Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21926 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #60 Gepost op: 21 January 2014, 10:19:48 »
winkeliers die het moeten verkopen voor € 70,- en dan als fabrikant op een beurs hetzelfde rijtuig te gaan verkopen voor € 55,-.
Er wordt voor het gemak even vergeten dat de beursaanbiedingen van Artitec meestal bestaan uit geretourneerde of licht beschadigde modellen. Als ik zie hoe er hier urenlang gediscussieerd kan worden over een klinknagel of logootje op de verkeerde plek, is dat dus het materiaal wat je als winkel niet wil hebben voor je kritische klanten.

Wel zou het fair zijn als Artitec winkeliers ook een keer in staat zou stellen een dergelijke aanbieding te maken, maar erg happig zullen ze niet zijn want de marge zijn ze al kwijt aan korting op het B-keus model.

Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan  ::)
Da's typsich Hollands, kijk maar eens naar het leasewagenpark. Er wordt puur op prijs geshopt, lage bijtelling is de meest gebruikte zoekfunctie..
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 10:25:17 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 21 January 2014, 10:48:48 »
Hoe het allemaal juridisch zit geen idee.
Heb er alleen nooit zoveel van gesnapt. Roco produceert modellen. Die verkopen ze voor een bepaalde prijs. Zolang ze die prijs er voor krijgen is het toch goed.
Dan mogen ze een advies prijs geven, maar dat is toch advies?
En als de ene winkelier genoegen neemt met 5% extra voor eigen kosten, en de andere graag 10% wil verdienen op een model dan is dat toch aan de winkelier om dat te doen.De ene winkelier heeft ook meer kosten dan de ander. Een winkel pand in hartje Amsterdam zal best wel meer kosten dan in een klein dorp ergens aan de rand van Groningen. Dan lijkt het mij dus ook niet zo vreemd dat de winkelier in hartje Amsterdam zijn prijs wat hoger moet hebben dan die aan de rand van Groningen. En dan vind ik het wel weer heel vreemd dat Roco als producent daar dus wel de controle over wil hebben.

Anders om kan ook nog, winkeliers die uiteindelijk de prijs bepalen waarvoor leveranciers moeten leveren. Gebeurd in de praktijk ook, maar dat zullen we binnen de modelspoor wereld wel niet mee gaan maken.

Ik had hier ook al een bericht over ontvangen via een nieuwsbrief, daaruit maakte ik op dat het alleen gaat om de advies prijzen op internet. Niet over de daadwerkelijke verkoop prijs. Dus kan een winkel altijd nog een lagere prijs rekenen. En hoe zit dat dan met handelaren op beurzen. Is daar ook controle op? en wat als je daar dan wilt onderhandelen. Mag dan ook niet meer?

Dan kunnen winkeliers nog naar extreme middelen grijpen. En gaan ze hun klanten betalen om te komen kopen.
Hierdoor bepaal je dus wel de adviesprijs voor een product, maar krijg je vervolgens een beloning voor b.v. een vragenlijst die je tijdens het betaal proces op internet moet invullen. Dat kan dan gelijk met je openstaande rekening verwerkt worden.
Zie je soms al gebeuren, als je dan wat koopt krijg je een gratis uitrij kaart voor de parkeer garage.

Groet,
Roelco

ddv

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 21 January 2014, 11:58:44 »
Wat die oude tijdschriften betreft bedoel ik dan ook met de middelen van toen, wat er nu te koop is slaat alles en ja ... op dit forum en ook op andere zitten een paar ware kunstenaars waar ik zeer tegenop kijk en ik zeer grote bewondering voor heb.

In de winkel zie ik echter hoofdzakelijk grijs [de haren  ;D !] de opmerkingen van winkeliers liegen er ook niet om, koopt de jeugd dan alles 2e hands of tegen uitloopprijs [dump] op de beurs of op internet ?

Je kunt in een winkel tegenwoordig wel een korting bedingen en kan dat niet dan ga je gewoon ergens anders, daar kan ook Roco c.s. niks aan doen, de maatregel van Roco c.s. werkt in hoofdzaak in het nadeel van de internethandel.

Groet

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #63 Gepost op: 21 January 2014, 11:59:36 »
Roco kijkt heel erg goed naar wat Marklin gedaan heeft.
Een UVP is in principe alleen maar een adviesprijs. De winkelier of webshop mag daarvan afwijken en zijn eigen marge (lees kosten + beetje winst) bepalen.

Ook mag een fabrikant ( of het nu modelspoortreintjes zijn of auto's) ook bepalen hoe hij zijn spullen verkocht wil hebben. Als een fabrikant stelt dat je een storefront moet hebben( zoals de USA fabrikanten eisen) dan moet je winkeltje gewoon een etalage hebben. Ee mooie ingerichte hal met displays telt dan niet. Ook kan een fabrikant eisen stellen op het gebiied van kennis van de producten.  In de computerwereld is het heel gebruikelijk dat bv HP eisen stelt aan de wederverkoper op het gebied van technische kennis.

Wat interressant zou zijn is om te weten te komen wat voor eisen een winkel dan aan moet voldoen in het geval Roco.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #64 Gepost op: 21 January 2014, 12:18:39 »
Wat die oude tijdschriften betreft bedoel ik dan ook met de middelen van toen, wat er nu te koop is slaat alles en ja ... op dit forum en ook op andere zitten een paar ware kunstenaars waar ik zeer tegenop kijk en ik zeer grote bewondering voor heb.

Dat is een heel beperkte stelling. Veel juweeltjes die nu gemaakt worden maken gebruik van middelen en technieken die 40 of 50 jaar geleden ook al beschikbaar waren. Het lukte toen veel minder daar hele mooie resultaten mee te behalen, omdat er geen platform als internet was om ervaringen uit te wisselen. Je ziet dat de hele goede bouwers erg actief zijn op internet voor het vinden van technieken en adviezen. En deze ook vaak (iets uitgebreid) doorgeven.

In de winkel zie ik echter hoofdzakelijk grijs [de haren  ;D !] de opmerkingen van winkeliers liegen er ook niet om, koopt de jeugd dan alles 2e hands of tegen uitloopprijs [dump] op de beurs of op internet ?

Niet zozeer tegen dump-prijzen, maar wel veel meer via internet. En beurzen.

Bovendien geldt al heel lang dat jongeren over het algemeen minder te besteden hebben dan ouderen.

Je kunt in een winkel tegenwoordig wel een korting bedingen en kan dat niet dan ga je gewoon ergens anders, daar kan ook Roco c.s. niks aan doen, de maatregel van Roco c.s. werkt in hoofdzaak in het nadeel van de internethandel.

Groet

Korting bedingen kon altijd al overal. De maatregel van Roco zal eerder gewone winkels in de vingers snijden,. omdat het niet gebruikelijk is bij de kassa de prijs nog verder aan te passen (wat bij webwinkels wel mogelijk is)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 21 January 2014, 12:21:11 »
Citaat
Anders om kan ook nog, winkeliers die uiteindelijk de prijs bepalen waarvoor leveranciers moeten leveren. Gebeurd in de praktijk ook, maar dat zullen we binnen de modelspoor wereld wel niet mee gaan maken.

Ga daar maar eens met een willekeurige melkveehouder over praten...

Ik denk dat een fabrikant uiteindelijk niet kan/mag bepalen voor welke prijs een winkelier zijn spullen verkoopt. Of de fabrikant mag bepalen welke verkoopprijs de winkelier moet publiceren (internet of wel ander medium dan ook), weet ik niet. Wat als een winkelier van winkeldochters of overtollige voorraad af wil en dit in een aanbieding gooit (en daarmee wil adverteren)? Hoe "oud" moet een model zijn voor het met korting mag worden verkocht? Hoe zelfstandig is zo'n (min of meer) kleine zelfstandige dan nog?

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #66 Gepost op: 21 January 2014, 12:47:16 »
Een winkelier mag natuurlijk van alles zelf bepalen en beslissen maar de fabrikant heeft nou eenmaal geen leverplicht aan de winkelier. Op die manier kan hij van alles en nog wat bij de winkelier 'afdwingen'. Tot op zekere hoogte kan ik me dat goed voorstellen.
No dress rehearsel, this is our life.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #67 Gepost op: 21 January 2014, 12:48:22 »
Prijzen bij Roco slaan echt nergens meer op, 180 a 250,- voor een lok neertellen is gewoon belachelijk ja okè nieuwe ontwikkeling of de mal is aangepast, maar om dan de prijzen te laten verdubbelen tov eind jaren 90... schrik ik soms van. Toch vind ik het vreemd mijn 2e hobby RC autos is alleen maar goedkoper geworden, ook in speelgoed winkels zie ik RC autos beneden de 50,- toen ik klein was waren deze dingen ruim 200,- guldens... waarom kan het in die wereld wel ? En speelgoed is ook veel goedkoper dan ooit, beetje te goedkoop heb ik het idee.

En Roco is beslist geen A merk, eerder een B merk geneigd naar C... als je hun fouten ziet  :-[

Zelf ben ik van mening dat een winkelier zelf de prijs mag bepalen, ook al verkoopt ie het met slechts 1,- winst of de andere met 100,- winst. Ook in de treinenwereld heb je mensen die soms veel en veels te veel voor een modelletje betalen. Internet is wel de toekomst en niet alle treinenwinkeliers vinden dit prettig want er zijn nu zelfs zaken die alleen op internet aanbieden en een spotgoedkope loods huren, probeer daar maar tegenop te concurreren met je pandje midden in het centrum van een grote stad...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 21 January 2014, 14:59:02 »
Als Roco het zo stelt dat de handelaren/winkeliers alleen tegen hun opgelegd advies prijs mogen verkopen dan is er sprake van kartel afspraken. Een ieder koopt in naar de verwachte belangstelling. Zoals eerder vermeld heeft de een hogere kosten dan de ander en kan de een met een hogere omzet de prijs dan toch weer wat lager aanbieden. Dit is eerlijke concurrentie.

Wat men nu aan het doen is druist tegen alle regels in en kan Roco wel eens een flinke klap terug gaan verwachten in de vorm van financieel. Heb je dan je doel bereikt? Dat denk ik niet je bent eerder in achting naar onderen gezakt bij je afnemers en hun klanten.

Als Roco het zo wil gaan stellen gaan ze hun gang maar of kan je zeggen geef mijn portie maar aan fikkie. Gewoon Roco gaan droogleggen komt de klap harder aan.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #69 Gepost op: 21 January 2014, 15:18:10 »
Als Roco het zo stelt dat de handelaren/winkeliers alleen tegen hun opgelegd advies prijs mogen verkopen dan is er sprake van kartel afspraken....Gewoon Roco gaan droogleggen komt de klap harder aan.

Ik weet dat het lastig is om 4 pagina's terug te lezen, maar er staat duidelijk genoeg dat dat niet waar is. Tamelijk overbodige opmerking dus.
RETROBAHN A.G.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #70 Gepost op: 21 January 2014, 15:51:48 »
Prijzen bij Roco slaan echt nergens meer op, 180 a 250,- voor een lok neertellen is gewoon belachelijk
Dat lijkt veel maar dat is het niet tov  vroegere tijden.
Ik betaalde ( mijn oma dan) voor een Fleischmann BR01 in 1966 90 gulden, en dat was een groot bedrag.
Omgerekend volgens CBS site http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/prijzen-toen-nu.htm
betekent dat ik nu € 251.56 zou moeten betalen. Zoveel is ons geld minder waard geworden in die periode.

Als ik nu dezelfde ( vergelijkbare) lok BR03 ben ik als advies prijs € 329 kwijt, Die € 78 euro meer  vindt ik echt wel terug in de detaillering, loopeigenschappen etc.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 January 2014, 17:39:14 »
En Roco is beslist geen A merk, eerder een B merk geneigd naar C... als je hun fouten ziet  :-[
Dat ben ik toch écht niet met je eens.
Helemaal los van de prijs discussie durf ik wel te stellen dat Roco ondanks de regelmatige missertjes een A-merk is.
De detaillering en de aandrijfstystemen zijn voor mij de voornaamste redenen daarvoor.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #72 Gepost op: 21 January 2014, 19:40:05 »
Dat lijkt veel maar dat is het niet tov  vroegere tijden.
Ik betaalde ( mijn oma dan) voor een Fleischmann BR01 in 1966 90 gulden, en dat was een groot bedrag.
Omgerekend volgens CBS site http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/prijzen-toen-nu.htm
betekent dat ik nu € 251.56 zou moeten betalen. Zoveel is ons geld minder waard geworden in die periode.

Als ik nu dezelfde ( vergelijkbare) lok BR03 ben ik als advies prijs € 329 kwijt, Die € 78 euro meer  vindt ik echt wel terug in de detaillering, loopeigenschappen etc.

Jij kijkt naar 50 jaar terug en naar Fleischmann! die waren altijd al flink duurder (nog steeds), toen was modelspoor iets nieuws. de eerste computers koste toen ook een miljoen omgerekend, en nu een paar honderd euro.
Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.
Heb ook bijv een BR 420 van Roco waar nog een prijsje op staat 249,95 guldens (1998) aanbieding naar 199,- guldens. Dan zou de adviesprijs nu rond de 155,99 zijn nou doe daar maar 100,- bovenop.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 19:42:52 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #73 Gepost op: 21 January 2014, 19:44:16 »
En wat is je punt?
modulebaan.nl

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 21 January 2014, 19:50:37 »
... In de computerwereld is het heel gebruikelijk dat bv HP eisen stelt aan de wederverkoper op het gebied van technische kennis
Ja, maar dan moet er wel wat tegenover staan. En dat is waar de schoen wringt !!

4 pagina's vol geluld over het feit dat winkeliers geen aanbiedingsprijzen meer op hun site mogen zetten, lezen is hier echt geen sterk punt..
Zelfde wordt vaak door bv Miele toegepast op inbouw keuken apparaten, wil niet zeggen dat je er geen korting op krijgt...
Ik heb net een proefordertje gedaan bij Lippe, tot aan de uiteindelijke bestelknop gewoon de UVP in beeld. Dus niks geen 'verborgen' korting daar.
Maar even een mail gestuurd om te vragen hoe het nu precies zit.

Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan  ::)
Wel eens van aanbestedingen gehoord. Daar gaat het allang niet meer om gunnen, lokale investeringen/werkgelegenheid en goede service.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 19:58:03 door Alfred O »