op de werkelijkheid gebaseerd is denk ik dan zo met mijn beperkte kennis en vermogens. Zo is het ook nooit bewezen dat ze rode flenzen hadden, maar blijkbaar weet Jan meer dan ik ;D
Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2014, 11:46:01 »
Dat is toevallig.. ik ben op dit moment ook bezig met een lok . Niet helemaal een 5500, maar komt er heel dicht bij. De kleurstelling wordt, jawel ... wijnrood. Ik heb juist gisteravond de verf bij Phildie besteld.
Vanzelfsprekend voor mij ..... in schaal 0.
Ik hoop hem deze week afgebouwd te hebben en dan is de loc,  gespoten wel, op Rail te zien.

Het stap voor stap bouwverslag:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815517

TonM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2014, 12:28:12 »

echter Philotrain heeft volgens mij destijds gouden biezen gebruikt, dus ik twijfel.

Jan,

Phildie heeft de kleurenschema's en verfnummers van Philotrain overgenomen; Philotrain heeft daarbij aangekondigd te stoppen met haar eigen verfassortiment. Ook heeft Philotrain op haar website een link naar Phildie gezet. Je mag er dus van uitgaan dat de kleuren die Phildie aangeeft ook de Philotrain-kleuren zijn.
Ik begrijp daarom niet waarom jij nu denkt dat Philotrain gouden biezen heeft gebruikt.

Maar goed, het is jouw loc dus ik wens je succes met zoeken naar de echte kleur.

Grtz,
Ton

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2014, 13:13:16 »
Als je met de HO versie wil rijden is het misschien verstandig de wielbanden schoon te maken. De wielbanden zullen nooit rood geweest zijn. Na gebruik zullen de wielbanden blank worden. En dat is tevens handig met de HO versie omdat je anders contactproblemen kan krijgen. Tenzij het een statisch model wordt?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2014, 14:15:53 »
LB ,ben je nou zo dom?
Eerste bericht staat toch dat hij net uit de spuiterij komt  ::)

En Philo zat er zeer regelmatig volledig naast met kleuren en biezen.
Bijv SS rijtuig 1e klas met rode biezen? die moeten wit zijn
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 14:18:35 door Milocomarty »

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2014, 15:01:15 »
De HSM 725 en 726 waren de eerste machines die door Werkspoor (toen nog Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriëel genoemd) geleverd zijn uit deze serie.Of ze rood waren weet natuurlijk eigenlijk niemand meer.Zoals ik schreef zijn er serieuze spoorweghistorici die het betwijfelen.Ook Van Wijck Jurriaanse schrijft er niets over in zijn destijds door Uitgeverij Wyt in Rotterdam uitgegeven boekjes over de HSM.Voor zover ik weet liet Philip Friskorn zich o.a. beraden door Van Wijck Jurriaanse die echter kleurenblind was (de meesten met deze aandoening zien geen verschil tussen rood en groen).

De opschriften op de bufferbalk zijn nog het beste te zien op de foto van loc 455 op blz. 212 van het boek van Van der Meer.Op blz. 120 staat nog een foto van loc 721 waarop iets van de achterzijde van de loc te zien is.Een andere foto waarop een gedeelte van de achterzijde te zien is zit in de beeldbank van het Noord-Hollands Archief zie http://www.beeldbank.noord-hollandsarchief.nl/memorix/3ecc7aea-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2 .Ik heb destijds bij Guus Veenenaal de NVBS collectie doorzocht en ook bij Herman Hesselink diens uitgebreide collectie maar ik ben geen andere foto's van de achterzijde tegengekomen.Karskens beschrijft in zijn boek "De Locomotieven" dat op de voorbufferbalk het nummer geschilderd was en op de tender een bronzen nummerplaat zonder eigendomsmerk.Dat is in het boek van Van der Meer te zien op blz, 248 bij loc 1023.Op de genoemde foto van loc 455 op blz. 212 van dit boek is te zien dat de opschriften zwart waren.Dat is op andere foto's moeilijk te zien.Het probleem is dat men destijds orthochromatisch fotomateriaal gebruikte.Dat was weinig gevoelig voor rood.Dus een rode bufferbalk wordt bijna zwart en daarop zie je natuurlijk de zwarte opschriften niet.Dit is goed te zien op de fonkelnieuwe locomotieven op het terrein van Werkspoor :

Ook op de foto van loc 705 in Rotterdam Delftsche Poort is de bufferbalk egaal zwart :

En dat terwijl deze foto beter doortekend is dan de versie die op blz. 245 in het boek van Van der Meer staat.De meeste foto's in dit boek zijn mijns inziens nogal belabberd afgedrukt.

Of er op de HSM 700 serie op de achterzijde ook een nummerplaatje zat is op de genoemde foto op blz. 120 van het boek van Van der Meer niet te zien.Ook op de tekening van de tenderbakken en waterkasten zie ik dit niet terug hoewel op het deel van deze tekening waarop de zijkanten van de waterkasten te zien zijn de contouren van de elliptische plaat wel ingetekend zijn zie

Overigens wil ik er nog op wijzen dat het op de foto van loc 705 goed te zien is dat de scharnieren op de rookkastdeur in die tijd altijd mooi blinkend gepoetst werden.Het valt mij op dit op veel modellen niet juist wordt weergegeven.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 15:04:47 door JanHdH »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 January 2014, 15:39:09 »
Mijn oplossing: Ik maak mijn NS 5500 gewoon NS groen ;D. Maar de foto's uit de oude doos zijn prachtig.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden