Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21930 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #75 Gepost op: 21 January 2014, 20:03:02 »
Wel eens van EMVI gehoord?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #76 Gepost op: 21 January 2014, 20:09:46 »
Nee, maar Google levert een enorme lijst aan kansen voor managers en ander nutteloos stropdasdragend volk.  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #77 Gepost op: 21 January 2014, 20:22:57 »
Mr. 0 , heb ook effe bij Lippe gekeken en de prijzen op de site zitten pakweg 2 tientjes onder de Roco site (bij een type lok)...

En daarnaast snap ik het verhaal van aanbestedingen niet in combinatie met de kortingsgeilheid van de Nederlander...bij een aanbesteding leg je gewoon een aantal offertes naast elkaar...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 21 January 2014, 20:32:50 »
Citaat van: Bastiaan
...in de treinenwereld heb je mensen die soms veel en veels te veel voor een modelletje betalen

Daar komt het allemaal door.

Ik wil per sé een Ferrari voor de deur, maar er zijn mensen die er veel en veels te veel voor betalen...

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 21 January 2014, 20:33:25 »
En wat is je punt?
Dat Bas graag zeurt. Was vroeger zijn onderschrift. Helaas is hij nooit veranderd.

Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.
Heb ook bijv een BR 420 van Roco waar nog een prijsje op staat 249,95 guldens (1998) aanbieding naar 199,- guldens. Dan zou de adviesprijs nu rond de 155,99 zijn nou doe daar maar 100,- bovenop.
Tsja, als je guldenprijzen gaat vergelijken Europrijzen loop je altijd mank.
Ga voor jezelf maar eens een lijstje maken van producten uit de guldentijd en nu in de Euro tijd. Zal je zien dat voor het merendeel zo langzamerhand geldt dat het gulden teken 1: 1 vervangen is door het Euro teken.
Ondanks alle toezeggingen indertijd dat dat niet zou gebeuren is het gewoon de harde realiteit.
Dus ja een loc van toen voor 200 gulden is nu een loc van 200 Euro. Niets meer of minder.
Vindt je een loc te duur. Laat je hem toch gewoon liggen. Niemand verplicht je de (in jouw ogen te) hoge prijs te betalen.
Gr.
Eric

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #80 Gepost op: 21 January 2014, 20:44:22 »
Ik zeur niet, ik zeg mijn mening.
Dat euro en gulden gebeuren heb ik het niet eens over, mij gaat het meer om dat je bij vooral Roco abnormale prijzen moet betalen. Roco krijgt niet voor niks hun modellen met moeite verkocht, mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch en wachten op de dump, heb toch liever een middenweg.
Roco verzint de laatste tijd de meest idiote manieren om hun modellen te verkopen, maar om aanbiedingen/lagere prijzen op sites te verbieden, dan ben je kartelvormig bezig.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #81 Gepost op: 21 January 2014, 20:49:29 »
Echt niet, kartelvorming dat zijn onderlinge prijsafspraken. Fabrikant die zijn produkten niet onder de prijs verkocht wil hebben is een keuze geen afspraak. Simpel, Festool wil niet dat de winkelier korting geeft op haar produkten, doen ze het wel krijgen ze niet meer geleverd, simpel. Ondanks de hoge prijs heb ik een werkplaats vol met Festool koffers met inhoud...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 21 January 2014, 20:52:37 »
Citaat
mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch

Wat is realistisch?
Dat de fabrikant en de winkelier wat winst draait en "de klant" het niet kan, of eigenlijk, niet wenst te betalen?
Of dat de klant het wel kan, of eigenlijk, wenst te betalen en de fabrikant cq winkelier voor de kat z'n viool hun werk doen?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 21 January 2014, 20:54:53 »
Roco krijgt niet voor niks hun modellen met moeite verkocht, mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch en wachten op de dump, heb toch liever een middenweg.
Tuurlijk als iedereen wacht op de dump wordt iedereen daar rijk van  :-X
Waar denk je dat dan nieuwe modellen van ontwikkeld worden? Door filantropen.
Gr.
Eric

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 21 January 2014, 20:59:30 »
En is de moeizame verkoop van Roco een aanname danwel onderbuik gevoel of gebaseerd of feiten en cijfers?

Roco verzint de laatste tijd de meest idiote manieren om hun modellen te verkopen, maar om aanbiedingen/lagere prijzen op sites te verbieden, dan ben je kartelvormig bezig.
Kartelvorming is het niet. Daar zou sprake van zijn als de winkeliers onderling afspraken zouden maken om de prijzen hoog te houden.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 21 January 2014, 21:02:25 »
Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.

Hoeveel verdiende je in 1995 en hoeveel nu? Je hebt het hier wel over bijna 20 jaar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #86 Gepost op: 21 January 2014, 21:04:53 »
Wat is er mis met aanbiedingen ?

Overal gebeurd het, in de modelspoorwereld is dat gelijk groot nieuws...
Stel de maand Maart komt de gele plan T met geluid voor 250,- in de aanbieding, daarna weer adviesprijs is toch normaal?
Vrienden verklaren mij voor gek wat ik voor mijn modellen betaal, en deels hebben ze ook gelijk. Want als je het model graag wilt dwingt de fabrikant/winkelier om die prijs te betalen, maar je bent het niet verplicht.

In 1995 verdiende we inderdaad wat minder (modaal inkomen)
Waarom is speelgoed / computers / telefoons fors goedkoper geworden ?
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 21:09:12 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 21 January 2014, 21:08:20 »
En Roco is niet verplicht om alles dan maar in de aanbieding te doen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 21 January 2014, 21:14:25 »
Want als je het model graag wilt dwingt de fabrikant/winkelier om die prijs te betalen, maar je bent het niet verplicht.
Staan ze met een pistool of wat dan ook naast je om je te dwingen te kopen? Dacht het niet. Dus niemand dwingt je. het is aan jou om de keus te maken of het je het geld waard is.

In 1995 verdiende we inderdaad wat minder (modaal inkomen)
Waarom is speelgoed / computers / telefoons fors goedkoper geworden ?
Aantallen. Dat soort spul wordt nu eenmaal in veel grotere oplages gemaakt.
Modeltreinen worden in grote mate in steeds kleiner oplages gemaakt. Deels om regelmatig met nummervarianten te komenen deels om niet met winkeldochters te blijven zitten.
Gr.
Eric

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #89 Gepost op: 21 January 2014, 21:15:43 »
Och,

Er zijn een aantal modellen in de dump verdwenen en meteen denken een aantal mensen dat het heel erg slecht gaat met Roco......

Volgens mij kun je er ook anders tegenaan kijken:
  • Roco maakt (al jaren) kwalitatief goede modellen, tegen redelijke prijzen. Redelijk voor wat je er voor krijgt. Dat betekend dat een stoomlok met allerlei toeters en bellen een aardig kapitaal kost, maar dat een "simpele" diesel-lok ook meer dan 100 euro mag kosten. Zowel wegens detaillering als wegens de techniek. Liliput bijvoorbeeld, is goedkoper, maar ook minder betrouwbaar uitgevoerd.
  • Roco ontwikkeld strategiën om als onderneming een toekomst te hebben terwijl de markt veranderd. Het ene werkt wel (z21), het ander levert wat gezeur op (alleen maar UVP vermelden)
  • Naast heel veel varianten op oude modellen brengt Roco regelmatig "form-neuheiten" op de markt, die ontwikkelingen moeten wel betaald worden.

Fabrikanten die niet meegaan met hun tijd, zowel wat betreft producten, als betreft prijs- en distributie-strategie, zijn gedoemd te verdwijnen (zie Vollmer). Je kunt zeggen van Roco wat je wilt, maar op al deze gebieden zijn ze wel actief.

Ik vind de prijs-stelling niet onredelijk. 200 euro voor een loc kan ik me ook niet ieder jaar veroorloven, maar uiteindelijk hoeft dat ook niet. De levensduur is dermate lang, dat je er niet ieder jaar dingen bij hoeft te kopen. De maatvoering van Roco is al jaren gewoon goed, en de techniek voldoet goed.

En als je dat ene model persé wilt hebben? Dan moet je er voor sparen, of ergens anders op bezuinigen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl