Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Stationsplein 1 t/m 5  (gelezen 13229 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2014, 18:29:37 »
Da's een mooi setje gereedschap. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2014, 18:57:13 »
Jep. Messing etswerk is echt een uitkomst wat dat betreft.

Wat ik trouwens zelf nog mis zijn zwarte vlekken van olie en andere ongein die ooit op de vloer gedruppeld is.

Vaak hangt er bij zo'n lekker goor wasbakje ook wel een of andere (net zo) gore doek om je handen aan af te vegen.

Een compressor met luchtleidingen of iets dergelijks zou ook niet misstaan ;)

(al dit bovenstaande overigens geheel als opbouwende kritiek waarbij ik goed besef dat het tafereel waarschijnlijk nog helemaal niet af is)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2014, 19:41:29 »
Wat ik trouwens zelf nog mis zijn zwarte vlekken van olie en andere ongein die ooit op de vloer gedruppeld is.
Het vervuilen zoals gemorste olie, troep, zooi, kabels en losse onderdelen doe ik als alle basisvoorzieningen er in staan.
Citaat van: Menno
Een compressor met luchtleidingen of iets dergelijks zou ook niet misstaan ;)


Zoiets? Ik vind deze wat te groot voor in de garage dus komt-ie buiten, achter de garage onder een afdakje.

Citaat van: Menno
(al dit bovenstaande overigens geheel als opbouwende kritiek waarbij ik goed besef dat het tafereel waarschijnlijk nog helemaal niet af is)
Beste Menno, ik ervaar je feedback ook louter als opbouwend en inderdaad; het lijkt misschien al heel wat, maar er moet nog een berg aan gebeuren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2014, 22:33:49 »
Ik mis ook nog de brandstofvoorziening van het
personeel; een koffieautomaat :D

Nee serieus, dit is modelbouw van de bovenste plank (y)

Mvg,

Tis
********

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2014, 14:27:13 »
Meestal is het zo, dat hoe meer mensen reageren en suggesties doen, hoe mooier ze het vinden. Dan zit jij wel goed Wim.

Ik ga het gewoon houden bij: fantastisch interieur (y) En blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2014, 15:15:50 »
Meestal is het zo, dat hoe meer mensen reageren en suggesties doen, hoe mooier ze het vinden. Dan zit jij wel goed Wim.
Erg ego-strelend dat jullie het leuk vinden, maar ik haal ook erg veel uit jullie opbouwende kritiek. En vaak doe ik daar ook wel wat mee... daar is een forum natuurlijk ook voor bedoeld.  (y)
Dus blijf ook kritiek geven... ik kan het hebben.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2014, 17:48:15 »
Inmiddels staat ook de gevel van Stationsplein 5 in de verf.


De rand onder de dakgoot moet nog in de verf en het dak staat nog los op de gevel.


De achterzijde. Om de eerste etage te bereiken komt er nog een trap. Onder de stellage waar de trap tegenaan wordt gemaakt, komt die dikke compressor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2014, 19:36:21 »
Ziet er echt prachtig uit! Op-en-top Nederlands. (y) Ik zou alleen het naambord boven de garage nog even recht hangen, op de foto lijkt het iig. of het naambord scheef hangt.
Groeten,
Rienk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2014, 01:46:38 »
Oei, wat is dit mooi (y). Zulke huisjes wenst iedereen zich op zijn baan. Straks ook maar eens proberen wat bestaande huizen aanpassen. Dit is echt een bron van inspiratie (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2014, 12:20:31 »
Beste Ruud,
Bestaande huizen aanpassen of bouwpakketten anders in elkaar zetten vind ik vaak net zo leuk als een bouwwerk vanaf de grond opbouwen. Vaak bouw ik alles zelf en gebruik onderdelen zoals bijvoorbeeld raamkozijnen en deuren uit bestaande bouwpakketten, maar in veel gevallen kan ik de verleiding niet weerstaan om een compleet pakket in elkaar te zetten en gaande weg uit te vogelen wat er allemaal anders zou kunnen.
Mijn garage wacht even op een bestelling op gereedschap uit de Verenigde Staten, dus kan ik mooi verder met Stationsplein 1 en dat wordt een trapgevel van Faller.


Rijwielhandel "Jan Wild" van Faller heeft een aantal voor- en nadelen: de baksteen muurplaten uit het pakket zijn reeds ingevoegd. Voor de hobbyist die niet van schilderen houdt is dat een zege, ikzelf vind het wat minder.
Trouwens ook wel makkelijk gedacht van Faller: een Hollands huis dus wordt het een fietsenwinkel.  :(


Gelukkig is de verf waarmee is ingevoegd op waterbasis en is het er ook weer af te borstelen.


Het witte voegsel heb ik er zoveel mogelijk uitgeborsteld. De gevel is opgebouwd uit drie losse onderdelen. Op die manier kan Faller variëren door verschillende soorten gevels bij te leveren. Het voordeel daarvan is dat je een berg aan onderdelen overhoudt, waar je weer wat anders mee kunt doen.
De naden van de drie losse delen heb ik afgewerkt met een rij bakstenen, boven en onder.
Inmiddels heb ik ook bedacht dat het een café wordt en omdat de ramen vrij groot zijn, zou er ook een bovenetage met interieur in kunnen.


Ik vind dat aan de zijkant van de pui teveel baksteen zit, dus heb ik die opgevuld en de pui wat breder gemaakt... en wat hoger zodat er ook een naam in past. De bakstenen boven de pui moeten er dus weer af.


Met een beetje bruin en goud lijkt het al heel wat.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2014, 14:11:55 »
Dat is ook het leukste om met bouwpakketten te doen. Ik ben nu ook bezig met een grachtje. Een fabriek uit restmateriaal en een bouwpakket liggen nog in het verschiet.
De oudere huisjes willen nog al eens  "zeer goed" vastgelijmd zitten, helaas sneuvelt daar wel eens wat of breekt er wat af.

Naamborden maken is ook knap lastig, heb nog geen decals gemaakt.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2014, 14:26:41 »
Wim, van welk merk zijn de lettertjes? Ik neem aan dat dit ook styreen of kunsstof is?
Ziet er allemaal zeer fraai uit (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2014, 18:43:39 »
Naamborden maken is ook knap lastig, heb nog geen decals gemaakt.
Beste Koen,
Decals maken ben ik ook nog niet aan toe gekomen. Ik maak op dit moment mijn opschriften met Adobe Illustrator en verzamel me scheel aan reclameborden passend in mijn tijdperk. Inmiddels heb ik al een aardige verzameling bij elkaar gescharreld. Deze druk ik dan af op zelfklevende A-viertjes. Maar de techniek met decals wil ik me nog meester maken, sinds afwrijfletters moeilijker te krijgen zijn.

Wim, van welk merk zijn de lettertjes? Ik neem aan dat dit ook styreen of kunsstof is?

Die letters zijn inderdaad van styreen en heb ik in Engeland gekocht en zijn van Slaters. Laatst in Rijswijk zag ik ze ook bij een standhouder die veel Engels spul verkocht. Nadeel is alleen dat ik ze nog maar in één lettertype heb gevonden, waardoor je ze niet te vaak kunt gebruiken. Ze zijn wel verkrijgbaar in verschillende corpsgrootte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2014, 19:14:56 »
Oh ja, nog een kleine update:
Beetje wonderlijk maar de raamkozijnen steken een eindje buiten de gevel. Dat vind ik geen gezicht.


Dus moet ik de muurplaten dikker maken zodat de raamkozijnen een beetje binnen de muren blijven. Daardoor ontstaat onder die kozijnen een kier. Die vensterbanken vond ik toch al niks, dus heb ik die vervangen voor een rijtje bakstenen.


Ikzelf denk dat dit beter staat. Ook heb ik een rand van cement, onderaan de gevel gemaakt.


Bovenin de trapgevel lopen de hoekstenen niet door naar de zij- en achterkant. Met stukjes plakband denk ik dit op te lossen. Achteraf gezien bedenk ik me dat ik misschien makkelijker was om de gevel gewoon zelf te maken.

Dit pand heeft grote ramen dus ga ik een interieur maken beneden in het café en op de tweede etage.


Een eerste opzetje: links een schoorsteen en rechts een deur naar achteren.


Oh ja... deze deur.
Rest volgt.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pedroo

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Stationsplein 1 t/m 5
« Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2014, 19:50:56 »
Schitterend  (y)

Komt er ook verlichting in? zou niet mis staan denk ik.

Ga zo door,

Groet,

Peter