Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Stationsplein 1 t/m 5  (gelezen 13230 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Stationsplein 1 t/m 5
« Gepost op: 17 januari 2014, 16:07:57 »
Stationsplein 1 tot en met 5 gaat bestaan uit drie panden: een café op nr. 1, een slagerij op nr. 3 en een garage op nr. 3. Het meeste van de panden bestaat uit eigenbouw of samengeraapt uit allerlei onderdelen, behalve het café op nummer 1, komt voort uit een pakket van Faller. De meeste van deze panden zullen worden voorzien van interieur.


Ooit heb ik me scheel gekocht aan Parijse stadshuizen van Jouef. De ongebruikte restanten liggen al veel te lang een lade en deze typisch Franse huizen horen eigenlijk niet op een Nederlandse baan.


In die Jouef bouwdozen zaten twee verschillend uitgevoerde gevels: een eenvoudig uitgevoerde versie (links) waarvan het pleisterwerk gewoon glad was en een meer versierde versie (rechts) waarbij het pleisterwerk bij de onderste etages voorzien was van rijker sierwerk. Bovendien kun je die gevels op hoogte afbreken en kun je een stadshuis in Parijs maken of een minder hoog huis ergens in de Dordogne.


Keuzemogelijkheid werd ook vergroot door de bijgeleverde winkelpuien in verschillende soorten en uitvoeringen. Boven het origineel; onder een aangepaste versie. De ingang rechts is nog even open omdat de openstaande deur er nog niet in zit.


Enfin, om de Franse gevel Nederlands te maken, heb maar de gevel beplakt flexibel baksteenplaat van Wills. De openingen voor de raamkozijnen waren te klein en heb ik wat groter gemaakt, zodat mijn voorraad kozijnen er mooi in past.


Nederlands ogende dakpannen met een Nederlandse dakkapel, geeft al een Nederlands uiterlijk. Verder komt er een plat dak bovenop met grind.

Ik had nog een rol aluminiumplakfolie liggen. Dat folie is bij de bouwmarkt te vinden bij de afzuigbuizen en wordt gebruikt om ventilatiesystemen aan elkaar te plakken. Het is iets dikker dan het aluminiumfolie waar je je brood in verpakt en heeft aan een zijde een plakrand. Het is dus ook heel goed te gebruiken om gebouwen aan de binnenkant lichtdicht te maken. Er wel even aan denken dat je het met een ronde scalpel moet snijden; met een puntig mesje gaat het rafelen.


Ben bezig geweest met wat lood langs de dakkapel. Dat is heel goed te doen. Met een stomp potlood kun je de folie -net als echt lood- tussen de pannen frutten.
Wordt natuurlijk nog geschilderd in de juiste lood-kleur.


De zijmuur staat nog even los tegen de voorgevel. Bovenop de schoorsteen komen natuurlijk nog van die schoorsteenpijpen.


Deze kant zit wel al vast. Aan de achterzijde komt een dakterras.


De zolderverdieping wordt met een glaspartij opengewerkt, zodat het interieur van een kunstschilder (of zoiets) zichtbaar wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2014, 16:51:18 »
Ik ga nog maar even door:


De boven- en achterzijde.


De boven- voorzijde.


Het voorlopige interieur van de zolderetage. De meeste onderdelen zitten nog los dus staat het er een beetje rammelig bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2014, 16:59:01 »
Ziet er allemaal leuk uit; ben benieuwd naar het verdere verloop (en het plein zelf natuurlijk).
Frank.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2014, 17:48:17 »
Ziet er al erg goed uit.  (y) Ben erg benieuwd naar de verdere bouw van je huisjes. Gaat dit plein straks deel uitmaken van een baan of diorama?
Groeten,
Rienk

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2014, 18:44:51 »
.. een slagerij op nr. 3 en een garage op nr. 3.
Toch best wel bijzonder, slagerij en garage in één.  8)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2014, 19:47:35 »
Ziet er al erg goed uit.  (y) Ben erg benieuwd naar de verdere bouw van je huisjes. Gaat dit plein straks deel uitmaken van een baan of diorama?
Groeten,
Rienk
Beste Rienk,
Ik bouw in modules. Deze module behelst het station. Per module vind ik overzichtelijker bouwen.

Toch best wel bijzonder, slagerij en garage in één.  8)
Tikfoutje.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2014, 20:53:23 »
 :o......... Geweldig! Dit draadje beloofd nog heel veel moois...... Ik ga het zeker ook eens proberen met die folie!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2014, 19:11:43 »
Kleine update:
Naast het pand op Stationsplein 3 komt een garage op nummer 5.


De muren snij ik uit baksteenplaat van Auhagen.


Een plaat polystireen erachter om een beetje op dikte te komen, anders steken de raamkozijnen teveel naar buiten.


De rechter zijmuur. Aan de linkerkant hoeft geen muur omdat die tegen nummer 3 wordt aangebouwd.


In feite wordt het een bouwpakket met losse delen.


Het dak is van zink... nou ja, dat moet het nog worden.


De schoorstenen. De achterste schoorsteen lijkt wat hoog, dat is de kant die tegen de naastgelegen en veel hogere gevel aan komt te staan.


In elkaar ziet het er ongeveer zo uit: de voorkant...


...de achterkant.


Stationsplein 3 en 5 naast elkaar.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2014, 22:11:26 »
Hallo Wim,

Ziet er ook weer erg goed uit en die twee panden naast elkaar doen het goed. (y) Waarom gebruik je trouwens Auhagen muurplaat? Ik vind dat deze zelf erg lastig te snijden is, vanwege de dikte. Hoe heb je die 'houders' waarin de regenpijp vastzit aan de muur gemaakt?

Groeten,
Rienk

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2014, 22:29:22 »
Leuke geveltjes Wim!

Zie dit draadje nu pas, maar ik blijf dit zeker zelf volgen, ben zelf ook met
Auhagen-platen in de weer geweest, waarschijnlijk bij dezelfde winkel
gehaald ;D(ben zelf eveneens import-Enschedeer) en hiermee is met
wat geduld en een goed mesje best wel wat te bouwen naar eigen smaak...

Ik vind de afwerking van die schoorstenen en regenpijpen erg netjes,
waar komen die regenpijpbeugeltjes vandaan?

Mvg,

Tis
********

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2014, 22:43:01 »
Mooie bouwwerkjes.
Idd uit eigen ervaring is Auhagen wel dik ja.

Het geeft weer een hele ander look dan de bekende Hollandse geveltjes.

Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2014, 22:52:27 »
Ziet er ook weer erg goed uit en die twee panden naast elkaar doen het goed. (y) Waarom gebruik je trouwens Auhagen muurplaat? Ik vind dat deze zelf erg lastig te snijden is, vanwege de dikte. Hoe heb je die 'houders' waarin de regenpijp vastzit aan de muur gemaakt?
Dankjewel Rienk,
Ik wissel vaak af: het huis links is bijvoorbeeld met het veel dunnere muurplaat gemaakt van Wills, geplakt op een ondergrond van polystireen. En dat heb ik gedaan omdat er nogal wat laagjes over elkaar heen zitten. Bij eenvoudiger -recht-toe-recht-aan-metselwerk gebruik ik Auhagen.


Deze platen zijn eigenlijk bedoeld om tunnels te bekleden en zijn daarom dun en flexibel. Een beetje dezelfde dikte als baksteenplaten van Slaters. Alleen vind ik persoonlijk de platen van Wills wat strakker en heeft deze plaat ook diepere voegen.

Zie dit draadje nu pas, maar ik blijf dit zeker zelf volgen, ben zelf ook met
Auhagen-platen in de weer geweest, waarschijnlijk bij dezelfde winkel
gehaald ;D(ben zelf eveneens import-Enschedeer) en hiermee is met
wat geduld en een goed mesje best wel wat te bouwen naar eigen smaak...
Ik vind de afwerking van die schoorstenen en regenpijpen erg netjes,
waar komen die regenpijpbeugeltjes vandaan?

Rienk en Tis,
De beugels waar de regenpijpen mee vastzitten is hetzelfde materiaal als waar ik bij de schoorstenen het lood heb gedaan: het is een soort plakband van aluminiumfolie. Kun je kopen bij de Gamma of Praxis en wordt gebruikt om luchtkanalen mee dicht te plakken. Je moet het wèl met een ronde scalpel snijden, anders gaat het rafelen. Overigens kun je ook strookjes gewoon plakband gebruiken en die over de pijp heen plakken.


Hier heb ik hetzelfde spul gebruikt voor het lood... en dat glimt nu wel heel erg...


...maar met een beetje verf.
En nu ik tóch bezig ben:


De rest ook maar even in de verf gezet. Onderin de winkel komt een slager.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2014, 12:37:35 »
Inmiddels is de slagerij ook klaar:


De winkelpui.


En het interieur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2014, 12:42:40 »
Had het draadje nog niet gezien. Geweldig mooi gemaakt met veel details (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2014, 18:53:15 »
Potverdorie, dat ziet er mooi uit!

Ik vind vooral de slager heel mooi, die kleur tegeltjes doet 't 'm helemaal.

Waar koop je die platen van Wills? Ik deel je mening wat betreft de platen van Slaters namelijk volkomen. Ik wou laatst wat proberen, maar nog voor ik begonnen was merkte ik dat de plaat niet haaks was. Dus pakte ik een tekenhaak en een scalpel om dat euvel te verhelpen. Toen zag ik dat ik niet veel meer dan 1 verdieping van een regulier woonhuis kon maken omdat het baksteenmotief in een S-vorm in het plastic aanwezig is: volkomen onbruikbaar dus.