Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37024 keer)

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2007, 10:05:44 »
Kun je dat ff met details uitleggen?????  Ikke heel benieuwd zijn  :D

Er is 1 versterker nodig waarachter je de boosters kunt doorlussen. Een remgenerator is niet nodig, die zijn alleen nodig voor de oudere digitale techniek van Roco. Als je op basis van de huidige startsets van Roco verder gaat uitbouwen en de huidige generatie boosters hiervoor gebruikt is een remgenerator niet nodig. Dit is wat door de Oostenrijkse heer van Roco mij verteld is op 1 van de digitale dagen die Roco dit jaar bij winkels georganiseerd heeft. Ook ik zat met die vraag en was hier wel blij mee want dat scheelt weer geld.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

servé

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2007, 10:53:07 »
hallo,

bedankt voor de reacties.
ik vond thuis ergens nog een foldertje van treinelektronica en daar stond ook zoiets in.
ik ga er even naar kijken.

servé

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2007, 10:59:18 »
Er is 1 versterker nodig waarachter je de boosters kunt doorlussen. Een remgenerator is niet nodig, die zijn alleen nodig voor de oudere digitale techniek van Roco. Als je op basis van de huidige startsets van Roco verder gaat uitbouwen en de huidige generatie boosters hiervoor gebruikt is een remgenerator niet nodig. Dit is wat door de Oostenrijkse heer van Roco mij verteld is op 1 van de digitale dagen die Roco dit jaar bij winkels georganiseerd heeft. Ook ik zat met die vraag en was hier wel blij mee want dat scheelt weer geld.

Dit werkt alleen met een bepert aantal decoders. Het is het zogenaamde ABC systeem van Lenz. Het werkt met de nieuwere types Lenz decoders en met nieuwere Zimo's. Je moet dan nog wel bij het sein de rem/stopsectie via een aantal diodes aansluiten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

servé

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 10 August 2007, 11:03:07 »
dat van treinelektronica is voor motorola-formaat en ik heb DCC :'(

servé

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2007, 11:25:11 »
Even voorop, ik ben ook een (her)beginner van begin dit jaar. Heb mijn oude spullen laten liggen en ben met een schone lei begonnen met een Roco digitale startset en daarop gaan uitbreiden.

Ik dacht dat Roco DCC is inderdaad (wel een eigen format), dus dat met die diodes enzo is niet nodig verwacht ik. Roco levert een systeem waarmee je met de door haar geleverde elektronische componenten eenvoudig kunt doorbouwen; dus versterker, booster(s) (ik geloof maximaal 4 stuks), wisseldecoders en bezetmelders. Allemaal ruim voldoende om een behoorlijk grote baan aan te leggen. Rocomotion eroverheen als computerbesturing geeft dan extra mogelijkheden, maar handmatige besturing met de multimaus werkt ook goed. Voor mooi laten stoppen in secties kun je het beste Rocomotion gebruiken, dat werkt echt prachtig is mijn ervaring. Ik heb daar nu een testbaan mee draaien (rondje met 1 zijspoor) en weet hoe het werkt en wat er allemaal ingesteld moet en kan worden; de volgende stap is de grote baan.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2007, 12:27:39 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2007, 11:26:26 »
Burtonbouwer: dat kan heel simpel ook met de oude versterker en booster van Roco, daar heb je niet specifiek de nieuwe types voor nodig.
Sterker nog: het kan met elke DCC-gebaseerde versterker/booster. En zoals Rene al aangaf: slechts een selekt aantal decoders ondersteunt dat en je hebt in elk geval nog een geschakelde diodekring nodig voor elk blok waarin je het wilt toepassen. Uit ervaring kan ik je dan ook nog vertellen dat het bij Lenz decoders niet allemaal perfekt werkt zodat de praktijk uitwijst dat je op dit moment slechts met nieuwe Zimo's en Umelecs dit fatsoenlijk werkend kunt krijgen (alsmede blijkbaar Selectrix decoders).
Wil je meer weten, draadje "Ëxperimenten met asymmetrische DCC" maar 's lezen....  ;)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2007, 11:29:04 »
@Louis: Ik geloof je direct, met a-symmetrische DCC heb ik geen ervaring. I.g.v. rocomotion zorgt de software voor het mooi vertragen en tijdig stoppen voor het einde van de sectie (sein).
« Laatst bewerkt op: 10 August 2007, 11:31:08 door burtonbouwer »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #22 Gepost op: 10 August 2007, 11:30:39 »
Voor mooi laten stoppen in secties kun je het beste Rocomotion gebruiken, dat werkt echt prachtig is mijn ervaring. Ik heb daar nu een testbaan mee draaien (rondje met 1 zijspoor) en weet hoe het werkt en wat er allemaal ingesteld moet en kan worden; de volgende stap is de grote baan.

Kan zijn, maar Servé wilde geen computerbesturing. Dan houdt ie als altenatief ADCC of remgenerators over.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2007, 11:31:37 »
Ok duidelijk!
« Laatst bewerkt op: 11 August 2007, 12:27:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2007, 14:29:44 »
Beste,

Uhlenbrock hheft dacht ik ook van die optrek en afrem blokjes om onder je baan in te bouwen. Kijk daar eens naar:

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm
ABBS Anfahr-Brems-Baustein

MvG

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

servé

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 10 August 2007, 15:50:08 »
hoi dave

heb je een artikelnummer voor me?
is erg lastig te vinden.

servé

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 10 August 2007, 16:02:44 »
Uhlenbrock hheft dacht ik ook van die optrek en afrem blokjes om onder je baan in te bouwen. Kijk daar eens naar:

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm
ABBS Anfahr-Brems-Baustein

Deze module moet je per sein aanbrengen en is niet bedoeld voor digitaal bedrijf. Het afremme werkt wel doordat de spanning in het stuk voor het sein omlaag gebracht wordt maar het is niet de juiste manier.
Bovendien gaat de verlichting dan ook uit.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2007, 12:28:36 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

servé

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 10 August 2007, 16:11:20 »
ok, daar heb ik dus niets aan.

servé

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 August 2007, 16:05:29 »
Servé,

Bij de FMC (Friese Modelbaan Club) In Leeuwarden maken we gebruik van een remgenerator. Dit werkt bij de meeste decoders feilloos. In ieder geval reageren de Fleischmann Twin decoders niet op het stopsignaal wat de remgenerator uitzend naar de baan. We hebben het als volgt aangepakt. De baan bestaat uit geisoleerde blokken die met seinen worden beveiligd. Ieder blok is voorzien van een lichtsensor op ongeveer 1.3 meter vanaf het sein. Staat het sein op rood en rijdt er een trein over de lichtsensor, dan geeft deze een signaal door aan de remgenerator en wordt over het totale blok een remopdracht gegeven. De trein heeft dan 1.30 m de lengte om tot stilstand te komen. Je kan de remvertraging van de locdecoders hier dus op afstemmen. Deze schakeling werkt ook bij geduwd rijden, want de stuurstand bediend hier de sensor en de loc krijgt gewoon de remopdracht van de remgenerator. Je moet er wel voor zorgen dat je niet met treinen rijdt die langer dan het blok zijn.
In plaats van een lichtsensor kun je natuurlijk ook een reedcontact nemen. Met een sensor in het volgende blok wordt het bezette blok weer vrij geven.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groeten Alex

servé

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 11 August 2007, 16:56:37 »
bedankt alex voor het antwoord.

servé