Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37016 keer)

servé

• Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #135 Gepost op: 18 August 2007, 10:58:53 »
hallo

ik heb het aangepast.
1 om 2 gaat hij patsboem van 100 naar 40 (zoiets) en stopt dan uiteindelijk.
hij komt dus niet in de sectie van 1 om 4 diodes.
nu heb ik dat gisteren avond gedaan.
vanmorgen startte ikk de baan op.
niks deed het meer.
ze reageerden niet meer op het ADCC signaal.
alles opnieuw geprogrammeert..........niëtte niks.
ik ben er (gisterenavond) wel achter gekomen dat AL mijn decoders erop reageerden en ginge langzamer rijden, bij1 om 2 en 1 om 4 diodes.
ze gingen patsboem langzamer rijden (40 denk ik), maar stopten wel niet op de stopsectie, en reden daarna weer op volle kracht door.

kent iemand dit verschijnsel???

Servé

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #136 Gepost op: 18 August 2007, 12:46:06 »
Klaas, dan kan ik je verder niet van dienst zijn, en zul je zelf opzoek moeten gaan naar meer informatie. Alles wat er over bekend is, is in deze draad al genoemd.
Kijk, dit vind ik nou flauw. Eerst beweer je met stelligheid dat je door het overbruggen van een diode het stop-effect kunt veranderen in een langzaam-effect. Dan denk ik: hij heeft iets gezien wat ik nog niet heb gezien, en dan vraag ik daar over door. Maar als puntje bij paaltje komt blijk je het ook niet te weten.

Ik heb nog maar eens de Lenz site doorgespit naar het antwoord, maar het enige wat ik kan vinden is dat je met een combinatie van 1 om 4 diodes de trein kunt laten stoppen. Punt. Over langzaam rijden met behulp van alleen maar diodes geen woord te vinden. Ja, het kan wel, met de BM2. Maar daarin gebeurt kennelijk meer dan alleen maar een diode overbruggen.

Al dat geëxperimenteer met verschillende aantallen diodes is naar mijn mening dan ook verspilde energie. Lenz zegt gewoon: 4 diodes in de ene richting, en 1 diode in de andere richting. En dan remt de trein tot stop. Meer is het niet, zolang je alleen met diodes werkt.

We zijn hier al een paar bladzijden bezig om het complete verhaal boven tafel te krijgen, maar dat wil niet erg lukken. De belangrijkste oorzaak daarvoor is naar mijn mening dat de fabrikanten wel hoog opgeven van de voordelen van ADCC, maar verder uitermate vaag zijn over de manier waarop het functioneert. Waar dan nog bij komt dat de Silver en Gold decoders van Lenz gewoon niet blijken te reageren zoals je zou verwachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #137 Gepost op: 18 August 2007, 15:47:48 »
Servé, heel vreemd. Ik heb hier nog steeds een zootje Lokpilots 2 alsmede Viessmann 5246 en Kühn T125 (identiek) lopen, buiten dat de lichten wat zwakker branden in stop of remsecties, zie en hoor ik totaal geen verschil in snelheden. Ik vermoed toch dat er bij jou simpelweg fouten in de schakeling zitten.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

ReesCees

• Gast
« Reactie #138 Gepost op: 18 August 2007, 16:54:51 »
Serve, hier was ik ook al achter gekomen. Op de "rem" sectie gaat de trein vertragen en op de stop sectie gaat de trein ineens weer harder rijden. maar dit staat ook beschreven op de Duitse internet site die al eerder genoemd is.

Kees-Jan

servé

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 18 August 2007, 17:33:16 »
hallo,

ik heb mijn schakeling iedere keer nagekeken als de trein niet langzamer ging rijden (HEEL VAAK).
het rare is dat hij het gisteren wel nog deed, en heb niets veranderd.

Servé

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #140 Gepost op: 18 August 2007, 18:39:56 »
Maak dan eens een foto van je opstelling, dat zegt meestal meer dan 100- woorden.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #141 Gepost op: 18 August 2007, 19:30:26 »
Vreemd, vreemd, vreemd.

Ik heb hier nu dus buiten een aantal decoders die niets met ADCC doen 4 stuks Lenz Silver en 1 stuk Lenz Gold. Niet afkomstig uit een speciaal geproduceerde serie, gewoon her en der bij dealers gekocht.
Mijn hoofdspoor was een rondlopende baan van ca. 35 m lengte, die is ooit voor een bloksysteem in 13 stukken gehakt met een scheiding in de rechter spoorstaaf om de ongeveer 2m70. Daarmee schakelde ik via reeds tussen de blokken simpelweg de spanning aan of uit. Rood-groen en niks anders. Rood: pats boem stilvallen en licht uit. Sinds april ben ik ADCC gaan gebruiken, waarbij rood werd mooi afremmen tot stop (via 1 om 4 diodes) en groen mooi aanzetten tot ingestelde snelheid, waarbij ik intussen 6 nieuwe decoders speciaal daarvoor heb aangeschaft, 5 Lenzen en 1 Zimo.
Werkt perfekt. Er zijn dus geen afremsecties, geen stopsecties, geen aanzetsecties, er zijn slechts 13 blokken die ofwel groen, ofwel rood, ofwel geel staan (geel sinds een week). De Zimo kan geen onderscheid maken tussen geel of rood, ik heb CV134 aangepast zodat ie met geel ook stopt, maar de Lenzen kunnen dat hier wel. 1 om 4 diodes laat ze stoppen, 1 om 2 diodes laat ze langzaam rijden en geen diodes laat ze doorrijden met ingestelde snelheid. Het geel/rood schakelen gebeurt op dit moment handmatig met een kortsluitbrug op de diodeschakeling, maar dat is wezenlijk niks anders dan dat je dat via een relais zou doen. Idem dito van geel naar groen of van geel naar rood schakelen. 5 Lenzen doen dat prima, de Zimo kent geen geel, die doet of het rood is.
Het enige wat ik kan toevoegen is dat de blokscheidingen bestaan uit 2 (twee) isolaties in het rechterspoor op 15 mm achter elkaar, dit slechts om te voorkomen dat wielen secties kunnen doorverbinden. Die stukjes van 15 mm zijn gewoon niet aangesloten, maar kunnen principieel ook allemaal aan een diodebrug van 1 om 4 diodes liggen, waarbij ze voor die 15mm een "rood" conditie creëren.
De Lenzen en Zimo en andere decoders lopen gewoon door elkaar heen over het spoor en hier werkt het tot vandaag, het is nu 19:26 uur prima.
Wat is er nou zo apart dat het bij Servé en Kees-Jan niet werkt? Ikke niet weten  ;)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 18 August 2007, 21:52:35 »
Het enige wat ik kan toevoegen is dat de blokscheidingen bestaan uit 2 (twee) isolaties in het rechterspoor op 15 mm achter elkaar, dit slechts om te voorkomen dat wielen secties kunnen doorverbinden.

Dat snap ik niet zo... de secties worden toch evengoed wel doorverbonden als een loc (of rijtuig met stroomafname) passeert, aangezien bij die voertuigen de rechterwielen electrisch aan elkaar zijn gekoppeld?
« Laatst bewerkt op: 18 August 2007, 22:16:10 door Reinier »
Reinier

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #143 Gepost op: 18 August 2007, 22:32:01 »
 Bij een lok: ja. No problem. Bij wagens die nalopen: tenzij je wielen hebt die in metalen draaistellen lopen, ja mits de niet geisoleerde wielaskant toevallig rechts loopt. Bij de meeste moderne wagens/rijtuigen lopen de wielassen in plastic potten, daar heb je dan geen problemen meer. Ik schreef al eerder: desnoods wielasjes omdraaien, want bij dit systeem heb je geen Märklin wielstellen.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #144 Gepost op: 19 August 2007, 15:58:46 »
ik ben er (gisterenavond) wel achter gekomen dat AL mijn decoders erop reageerden en ginge langzamer rijden, bij1 om 2 en 1 om 4 diodes.
ze gingen patsboem langzamer rijden (40 denk ik), maar stopten wel niet op de stopsectie, en reden daarna weer op volle kracht door.

Servé, ik snap hier weinig van. Meet voor de gein je baanspanning eens in zo'n sectie, zowel zonder diodebrug als met (eventueel ook nog de variant).
Ik heb hier in een groen blok 17.3 V, in een geel 16.8 en in een rood 16.4, gemeten met een ouderwetse BVM. Met een digitale multimeter kom ik ongeveer op hetzelfde uit. Voeding is hier een Roco 10761 versterker (werkt op dit spoor als booster), met zo'n Roco 40VA trafo en de sturing komt van 3 Lokmuizen die op de 1e 10761 versterker zijn aangesloten. Mijn niet ADCC gevoelige decoders trekken zich van geel of rood geen bal aan.
Klapt jouw spanning in zo'n geel of rood blok soms half in elkaar?

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #145 Gepost op: 20 August 2007, 12:15:01 »
Voor diegenen die nog steeds geinteresseerd zijn in dat "ongedocumenteerde gedrag" van de Lenzen:

Zoals het hier geschakeld is heb ik nu uitgebreid uit de doeken gedaan, en ook dat het hier tot dusverre stabiel werkt.
Maar nu het volgende: CV 53 wordt door Lenz beschreven als de regeling voor de langzaam-snelheid. Default staat die op 48 en dat resulteert bij mij in een "langzaam-snelheid" van zo'n 40 km/u. Verander ik die waarde richting 0, dan blijft het 40 km/u, dus ook bij waarde nul. Verander ik de waarde richting 255, dan gaat de snelheid omhoog...
Lenz zelf claimt dat bij waarde 0 de lok moet stoppen, maar geeft daarbij niet aan dat je dan een BM2 of 3 moet hebben (bron: uitgebreide Silver en Gold handleiding). Sterker nog, ze claimen bij gebruik van een BM1 of BM2 dat er 3 condities kunnen zijn: langzaam rijden, stop en bij afwezigheid daarvan ongehinderd doorrijden. Hoe ze dat bij een BM1 willen doen is me een raadsel, want het ding bevat slechts 5 diodes en 2 aansluitingen.
Ik ga Lenz toch maar eens mailen of ze zelf wel weten dat er zonder een BM2 of 3 ook langzaam gereden kan worden door 2 diodes kort te sluiten. Ben heel benieuwd wat daar de reaktie op wordt....

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #146 Gepost op: 20 August 2007, 13:34:09 »
Ik ga Lenz toch maar eens mailen of ze zelf wel weten dat er zonder een BM2 of 3 ook langzaam gereden kan worden door 2 diodes kort te sluiten. Ben heel benieuwd wat daar de reaktie op wordt....

Als ik Lenz was, die ik er wel degelijk van verdenk (mening) niet te weten waar ze mee bezig zijn, dan stuurde ik een paar brede jongens in leren jassen op je af. Dat zou een ander bedrijf tenminste doen als het om heel dure zaken ging.
En daarna was jij in dienst van dat bedrijf of had je een grote goedbetaalde pleister op je mond of .....
Als het namelijk wel waar is, dat je simpelweg met diodes en wat analoog geschakel een stabiel systeem hebt met zowel remmen als stoppen, dan is ABC dus eigenlijk nauwelijks iets en heb je geen enkele apparatuur nodig (lees BM2 of BM3).  Dan heeft Lenz dat dus Softwarematig opgelost en schermt dat voor andere merken af (Zimo) die dus niet zo werken.
Dan hoeven ze dus ook geen BM2 en BM3 te verkopen, wat denk ik toch niet geheel de eigen bedoeling was. Kortom: het feit dat je nog steeds zegt dat de loc's maar in 1 richting goed werken toont aan dat er meer factoren in het spel zijn. Want, dezelfde Lenz verkoopt toch ook graag keerlusmodules? En dan?  Dan werkt er dus helemaal niks meer met diodes, want dezelfde decoders die uiteindelijk op 1 specifieke manier wel netjes werkten (bij mij niet dus) laten het helemaal afweten. En met de BM2 en BM3 niet, dus is volgens mijn logica iedere suggestie, dat een BM2 of BM3 met een veredelde diodeschakeling werkt niet correct.
Nogmaals, ik ben niet in staat om op technisch digitaal niveau de werking van BM2 of 3 te analyseren, en mijn experimenten zijn tot nu toe gegaan tot wat ik zelf nodig heb en dat werkt uitstekend, met Lenz en met Zimo decoders. Waarbij de Zimo vanwege de veel verdergaande instellingsmogelijkheden (bijv. linkerspoor, rechterspoor of beide sporen) favoriet is.

Dan nog over soortgelijk iets anders: Lenz zelf zegt, bevestigd op Neurenberg, dat er geen 2 Railcomuitlezingen aan 1 baanvak kunnen.  Ook al weer van die kolder, want dat kan wel en werkt perfect, zelfs met x meter afstand en een hoop stoorsignalen en opgerolde verkabeling.
Weten ze dat dan niet of houden ze hun mond ??? In dit geval harstikke stom, want bijvoorbeeld modulebanen zijn hier zeer bij gebaat.
Snap jij het dan nog? Ik niet.

ABC is met een BM1 voor mij een vernaggeld signaal, oncontroleerbaar (juist bij Lenz), en met de BM2 of 3 een gestuurd signaal, dus gecontroleerd. Dat blijkt wel uit deze inmiddels tiende pagina.

En voor wie het dan wil weten, maar niet van een nitwit (Maarten) afhankelijk wil zijn:  waarom koop je dan zelf geen BM2 of zijn die al uit de handel ? Er valt niets aan te vernielen, het kapje kun er met gemak afklikken en er is niets ingegoten. Alles is open en bloot zichtbaar, behalve natuurlijk het inwendige van de IC's zelf en voor heel slimme jongens: misschien kun je de zachtwaar wel uitlezen ;)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2007, 13:38:15 door maarten van der burgt. Reden: foutje »

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #147 Gepost op: 20 August 2007, 13:44:57 »
Met een scope of digitale analyser moet het toch niet erg moeilijk zijn om te zien of er een signaal gegenereerd wordt en hoe dat siginaal er uitziet.
Het is dat ik geen geld ga steken in BM1, 2 of 3 modules, anders had ik al wel met een (eenvoudige) scope naar gekeken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #148 Gepost op: 20 August 2007, 14:43:40 »
ABC is met een BM1 voor mij een vernaggeld signaal, oncontroleerbaar (juist bij Lenz), en met de BM2 of 3 een gestuurd signaal, dus gecontroleerd. Dat blijkt wel uit deze inmiddels tiende pagina.

En voor wie het dan wil weten, maar niet van een nitwit (Maarten) afhankelijk wil zijn:  waarom koop je dan zelf geen BM2 of zijn die al uit de handel ? Er valt niets aan te vernielen, het kapje kun er met gemak afklikken en er is niets ingegoten. Alles is open en bloot zichtbaar, behalve natuurlijk het inwendige van de IC's zelf en voor heel slimme jongens: misschien kun je de zachtwaar wel uitlezen ;)

Over het eerste: oncontroleerbaar bij een BM1 omdat het een vaste diodeschakeling is die een X asymmetrie geeft. Je kunt die slechts aan of uitzetten. Bij al mijn experimenten blijkt tot dusverre steeds dat als ik die asymmetrie wijzig, de Lenzdecoders daar op reageren door langzaam te gaan rijden. Alleen is IN de decoder niks instelbaar zoals bij Zimo om het kantelpunt in die asymmetrie te veranderen. Zimo doet dat om te definieren waar rijden ophoudt en stoppen begint, want langzaam rijden doen ze daar anders. Het kantelpunt bij Lenz ligt "ergens bij ongeveer 1 om 3", met 1 om 4 is het hier stabiel stoppen, met 1 om 2 stabiel langzaam rijden. Inmiddels verhuizen een aantal Lenzen hier regelmatig naar andere loks en behoudens die Ludmilla is het gedrag overal hetzelfde.
Ik heb wel een scope maar geen BM2, laat staan een 3. Misschien iemand anders want ik wil het nu ook wel eens definitief weten. Overigens, staan er typeaanduidingen op die IC's? Kan misschien voor opheldering zorgen.

Tot slot: ik heb Lenz inmiddels (heel naief) gemaild en wacht met spanning met wat voor verhaal ze gaan komen  (en dan maar hopen dat er niet morgen ineens zwei schwere Deutschen voor de deur staan) :D

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: 20 August 2007, 14:49:01 »
en behoudens die Ludmilla is het gedrag overal hetzelfde.

En wat gebeurt er dan als je de loc's andersom op de baan zet ?? Rijden ze dan wel normaal of even beroerd als in het begin? En achteruit rijden?

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2007, 14:51:09 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »